Permalänk
Medlem

linux på PS3

tydligen ska Playstation 3 använda sig av linux direkt ur fabriken.
mer info: http://www.gamecore.se/nyhet.7131.html

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Permalänk
Medlem

yeay det va kul å höra då kan man ju använda ps3an som en "Supercomputer" jippi

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Yes, vad trevligt!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

om sony/nvidia dessutom fixar vettiga drivare till grafiken och ljudet så vet jag inte riktigt vad jag ska tro...

en högoktanig opensorceworkstation för några tusenlappar... *drool*

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Bara för att öka disskusionen så tänkte jag lägga till spesifikationerna här. jag vet att de redan finns på andra inlägg...men men....

PlayStation 3 Specifications

CPU
Cell Processor
PowerPC-base Core @3.2GHz
1 VMX vector unit per core
512KB L2 cache
7 x SPE @3.2GHz
7 x 128b 128 SIMD GPRs
7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy
total floating point performance : 218 GFLOPS

GPU
RSX @550MHz
1.8 TFLOPS floating point performance
Full HD (up to 1080p) x 2 channels
Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

Sound
Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)

Memory
256MB XDR Main RAM @3.2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHz

System Bandwidth
Main RAM: 25.6GB/s
VRAM: 22.4GB/s
RSX: 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB: 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)

System Floating Point Performance
2 Terraflops

Connectivity
StorageHDD: Detachable 2.5" HDD slot x 1
I/O USB: Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
Memory Stick: standard/Duo, PRO x 1 SD standard/mini x 1
CompactFlash(Type I, II) x 1

Communication
Ethernet(10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3
(input x 1 + output x 2)
Wi-FiIEEE 802.11 b/g
Bluetooth: Bluetooth 2.0 (EDR)

Controller
Bluetooth (up to 7)
USB2.0 (wired)
Wi-Fi (PSP)
Network (over IP)
AV Output

Screen size
480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMIHDMI out x 2
AnalogAV MULTI OUT x 1
Digital audioDIGITAL OUT (OPTICAL) x 1

Disc media
CD: PlayStationCD-ROM
PlayStation 2 CD-ROM
CD-DACD-DA (ROM), CD-R, CD-RW SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD

DualDisc: DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)

DVD: PlayStation 2 DVD-ROM
PLAYSTATION 3 DVD-ROM
DVD-Video DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

Blu-ray Disc: PLAYSTATION3 BD-ROM
BD-Video: D-ROM, BD-R, BD-RE

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Medlem

Re: linux på PS3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
tydligen ska Playstation 3 använda sig av linux direkt ur fabriken.
mer info: http://www.gamecore.se/nyhet.7131.html

Sony fortsätter på Linux till Playstation som de hade till PS2 typ fast detta är steget längre bara. Trevligt att företag satsar lite...

Permalänk
Citat:

In the case of the Cell, operation systems are applications. The kernel will be running on the Cell, and multiple OSes will be running on top of that as applications.

Bra eller anus...?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Bra eller anus...?

handlar inte detta om hur cell hanterar trådar...? (no clue)

om ingen kan en nackdel med det så är det väl en trevlig grej att köra flera os/tillämpningar brevid varandra...
('dual boot på rikigt')

i övrigt har min entusiasm svalnat något med tanke på den lite knepiga minnesfördelningen i ps3. någon (sony) måste nästan knåpa ihop någon special-kernel som kan ta fördel av grafikchippet. (eller dess minne iaf.)
om man bara hade tänkt sig ett htpc-system eller epostmaskin så fungerar det väl utmärkt med bara cellen och dess huvudminne, men jag hade hoppats på lite mer än så...

jag tänker fortfarande vänta tills man mer tydligt kan se varåt det bär på denna front innan jag bestämmer mig för ny xbox eller ps.
denna konsolgeneration skiter jag i spelen. nu är det viktigare saker på spel, opensource 4 life!

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
handlar inte detta om hur cell hanterar trådar...? (no clue)

Trådhanteringen är precis som på vilken standardprocessor som helst, skillnaden ligger i att när en beräkning ska utföras så kan processorn fortsätta och stega vidare på nästa programdel utan att behöva vänta på att de tidigare beräkningarna ska bli klara. Cell-designens så kallade "vektorenheter" (och liknande) jobbar i äkta parallellism och kan därför hantera ofantliga mängder data innan de är fullt utnyttjade och processorn måste vänta... Skrev lite om det i tråden som angår "Mac OS X på Intel x86".

Permalänk

Hårddisken ska ju vara ett tillbehör, så att linux kommer med från fabrik stämmer nog inte.
Sen måste man köpa tangentbord och mus, adapter för att koppa till skrämen, hårddisken och linuxpaketet. Blir alltså precis som med PS2. Inte särskilt billigt heller, 4000 för konsollen, 500 för tangentbord och mus, 300 för vga-adapter och 2000 för hårddisk och linux. Och det man får är en dator med för lite minne, slö hårddisk och en rätt värdelös linux-dist som inte är open source.

Sen ska man inte glömma att Sonys hype-avdelning är i full gång med Kutaragi i spetsen.

Permalänk
Medlem

typiskt att någon jävla realist ska komma in och pajja allting...

du har rätt till viss del, men poängen är att många kommer att köpa en ps3 oavsett hur det blir med linux. då kan man (mentalt) räkna av den kostnaden.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hårddisken ska ju vara ett tillbehör, så att linux kommer med från fabrik stämmer nog inte.
Sen måste man köpa tangentbord och mus, adapter för att koppa till skrämen, hårddisken och linuxpaketet. Blir alltså precis som med PS2. Inte särskilt billigt heller, 4000 för konsollen, 500 för tangentbord och mus, 300 för vga-adapter och 2000 för hårddisk och linux. Och det man får är en dator med för lite minne, slö hårddisk och en rätt värdelös linux-dist som inte är open source.

Sen ska man inte glömma att Sonys hype-avdelning är i full gång med Kutaragi i spetsen.

Har du dragit fram de där siffrorna ur röven, eller? Du har ingen som helst aning om hur mycket en hårddisk + Linux kommer att kosta, men det som irriterar mig mest är hur du kan vara så fullständigt övertygad om att det kommer att vara "rätt värdelöst", trots att i princip ingen information har dykt upp gällande det utöver det faktum att det kommer att existera.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

jag håller med "Ulrik Uppkastare"!
dessutom så har Ken Kutaragi (Sony President) själv sagt det i intervju att linux kommer vara standard på PS3.

Tangentbord och mus kan man köpa billigt ju, det är bara ta en som är USB.

Hårddisk kommer bli ett tillbehör och de pga att folk ska kunna själv välja vilken storlek man vill ha på den. I stället för att man ska få en t.ex. 10GB i onödan om man vill ha 60GB.

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare

Har du dragit fram de där siffrorna ur röven, eller? Du har ingen som helst aning om hur mycket en hårddisk + Linux kommer att kosta, men det som irriterar mig mest är hur du kan vara så fullständigt övertygad om att det kommer att vara "rätt värdelöst", trots att i princip ingen information har dykt upp gällande det utöver det faktum att det kommer att existera.

Hårddisk + Linux kostade ~2k när det kom till PS2, allt som skett runt PS3 hitils är exakt samma sak som hände för 6 år sedan. Löften om multimediafunktioner, CG-grafik i realtid och "supercomputing", jag vet inte hur det är med dig men jag tycker inte PS2 klarar något av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ALEX-GTR
jag håller med "Ulrik Uppkastare"!
dessutom så har Ken Kutaragi (Sony President) själv sagt det i intervju att linux kommer vara standard på PS3.

Tangentbord och mus kan man köpa billigt ju, det är bara ta en som är USB.

Hårddisk kommer bli ett tillbehör och de pga att folk ska kunna själv välja vilken storlek man vill ha på den. I stället för att man ska få en t.ex. 10GB i onödan om man vill ha 60GB.

Du kanske ska läsa länkarna i tråden?

Citat:

In an interview with Impress PC Watch, Kutaragi disclosed that he plans to install the Linux operating system on the PS3's hard disc drive (HDD) so it will be recognized as a computer, rather than a mere console.

But while Linux would require a hard drive to run on, Kutaragi told Impress PC Watch, "We're not going to equip [the PS3 with] a HDD by default, because no matter how much [capacity] we put in it, it won't be enough." It was unclear whether he was referring to the previously known fact that the PS3 would not have an internal hard drive or whether he was indicating that the device would not come with the external 2.5-inch detachable HDD outlined in the specs revealed at E3.

Och nej, det är inte för att storleken kan bli fel som dom inte sätter in någon, det är för att PS3 skulle bli för dyr med den och så vill dom tjäna lite extra på att sälja svindyra minneskort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hårddisk + Linux kostade ~2k när det kom till PS2, allt som skett runt PS3 hitils är exakt samma sak som hände för 6 år sedan. Löften om multimediafunktioner, CG-grafik i realtid och "supercomputing", jag vet inte hur det är med dig men jag tycker inte PS2 klarar något av det.

Oavsett hur du vrider och vänder på det, så är PS3 inte samma maskin som PS2 var för 6 år sedan. Linux på PS3 har en chans att få betydligt större genomslagskraft än det någonsin fick på PS2, och jag betvivlar starkt att Sony kommer att sumpa det genom en för hög prissättning. Dessutom vet vi inte ens om man måste köpa det förinstallerat, vi kan lika gärna få möjligheten att köpa en egen hårddisk och installera Linux (eller andra operativsystem, som han pratar om i intervjun) helt själva utan någon extra kostnad.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Oavsett hur du vrider och vänder på det, så är PS3 inte samma maskin som PS2 var för 6 år sedan. Linux på PS3 har en chans att få betydligt större genomslagskraft än det någonsin fick på PS2, och jag betvivlar starkt att Sony kommer att sumpa det genom en för hög prissättning. Dessutom vet vi inte ens om man måste köpa det förinstallerat, vi kan lika gärna få möjligheten att köpa en egen hårddisk och installera Linux (eller andra operativsystem, som han pratar om i intervjun) helt själva utan någon extra kostnad.

Sony har inget att vinna på att låta folk köra olika operativsystem på den. Och varför skulle linux på ps3 få större genomslagskraft än på ps2? Du får tro vad du vill, men bli inte förvånad om saker Kutaragi lovar nu aldrig dyker upp. Han gjorde precis samma sak för 6 år sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Sony har inget att vinna på att låta folk köra olika operativsystem på den.

Och de har knappast någonting att förlora på det heller. Jag har svårt att tänka mig att stödet skulle kosta några större förmögenheter att lägga in - och majoriteten av alla som kommer att använda Linux kommer antagligen att köpa Linuxkittet äntå, förutsatt att det är en bra distribution, givetvis.

Citat:

Och varför skulle linux på ps3 få större genomslagskraft än på ps2? Du får tro vad du vill, men bli inte förvånad om saker Kutaragi lovar nu aldrig dyker upp. Han gjorde precis samma sak för 6 år sedan.

Kanske för att det äntligen går att göra någonting vettigt på den? Linux på PS2 var på intet sätt en ersättning för den vanliga PC'n, något som Sony hoppas kunna ändra på i och med PS3.

Citat:

Kutaragi: Since the beginning, we've been trying not to do a game console for children, but to do a computer for entertainment that grownups around the world can enjoy. We've been thinking about doing a computer thoroughly. Meanwhile, finally, PC has come to the dead end. So, this time, we want to do the next computer with partners such as IBM in an ensured way.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Och de har knappast någonting att förlora på det heller. Jag har svårt att tänka mig att stödet skulle kosta några större förmögenheter att lägga in - och majoriteten av alla som kommer att använda Linux kommer antagligen att köpa Linuxkittet äntå, förutsatt att det är en bra distribution, givetvis.

Inte? Jag har inga källor på det här, men vill de konkurrera med xbox måste de subventionera så att de åtminstone ligger i samma prisklass, vilket innebär stora förluster för varje enhet. Om folk inte köper spel så... Tja... Förlorar Sony på det. QED.

Om de inte tar ordentligt betalt för linux-distron såklart...

Citat:

Kanske för att det äntligen går att göra någonting vettigt på den? Linux på PS2 var på intet sätt en ersättning för den vanliga PC'n, något som Sony hoppas kunna ändra på i och med PS3.

Du var inte med när Sony släppte PS2? Om du hade varit det hade du nu sagt "PS1 var på intet sätt en ersättning för den vanliga PC'n, något som Sony hoppas kunna ändra på i om med PS2".

Processorn i PS2 var så mycket bättre än x86 att alla trodde att den skulle ta över osv. Du kanske känner igen det påståendendet från hypen kring Cell-processorn?

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Inte? Jag har inga källor på det här, men vill de konkurrera med xbox måste de subventionera så att de åtminstone ligger i samma prisklass, vilket innebär stora förluster för varje enhet. Om folk inte köper spel så... Tja... Förlorar Sony på det. QED.

Om de inte tar ordentligt betalt för linux-distron såklart...

Sony har alltid sålt sina spelkonsoller till förlust till en början, för att sedan tjäna in det i det långa loppet. Dels tack vare minskad produktionskostnad, men framförallt tack vare spelförsäljningen (precis som du säger). Så vitt jag har uppfattat det så har man efter en Linux-installation fortfarande möjligheten att spela köpta spel, så jag förstår inte varför de varför de skulle förlora mer på PS3 än vanligt?

[QUOTE]
Du var inte med när Sony släppte PS2? Om du hade varit det hade du nu sagt "PS1 var på intet sätt en ersättning för den vanliga PC'n, något som Sony hoppas kunna ändra på i om med PS2".

Processorn i PS2 var så mycket bättre än x86 att alla trodde att den skulle ta över osv. Du kanske känner igen det påståendendet från hypen kring Cell-processorn?

[/QUOTE]
Jag har aldrig påstått att Cell kommer att konkurrera ut dagens x86-maskiner, däremot finns det i mina ögon en ganska stor chans att en PS3 + Linux kommer att tillgodose de som nöjer sig med en "surfdator".

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare
Sony har alltid sålt sina spelkonsoller till förlust till en början, för att sedan tjäna in det i det långa loppet. Dels tack vare minskad produktionskostnad, men framförallt tack vare spelförsäljningen (precis som du säger). Så vitt jag har uppfattat det så har man efter en Linux-installation fortfarande möjligheten att spela köpta spel, så jag förstår inte varför de varför de skulle förlora mer på PS3 än vanligt?

om folk som inte är så intresserade av att köpa spel till burken köper den bara för linuxbiten av kakan minskar den genomsnittliga attachraten och sony förlorar sin beräknade inkomst.

i princip samma grej som folk som köper en chippad xbox idag bara som htpc, och max sträcker sig till att snurra igång ett piratkopierat spel nångång ibland.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
om folk som inte är så intresserade av att köpa spel till burken köper den bara för linuxbiten av kakan minskar den genomsnittliga attachraten och sony förlorar sin beräknade inkomst.

i princip samma grej som folk som köper en chippad xbox idag bara som htpc, och max sträcker sig till att snurra igång ett piratkopierat spel nångång ibland.

Jag har inga siffror på detta, men jag har för mig att Xboxen (trots att det är den överlägset mest chippade konsollen) är den konsoll med flest spel per såld enhet. Tydligen så fortsätter de flesta att köpa spel, trots utökade multimedia funktioner och till och med möjligheten att "pirata" spel. Skulle folk köpa PS3:or som skrivbordsdatorer istället för en regelrätt PC så skulle naturligtvis situationen ändras, men allvarligt talat, hur stor är den risken?

*edit* Aha, jag missförstod dig lite. Det är faktiskt sant, men frågan är ifall det rör sig om en så liten minoritet så att det inte spelar någon roll i det större sammanhanget...? Skulle det trots allt visa sig att en ansenlig grupp är intresserade av att köra enbart Linux + PS3, så kommer Sony naturligtvis att sa saftigt betalt för Linux-kitten.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Härlig nyhet

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

det kommer inte bli som till ps2, desseutom är tangentbord och mus tillbehör redan 99.9999% av alla redan idag har? sen behöver inte hårddiskarna vara slöare än dom som finns i datorer idag. bara för att dom är 2.5" betyder inte att dom är slöare, det går att göra lika snabba 2.5" som 3.5" och det med att det är windows från fabrik stämmer, även fast hdd blir tillbehör så är linux förinstallerat på de diskar man kan köpa. det är det dom menar, men sprucetwig är en anti, en riktigt pessimist som desseutom inte är allt för påläst

Permalänk
Medlem

Underbart...
Ps3 eller xbox360 med linux på...
Väldigt trevligt om Sony står bakom, kanske kan komma vettiga drivrutiner...
Lyckas inte linuxcomuntiyn trycka ur sig drivrutiner till vanliga grafikkort så lär det ju inte ske till en konsol...

Permalänk
Medlem

Bara för att det kommer att snurra linux i kärran betyder det ju inte att plattformen nödvändigtvis kommer vara helt öppen och man kan köra vad man vill på den.
Nog för att den kommer hackas efter en vecka, men ändå.

Permalänk
Medlem

om det är en portning av kärnan till vad-nu-arkitekturen-kan-tänkas-heta blir den ju per automatik gplad.
övriga program som man är vad vid i en linux-dist behöver givetvis också portas, men det är ju en smal sak i sammanhanget. (förutsatt att inte sony även bygger resten av sin dist på gpl-kod)

men som sagt, största problemet för att få ps3 (eller xbox360) till en användbar surf/arbetsdator är troligtvis drivarna...

...eller menar du att sony inte tänker tillåta användaren att installera ett eget os?
vad jag förstår finns det inga möjligheter (i praktiken) till sådana användaravtal i sverige iaf...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
om det är en portning av kärnan till vad-nu-arkitekturen-kan-tänkas-heta blir den ju per automatik gplad.
övriga program som man är vad vid i en linux-dist behöver givetvis också portas, men det är ju en smal sak i sammanhanget. (förutsatt att inte sony även bygger resten av sin dist på gpl-kod)

men som sagt, största problemet för att få ps3 (eller xbox360) till en användbar surf/arbetsdator är troligtvis drivarna...

...eller menar du att sony inte tänker tillåta användaren att installera ett eget os?
vad jag förstår finns det inga möjligheter (i praktiken) till sådana användaravtal i sverige iaf...?

Inte mycket som behövs portas... Linux finns redan för PowerPC... Bara en GCC med stöd för de 8st vectorenheterna som behövs.
IBM kommer ju sälja Cellservrar med Linux så det kommer nog.

Permalänk
Medlem

får väl hoppas att det blir riktigt najs med linux på de nya konsolerna

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower