Bärbar med Athlon64 X2 och X800 XT

Permalänk
Melding Plague

Bärbar med Athlon64 X2 och X800 XT

<font style="font-size: 10pt"><b>Bärbar med Athlon64 X2 och X800 XT</b></font> <small class="small">måndag 13 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20050610224946.ht..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att en Engelsk tillverkare av bärbara datorer inom kort kommer att släppa en bärbar dator med en processor med dubbla kärnor samt ett purfärskt Radeon X800 XT. Tillverkaren heter Rockdirect och detta säger Nick Boardman från dem:
<br />
<br /><i>"We have aimed to deliver a notebook that pushes the mobile PC’s performance to the limit and allows the user to experience performance only previously available in bulky desktops"</i>
<br />
<br />Datorn heter Xtreme 64 och har en Athlon64 X2-processor, men det går också att välja en Athlon64 FX-55 ifall man önskar det. Operativsystemsmässigt kan man välja mellan Windows XP och Windows XP 64. Hur processorn och grafikkortet kyls finns det tyvärr ingen information om, men troligen krävs det kraftiga heatpipe-kylningar och fläktar för att hålla temperaturen nere. Produkten är ännu inte lanserad men enligt Nick Boardman skall produkten vara först på marknaden med dualcore-processor. Produkten kommer troligen inte finnas på marknden i Sverige.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hyffsat

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Nödvändigt? Ordet "bärbar" kan ju diskuteras då batteritiden inte lär vara mer än 1-2 timmar.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Istället för att göra snabbare bärbara så borde de koncentrera sig på att utveckla längre batteritid. Det har ju gått så långt att man inte ens kan se en hel film på resan utan att man måste ladda batteriet =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor den "bärbara" kommer att vara...

Permalänk
Medlem

När kommer bränslecellerna att slå igenom då? Borde väl vara dags snart, eller?

Permalänk

Bärbar och bärbar. Flyttbar skulle man väl kunna säga.
Själv funderar jag på en bärbar, en Dell X1. Får se hur det blir med pengarna bara...

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Inaktiv

Hmmm... En Turion laptop och sedan denna... Blir till att bestallla nar jag far mojlighet...

En 'stationar' laptop och en barbar... Sweet...

Handigt om man ska ivag och LANa och samtidigt smiska alla andra i prestanda...

Permalänk

Knappast en nödvändighet? Bättre de hade släppt en barebone med liknande hårdvara.

Ungefär som mobiltelefonerna med 5 megapixel och annat lull-lull: mest för att stila sig med(och en ännu större anledning att bli rånad)

Permalänk
Medlem

Ärligt, den måste vara gigantisk, om den inte ska brinna upp inom 10 min.

Permalänk
Medlem

va skönt att det börjar bli mer bärbart än stationär ...
en sådan skulle vara mycket skönare att ha än en stationär ..
bara ati o nvidia kommer överens om en standard för grafikkorten så man kan byta på bärbara så kommer marknaden att se ljus ut ...
en sådan dator köper man iaf inte för att ha på resan men lär ju finnas kraftiga batterier att köpa ifall man skulle vilja ha ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Anntag att datorn kommer att underklocka grafikkort och processor när den går på batteri, så kommer det räcka längre...
Så kan min bärbara från Dell göra om man har lust.

Permalänk
Medlem

borde inte kärnorna kunna växelarbeta så att de producerar mindre värme?

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Undrar hur stor den "bärbara" kommer att vara...

Batteritiden lär ju bli lidande med en sån cpu.
Men måste den verkligen bli så hemskt stor? Acer Ferrari har ju sjyst prestanda och den är ju så stor (inte liten heller iofs), jag är nöjd iallafall med den :D.

Citat:

Knappast en nödvändighet? Bättre de hade släppt en barebone med liknande hårdvara.

Ungefär som mobiltelefonerna med 5 megapixel och annat lull-lull: mest för att stila sig med(och en ännu större anledning att bli rånad)

Finns ju faktiskt alternativ. T.ex. de billigare mobilerna är ofta rätt lätta, billiga och bra standby/taltid. Och i den lite exklusivare serien finns ju Motorola RAZR V3, ögongodis

Permalänk
Medlem

Ja som tidigare nämnt så torde batteritiden bli ganska så kass. Någon resedator blir det nog knappast, å andra sidan så finns det bättre alternativ till det syftet.

Men en fördel med den blir väl om ska på LAN på ett lite längre avstånd, bara att slänga den i väskan och sen smälla upp den med ström tillkopplad.

Prestandan borde nog räcka..

Permalänk
Medlem

1-2 timmar? Jag på min bärbar har bara 1-2 timmar batteridrift och jag kör med Pentium M

Visa signatur

Time will tell, www.thunfors.net
Shg-Note Intel Centrino 1,8 Ghz, 1024 DDR, ATI Radeon 9700 128 Mb, 80 Gig (16 MB cache)