Permalänk
Melding Plague

ASUS EN6800GT Dual

<font style="font-size: 10pt"><b>ASUS EN6800GT Dual </b></font> <small class="small">tisdag 14 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.hardwarezone.com" target="_blank">HardwareZone</a> har tagit sig en närmare titt på ASUS svar på Gigabytes 3D1. Grafikkortet är baserat på GeForce 6800GT, fast är utrustad med två GPU:s (Graphics Processing Unit) istället för en. Kortet ansluts via PCI Express (x8 för varje GPU-kärna) och har en längd på hela 30 cm (!). Inget kort för en Shuttle-dator med andra ord. I testet får vi se kortet prestandatestas och överklockas.<br /><br />Läs hela testet hos <a href="http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=1632&cid=3&p..." target="_blank">HardwareZone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tipstack till Andreas Abrahamsson.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

styggt

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

moget enligt mig så skulle jag helre ta 2*6800U pga dom är ju tom mindre

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Det är ett phett kort, men om priset ligger i närheten av två-korts varianten så är det ett onödigt köp. Vi får väl se vad Asus begär...

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Avstängd

Fattar inte riktigt testet. Körde de dualcore i sli så det blev 4 cores? När det står "ASUS EN6800GT Dual (single)" och "ASUS EN6800GT Dual (SLI)" ???

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk
Medlem

Om man läser test setup så står det "As the card operates in both SLi and single GPU mode...." dvs, man kan välja om en eller två gpu ska användas. Så enbart ett kort används.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte kortet presterade så bra, eller var det jag som inte förstod testerna bara?

Permalänk

Hehe jo vart lite luddigt hur de testade, men är som HRN skriver och tycker att kortet klarar sig rätt ok, men de borde testat mot 2 kort i SLI för att se skillnanden. och sen hänger mycket på priset.

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Det stog ju under "% Advantage Over Single GPU Mode" är ju inte svårt o förstå testet då. Tycker det ser helt ok ut. Undrar hur prislappen ser ut. 5-6k kanske?
Borde dom inte kunna sätta kärnorna lite tätare?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Tycker att kortet presterade helt ok, poängen verkar vara näst intill samma som för två 6800GT i SLI. Med en bra prislapp så skulle jag köpa en sådant kort om jag skulle börja köra med SLI (troligen den dagen då jag går över till PCI-E). Det som är lokande med kortet är att den må vara lång, men den tar up bara en PCI port, vilket väldigt bra för den vill använda flera PCI portar till att köra ljudkort, flera kontrolkort osv.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

iallafall fett macho!

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Fan det där kortet går inte in i mitt chassi för då skulle jag inte få i en enda hdd.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan det där kortet går inte in i mitt chassi för då skulle jag inte få i en enda hdd.

du får ha hd hängande eller tejpa fast den någon stans i lådan
alternativt köra usb hårddiskar istället

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ni kan kika på kortet IRL på dreamhack i Nordichardware's monter

Permalänk
Medlem

vem behöver en bil för att kompensera när det finns sånt här?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk

Ser ändå rätt trevligt ut, det lär dra mindre ström än 2st 6800 kort i SLI ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

EDIT fick hjälp med dom diagramen och nu fattar jag, kortet är helt suvären.

Permalänk

går dom där korten att köra i riktig SLI 2 sånna kort DVS.

det vore fett 4Gpu heheheheheheeeeeee

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Den vann inte ett enda test eller så kollade jag fel hela tiden. För den ljusblåa är väl Single Dual. Hellre lägger jag pengar på ett Ultra eller X850 XT PE än på det här kortet so presterar sämst utav dom. Den kommer inte att vara billig kan inte tänka mig att den blir billigare än ett Ultra kort.
Eller varför inte ett GT kort som man klockar upp i Ultra hastigheter. Det här kortet presterar inte bättre än ett Ultra kort trots att det sitter Dual Gpu.
Va är meningen med det här kortet har jag missuppfattat hela det här eller ??
Den presterar som ett vanligt GT kort.

Vad är det som gör att den får 4.5/5.0.

du ska nog läsa igenom testet innan du fäller ett sådant utalande. det du tittade på är när de bara anväder 1 av de 2 GPU:erna, så den stapeln du ska titta på för att se hur det presterar är den där det står SLI innom parantesen. det är när båda GPU.erna är igång. man kan altså välja om man vill använda båda eller inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
du ska nog läsa igenom testet innan du fäller ett sådant utalande. det du tittade på är när de bara anväder 1 av de 2 GPU:erna, så den stapeln du ska titta på för att se hur det presterar är den där det står SLI innom parantesen. det är när båda GPU.erna är igång. man kan altså välja om man vill använda båda eller inte

Xakt, bra förklarat

Permalänk
Medlem

Jag hade då inte bangat för å ha ett i min burk, undra bara hur mycket de låter

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
går dom där korten att köra i riktig SLI 2 sånna kort DVS.

det vore fett 4Gpu heheheheheheeeeeee

det står i reviewn. för tillfället går det inte men det finns inget som säger att det inte kan komma att gå i framtiden.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

OMG jag vill att det ska föda mina barn, så sexigt är det!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
du ska nog läsa igenom testet innan du fäller ett sådant utalande. det du tittade på är när de bara anväder 1 av de 2 GPU:erna, så den stapeln du ska titta på för att se hur det presterar är den där det står SLI innom parantesen. det är när båda GPU.erna är igång. man kan altså välja om man vill använda båda eller inte

Kanon tackar för den förklaringen misstänkte att jag hade missat nåt, trots att jag gick genom eller skummade genom testen.

Ok nu var det helt annan bild det va kraft i det kortet utmärkt sorry för mitt första inlägg. Men förstår man inte nåt så gör man inte det det va därför jag skrev oxå att jag hade förmodligen missat nåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysprosium
Det är ett phett kort, men om priset ligger i närheten av två-korts varianten så är det ett onödigt köp. Vi får väl se vad Asus begär...

Om jag inte minns fel så hade som väll sagt att priset skulle ligga en bit under 2st GT kort.

Har för mig att det stod nått sånt här på SweC för nån månad sen.

Permalänk

när kommer det till handeln? någon som vet ungefär vad det kommer kosta?

Permalänk

måste man ha speciellt moderkort för att kortet ska funka? Jag har för mig jag läste att gigabytes skulle säljas med någon specialare. (om det stod i recensionen så ber jag om ursäkt, jag är hungrig och orkade inte läsa så fruktansvärt många ord). jag har pci-e men inte något sli moderkort

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy Tonfisk
måste man ha speciellt moderkort för att kortet ska funka? Jag har för mig jag läste att gigabytes skulle säljas med någon specialare. (om det stod i recensionen så ber jag om ursäkt, jag är hungrig och orkade inte läsa så fruktansvärt många ord). jag har pci-e men inte något sli moderkort

Vad jag vet så är det bara NF4 SLI som har stöd för Dual Gpu.
NF4 ultra och bara NF4 moderkort har inte stöd för Dual Gpu grafikkort.
Om det nu stämmer jag kanske tänker fel.
Källa:
http://www.nvidia.com/page/nforce4_family.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celander!
när kommer det till handeln? någon som vet ungefär vad det kommer kosta?

asus hade ett exemplar i sin monter på dh. det fick lite över 10k i 05 oklockat och de kommer kosta mellan 7 och 8k st. det kommer även komma sli stöd till dem senare. och det är verkligen sjukt stort:D