Radeon X800 XT i bärbart format

Permalänk
Melding Plague

Radeon X800 XT i bärbart format

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon X800 XT i bärbart format</b></font> <small class="small">tisdag 7 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Grafikprestanda har verkligen skenat iväg de senaste åren. Det började egentligen när Nvidia släppte sin Geforce 6-serie för bärbara datorer, och när ATi visade upp Radeon 9700 i bärbart format.
<br />
<br /><a href="http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&rel..." target="_blank" >ATi</a> lanserade igår Radeon X800 XT som ytterligare ökar grafikprestandan hos bärbara datorer.
<br />
<br />Kortet har som sin desktop-broder 16 pixel pipelines, 6 vertex pipelines och ett 256 bitars minnesgränssnitt. Det är designat för PCI-Express och kommer komma i AXIOM (Advanced eXpress I/O Module)-format. Vilka minnesstorlekar som kortet kommer levereras i är i skrivande stund inte klart, men troligen kommer vi få se bärbara datorer med både 128 och 256 megabyte GDDR3-minne.
<br />
<br />Ett par tillverkare har redan tillkännagivit att de kommer producera bärbara datorer med detta grafikkort: Alienware, Rock, Eurocom, VoodooPC, HyperSonic för att nämna några.
<br />
<br />"<I>MARKHAM, Ontario, Jun 06, 2005 (BUSINESS WIRE) -- ATI Technologies Inc. (TSX:ATY)(NASDAQ:ATYT), the industry leader in notebook PC graphics, is raising the bar for the mobile enthusiast with the introduction of Mobility™ Radeon® X800 XT.</I>"
<br />
<br />"<I>The introduction of Mobility RADEON X800 XT enables us to deliver exceptional graphics performance and sets a new standard in mobile gaming technology</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://apps.ati.com/ir/PressReleaseText.asp?compid=105421&rel..." target="_blank" >ATi</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ARGH! Jag som beställde min Dell 9300 med 6800 GO.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
ARGH! Jag som beställde min Dell 9300 med 6800 GO.

Det kommer änd¨å alltid hela tiden nyare bättre delar, så det gör nog inget

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Frågan är väl ändå hur mycket effekt de förbrukar?

Permalänk
Medlem

gött jag som skulle köpa laptop i sommar men jag ska nog vänta (= MUHAHAHAH (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Schyssta laptos

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

HAHAHHHAHA.. ÄNTLIGEN!!
En fråga, hur stor skillnad är detta kort gentemot Nvidia serie med 6800?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Frågan är väl ändå hur mycket effekt de förbrukar?

Precis, jag fattar ärligt talat inte varför folk köper sånt här. Första prioritet när man handlar laptop borde väl vara batteritid, vikt och storlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Precis, jag fattar ärligt talat inte varför folk köper sånt här. Första prioritet när man handlar laptop borde väl vara batteritid, vikt och storlek.

Sålänge dom kan få ner strömförbrukning vid 2d läge(idle) så är det bara bra.
Så länge jag inte spelar så klarar min nu ca 5 timmar medans om ja spelar så klarar den runt 2 timmar. Tycker det är helt acceptabelt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem

När kan denna godbit tänkas komma till Sverige måntro? Jag ska ju ha en bärbar till hösten och nu lutar det åt en Inspiron 9300 med ett 6800...
Hoppas det kommer ut innan plugget börjar så man kan knipa ett ex

Permalänk
Medlem

Finns ju laptops med 6800 Ultra i, inte dumt det heller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Det kommer änd¨å alltid hela tiden nyare bättre delar, så det gör nog inget

Vad är det för fel på ett 6800GO då? nVidia korten är ju precis lika bra i spel som ATi korten så. Däremot så är dom bra på olika saker. nVidia bra i OpenGL och ATi bra i Direct3D.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

dom med 128 meg borde klocka som fn i en stationär med bra kylning.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

e d bara jag som tycker ATi e lite efter? Jag menar.. nvidia har ju haft sitt go-force 6800ultra ute på marknaden i nån månad lr så redan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Precis, jag fattar ärligt talat inte varför folk köper sånt här. Första prioritet när man handlar laptop borde väl vara batteritid, vikt och storlek.

Du har fattat det där..Köpte själv en Dell Inspiron 700m med 12.1" wxga, 5h batteritid och nätt vikt på 2kg
1.6ghz med M-processorn och 512mb ram gör den hyffsat snabb och 80gb funkar fint det med..
Det enda som är dåligt på den är just grafikkortet som är nåt skit på 32mb...Men detta
är en laptop och ingen hybrid som man spelar spel på

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig köpa en laptop för att spela spel på. Skulle nog inte ens försöka spela spel på den, förutom tetris då

Om jag ska köpa en laptop ska den vara mobil. Alltså max en 12" och väga max 1.5KG.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Själv skulle jag aldrig köpa en laptop för att spela spel på. Skulle nog inte ens försöka spela spel på den, förutom tetris då

Om jag ska köpa en laptop ska den vara mobil. Alltså max en 12" och väga max 1.5KG.

Man kan ju köpa två laptops och strunta i stationär dator. Kommer nog bli rätt populärt att göra så framöver.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Du skojar! Vem skulle inte vilja ha en stationär??

Förresten håller jag med, bärbara ska inte spelas på, det sköter stationära. När man ska resa eller behöver ta med sig bärbara, har man med sig en surf-dator som är lätt, har lång batteritid, blir inte varm och fyller sina syften fint, även vid småspelande. Det verkar sjukt onödigt i mina öron att man rustar upp bärbara så när man kan göra det med stationära.

Permalänk
Medlem

prova en lap med 17" wide med 1920*1600 så kommer ni inte behöva en stationär längre. Vill man ha längre batteritid finns scheman för det. Min Insp. 9200 klarar av 4 timmar. Visst är den lite tung men det blir man bara stark av. Det där skitet med 12" är ju bara fjantigt, köp en mobiltelefon då istället...

Permalänk
Medlem

Personligen så är batteritid vid spelande ovesäntligt för mig eftersom jag bara spelar om det finns vägguttag, och helst liggandes i min egen säng med laptopen, och några timmar EVE-online...

Jag har stationär också, men skulle gärna sälja den stationära om jag köper en bättre bärbar... i dessa tider är det skönt om ens ägodelar ryms i en 30L-60L ryggsäck + datorväska, eftersom det är hög arbetslöshet och många ungdomar ofta flyttar till olika universitet för studier... jag ska försöka hitta en bärbar till studentpris snart, och sälja den stationära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harrborg
prova en lap med 17" wide med 1920*1600 så kommer ni inte behöva en stationär längre. Vill man ha längre batteritid finns scheman för det. Min Insp. 9200 klarar av 4 timmar. Visst är den lite tung men det blir man bara stark av. Det där skitet med 12" är ju bara fjantigt, köp en mobiltelefon då istället...

Jag hoppas du menar 1920x1200 och inte 1600 då jag har stora problem att se wide läge på en 17" med 1920x1600?

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Hm,
När jag resonerar kring bärbara datorer som har grym prestanda osv så anser jag att det är klockrent att ta med sig en, t.ex DELL 9300 till lan.
Du kan ha den på ryggen, tar inte mycket plats, går snabbt och få upp, inte mycket sladdar.
Det är en jävla stor fördel än att ta med sig en bärbar än en stationär dator som väger några kg mer.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lappis på P4 1.7ghz, 512mb DDR, 30gb, och ett Radeon7500 mobile grafikkort. Jag skulle aldrig tro att det skulle gå o spela spel på den, men det gick. GTA:vice city, max payne 2, battlefield vietnam, spelen var helt klart speldugliga..

Det som är nice är att den är liten och lätt 2.5kg.

Så nästa gång jag köper en Laptop så lär det bli någon med "hyfsatt" speldugligt graffe, inget monster.

Dessutom så tror jag att bärbara datorer med värstingrafikkort kan bli jäkligt "spicy"

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Jag har en Lappis på P4 1.7ghz, 512mb DDR, 30gb, och ett Radeon7500 mobile grafikkort. Jag skulle aldrig tro att det skulle gå o spela spel på den, men det gick. GTA:vice city, max payne 2, battlefield vietnam, spelen var helt klart speldugliga..

Det som är nice är att den är liten och lätt 2.5kg.

Så nästa gång jag köper en Laptop så lär det bli någon med "hyfsatt" speldugligt graffe, inget monster.

Dessutom så tror jag att bärbara datorer med värstingrafikkort kan bli jäkligt "spicy"

Spicy?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Du skojar! Vem skulle inte vilja ha en stationär??

Förresten håller jag med, bärbara ska inte spelas på, det sköter stationära. När man ska resa eller behöver ta med sig bärbara, har man med sig en surf-dator som är lätt, har lång batteritid, blir inte varm och fyller sina syften fint, även vid småspelande. Det verkar sjukt onödigt i mina öron att man rustar upp bärbara så när man kan göra det med stationära.

Du får tänka på att en liten strömsnål dator är billigare att tillverka och billigare i drift. Blir svårt för en miditower-design att konkurera i längden. Om man inte ska ha en superspeldator eller extremt snabb workstation eller server förstås. Men då kommer man få betala därefter.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Jag hoppas du menar 1920x1200 och inte 1600 då jag har stora problem att se wide läge på en 17" med 1920x1600?

var fick jag 1600 ifrån då? helknasigt...

Permalänk
Medlem

varför tycka att ati i efter? alienware har haft x800 kort i deras laptops lika länge som 6800 go och det är ett bra tag det