Förklaringar kring ATi Xenos

Permalänk
Melding Plague

Förklaringar kring ATi Xenos

<font style="font-size: 10pt"><b>Förklaringar kring ATi Xenos</b></font> <small class="small">måndag 13 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.beyond3d.com/" target="_blank">Beyond3D</a> har skrivit en mycket genomgående artikel om XBOX 360:s grafikchip från ATi, Xenos. <br /><br />ATi har för inte så längesedan presenterat lite information kring "Xenos", men det har dock uppkommit en del oklarheter kring grafikchippet. Beyond3D går igenom det mesta, med detaljerade förklaringar. Kommer Xenos att påverka kommande grafikchip från ATi som de hävdar? <br /><br /><i>"We’ve spent some time with the lead architects of the graphics processor in order to gain a greater understanding of how Xenos works and in this article we hope to lay that out in a little greater detail. This article explore some of the operations of the graphics system, such as how the eDRAM module fits into the graphics processing and how it handles resolutions greater than the eDRAM size. We also take a look at how the unified shader architecture at the heart of Xenos operates and look at why ATI have implemented such a system and speculate on how this may affect upcoming PC graphics processors from ATI"</i><br /><br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.beyond3d.com/articles/xenos/" target="_blank">Beyond3D</i>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

den var då inte liten

Permalänk
Medlem

riktigt intressant läsning som vanligt när Dave Baumann levererar.

Permalänk
Hedersmedlem

Med så lite video minne och inte så imponerande system minne tvivlar jag på att 360 kommer näre PS3:an, låter mer som ett upphottat Hyper Memory lösning...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Med så lite video minne och inte så imponerande system minne tvivlar jag på att 360 kommer näre PS3:an, låter mer som ett upphottat Hyper Memory lösning...

EEEh litet video minne??
Den har systemminnet att använda (512mb).. de 10mb som det snackas om används till diverse grafiktunga funktioner som z-buffering, stencil, antialiasing för att processorn inte ska behöva jobba så mkt som en vanlig konsol idag eller dator för den delen..

Och är inte systemminnet imponerande?
Hur mkt finns det i en playstation 2 eller en xbox idag?
Det är bra mkt skillnad och det lär inte behövas 1 eller 2gb som i en vanlig dator då du inte har 100 olika program igång samtidigt eller tyngre program som bildredigering, filmredigering, musikredigering osv..

PS3an är för tidigt att säga nånting om, jag litar då inte på färdigrenderat.. Men de finns en stor skala som gör de ser jag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Med så lite video minne och inte så imponerande system minne tvivlar jag på att 360 kommer näre PS3:an, låter mer som ett upphottat Hyper Memory lösning...

läste du ens artikeln? och i så fall -hur mkt förstod du INTE?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname
EEEh litet video minne??
Den har systemminnet att använda (512mb).. de 10mb som det snackas om används till diverse grafiktunga funktioner som z-buffering, stencil, antialiasing för att processorn inte ska behöva jobba så mkt som en vanlig konsol idag eller dator för den delen..

Och är inte systemminnet imponerande?
Hur mkt finns det i en playstation 2 eller en xbox idag?
Det är bra mkt skillnad och det lär inte behövas 1 eller 2gb som i en vanlig dator då du inte har 100 olika program igång samtidigt eller tyngre program som bildredigering, filmredigering, musikredigering osv..

PS3an är för tidigt att säga nånting om, jag litar då inte på färdigrenderat.. Men de finns en stor skala som gör de ser jag..

Mängd minne har aldrig gjort något för grafikprestanda (ok lite gör det om man har 2GB systemminne) varför tror du att det sitter så mycket grafikminne på dagens grafikkort?

PS3 skall ha 256MB grafikminne och 256MB systemminne medans 360 har 10MB grafikminne och 512MB systemminne men hälften av detta kommer att användas som cache minne för grafiken precis som Hyper Memory som ATI har i sina skräpkort!!!

Jag tror ATI och Microsoft kommer att göra många besvikna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Mängd minne har aldrig gjort något för grafikprestanda (ok lite gör det om man har 2GB systemminne) varför tror du att det sitter så mycket grafikminne på dagens grafikkort?

PS3 skall ha 256MB grafikminne och 256MB systemminne medans 360 har 10MB grafikminne och 512MB systemminne men hälften av detta kommer att användas som cache minne för grafiken precis som Hyper Memory som ATI har i sina skräpkort!!!

Jag tror ATI och Microsoft kommer att göra många besvikna.

EEEh va? vad är då skillnaden?

ps3 har 256mb system, 256mb grafik
xbox360 har 512 varav t.e.x 256 används till grafik.. var är då skillnaden? Jo xboxen kan utnyttja desto mer om den behöver det..

Du tror ati o m$ kommer göra många besvikna? Tro du det då

Vilken platform kommer det att vara enklast att göra spel på?

Varför har Square Enix gått över till m$ nu?

Varför går fler o fler speltillverkare över till 360?

ATI skräpkort? tycker dom presterar och fungerar ganska bra ja..

Läs på lite innan tack..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname
EEEh va? vad är då skillnaden?

ps3 har 256mb system, 256mb grafik
xbox360 har 512 varav t.e.x 256 används till grafik.. var är då skillnaden? Jo xboxen kan utnyttja desto mer om den behöver det..

Bandbredd!!! Minnet går i 700MHz och det är inte helt dåligt men då det skall delas på flera processer så kommer bandbredden kanse halveras och det är inte mycket bättre bandbredd vi har på dagens inbyggda grafikkort den enda skillnaden är att VPU:n går i mycket högre fart och så länge man håller sig till lägre upplösningar så är det ok men dom nya konsolerna skall även köras i lite högre upplösning och där kan jag låva att dom får problem.

Citat:

Du tror ati o m$ kommer göra många besvikna? Tro du det då

Jepps.

Citat:

[BVilken platform kommer det att vara enklast att göra spel på?[/B]

Vet ej det får vi se.

Citat:

Varför har Square Enix gått över till m$ nu?

Varför går fler o fler speltillverkare över till 360?

Pengar!!! så enkelt är det.

Citat:

ATI skräpkort? tycker dom presterar och fungerar ganska bra ja..

Läs på lite innan tack..

Jag talar om deras budget kort som använder Hyper Memory och dom är skräp medans deras prestandakort har massor av minne och dom är super...men det är inte det som kommer att sitta i 360.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Programmering på PC och konsol kan inte jämföras, det är en helt annan struktur på minneshanteringen i en konsol än på PC, det går inte åt lika mycket minne då man inte behöver ha något avancerat och buggigt Operativsystem i bakgrunden
I en konsol kan man utnyttja minnet mycket effektivare, titta bara på Xbox som har endast 64mb i ram och spelen ser ju inte dåliga ut. Man kan spara på minne i en konsol, annars skulle priset öka.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem

MaLo, du har ju inte ens läst artikeln.

Hade du gjort det hade du fattat att 360s "systemminne" är lika snabb som PS3s grafikminne och att den har flera tekniker för att minimera och effektivisera trafiken till den (med hjälp av de där 10MB eDRAM som du kallar för "grafikminne").

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
MaLo, du har ju inte ens läst artikeln.

Hade du gjort det hade du fattat att 360s "systemminne" är lika snabb som PS3s grafikminne och att den har flera tekniker för att minimera och effektivisera trafiken till den (med hjälp av de där 10MB eDRAM som du kallar för "grafikminne").

# 512MB System RAM

* Unified Memory Architecture (UMA)
* 128-bit interface
* 700MHz GDDR3 RAM

Det är lite bättre prestanda än vad ett GF6600 men det skall delas med allt annat som skall ha minnes bandbredd.

Och hur försvarar dom 128bitars minnes buss jo att den går att krympa bättre som om det skulle försvarar den sämre prestandan.

1280x720 som spelen skall stödja är precis på gränsen av vad 360 klarar och det betyder att 3D motorerna kommer att slå i taket ganska snart.

Nä det ni ser är det som kallas hype!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

MaLo, du vet verkligen ingenting.

Permalänk
Medlem

Frågan är om MaLo vet mer än ni tror och det är kanske därför ni klankar ner på han så mycket. Jag vet inte själv utan jag bara frågar

tha_noname
Jag tycker inte vi ska dra felaktiga slutsatser här, men du menar att Square har helt o hållet gått över till 360? För det var så du skrev. Square vill som alla andra "tjäna" pengar och så mycket som möjligt på sina produkter och dom kommer att tjäna mer pengar om dom finns på fler konsoler. Jag tror knappast det har något speciellt med 360s hårdvara här eller designen på deras handkontroller.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurizaz
MaLo, du vet verkligen ingenting.

Nej du har rätt jag vet ingenting om någonting...så förlåt mig för att jag inte tror på magin som ATI har tagit fram.

Jag skriver vad jag tycker om bandbreddsproblemet och vad får jag för svar jo att jag inte kan läsa och att jag vet ingenting, kunnigt svar så jag förstår magin blir det då rakt inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej du har rätt jag vet ingenting om någonting...så förlåt mig för att jag inte tror på magin som ATI har tagit fram.

Jag skriver vad jag tycker om bandbreddsproblemet och vad får jag för svar jo att jag inte kan läsa och att jag vet ingenting, kunnigt svar så jag förstår magin blir det då rakt inte.

grejen är ju den att även PS3 använder sig av 128bitars buss och 700mhz GDDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att minnet går i 700MHz vilket betyder 1400MT/s, vilket blir 22.4GB/s med 128-bits buss. Samma som PS3 mao.
Det är betydligt snabbare än Geforce 6600GT som kör minnet i 450-500MHz men de brukar skriva 1.0"GHz" så folk blir förvirrade.

Hur som helst ska Xenos använda de där 10MB eDRAM (som har helt vansinnig bandbredd) för allt som faktiskt behöver mycket minnesbandbredd.
Systemminnet kommer bara att läsas från vilket är mycket effektivare än att läsa och skriva hela tiden som på en vanlig GPU. Först när hela bilden är klar skickas den ut till systemminnet.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tha_noname

Varför har Square Enix gått över till m$ nu?

De har inte gått över, de ska lansera FFXI (ett ungefär 4 år gammalt spel) till Xbox 360, FFCC till Nintendo Rev, FFXII till PS2, och FFXIII till PS3.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Tänk på att minnet går i 700MHz vilket betyder 1400MT/s, vilket blir 22.4GB/s med 128-bits buss. Samma som PS3 mao.
Det är betydligt snabbare än Geforce 6600GT som kör minnet i 450-500MHz men de brukar skriva 1.0"GHz" så folk blir förvirrade.

Hur som helst ska Xenos använda de där 10MB eDRAM (som har helt vansinnig bandbredd) för allt som faktiskt behöver mycket minnesbandbredd.
Systemminnet kommer bara att läsas från vilket är mycket effektivare än att läsa och skriva hela tiden som på en vanlig GPU. Först när hela bilden är klar skickas den ut till systemminnet.

Det skulle lägga bandbredden mellan en 6800GT och en 6800Ultra men minnet kommer att användas av andra saker som ljud och programkod så i praktiken kommer den nog att halveras och då är det ändå ett gränsfall om spelen blir riktigt spel bara i de högre upplösningarna.

Citat:

grejen är ju den att även PS3 använder sig av 128bitars buss och 700mhz GDDR3

Jo men det minnet är till för grafik och inget annat medans 360 måste dela bandbredd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det skulle lägga bandbredden mellan en 6800GT och en 6800Ultra men minnet kommer att användas av andra saker som ljud och programkod så i praktiken kommer den nog att halveras och då är det ändå ett gränsfall om spelen blir riktigt spel bara i de högre upplösningarna.

Jo men det minnet är till för grafik och inget annat medans 360 måste dela bandbredd.

Om Xenos skulle använda minnet som ett vanligt GPU skulle jag hålla med att det förmodligen inte räcker till, inte ens om den inte behövde dela bandbredd med resten av systemet *host*PS3*host*.

Men nu har Xenos ett dotterchip med 10MB eDRAM och "grova pixelpumparmuskler", det har varken vanliga PC-GPU eller PS3ans RSX så du kan inte bara kolla på faktablad och säga att den kommer att suga för att den får dela på minne med resten av systemet.

Läs artikeln hos Beyond3D, allt står ju där.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Om Xenos skulle använda minnet som ett vanligt GPU skulle jag hålla med att det förmodligen inte räcker till, inte ens om den inte behövde dela bandbredd med resten av systemet *host*PS3*host*.

Men nu har Xenos ett dotterchip med 10MB eDRAM och "grova pixelpumparmuskler", det har varken vanliga PC-GPU eller PS3ans RSX så du kan inte bara kolla på faktablad och säga att den kommer att suga för att den får dela på minne med resten av systemet.

Läs artikeln hos Beyond3D, allt står ju där.

Jag har läst och jag kan inte se hur man kan få ett 10MB minne att komma runt bandbredden för all grafik måste komma den vägen förbi systemminnet vad än det lilla minnet kan göra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

och.. sedan när har delat minne varit bra.
det är väl en budgetlösning allt som oftast?
nåja.. det är fortfarande spelen som gör konsollen bra och inte prestandan på den.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det skulle lägga bandbredden mellan en 6800GT och en 6800Ultra men minnet kommer att användas av andra saker som ljud och programkod så i praktiken kommer den nog att halveras och då är det ändå ett gränsfall om spelen blir riktigt spel bara i de högre upplösningarna.

Jo men det minnet är till för grafik och inget annat medans 360 måste dela bandbredd.

Nu har jag inte hängt med i denna tråden så värst bra men om jag förstått din synpunkt så det "dåliga" med 360 är att den använder minnet både till grafikminne och RAM. Medans PS3 har delat upp detta. Rätt ?

Såfall så ta en koll på Doom3 till xbox och jämför det med en PC.

XBOX har 64MB totalt minne vilket används både som GFX minne och RAM. Ändå klarar den att köra Doom3 synnerligen snyggt med tanke på det lilla xboxen har.
Konsoller fungerar inte som en PC, du behöver inte så mycket vanligt RAM. Speciellt inte på xbox och 360 då där är cache(swap) på HD:n. Så 360:ins minne kommer mest troligt bara fungera som vanligt RAM under "loading" perioderna, under spelets gång fungerar det som GFX minne. Därmed behöver den inte mer bandbred. Och eftersom 360 delar minnet kan GFX:en använda mer än 256 ifall den prioriterar det(bestämmer antagligen spelprogrammerarna) medans PS3 är låst till 256.

OBS: Endast mina tankar baserade på mitt minne av grejer jag läst mm.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

off topic: test, måste se hur min sign serut. lyckades klanta till det.

Edit: allt serut som det ska

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Nu har jag inte hängt med i denna tråden så värst bra men om jag förstått din synpunkt så det "dåliga" med 360 är att den använder minnet både till grafikminne och RAM. Medans PS3 har delat upp detta. Rätt ?

Såfall så ta en koll på Doom3 till xbox och jämför det med en PC.

XBOX har 64MB totalt minne vilket används både som GFX minne och RAM. Ändå klarar den att köra Doom3 synnerligen snyggt med tanke på det lilla xboxen har.
Konsoller fungerar inte som en PC, du behöver inte så mycket vanligt RAM. Speciellt inte på xbox och 360 då där är cache(swap) på HD:n. Så 360:ins minne kommer mest troligt bara fungera som vanligt RAM under "loading" perioderna, under spelets gång fungerar det som GFX minne. Därmed behöver den inte mer bandbred. Och eftersom 360 delar minnet kan GFX:en använda mer än 256 ifall den prioriterar det(bestämmer antagligen spelprogrammerarna) medans PS3 är låst till 256.

OBS: Endast mina tankar baserade på mitt minne av grejer jag läst mm.

Det jag oroar mig för är att bandbredden inte kommer att räcka till då det inte bara är grafik som skall matas igenom minnet och om inte spelen kräver så mycket så skulle dom inte ha en sådan kraftig processor och den kommer att äta bandbredd så det står härliga till så det spelar ingen roll hur mycket minne man har om man inte kan flytta på det snabbt nog.

X-Box kör med lägre upplösning och skall man dubbla upplösning som 360(plus lite till) skall göra behöver man fyrdubbla minne och processorkraft.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det jag oroar mig för är att bandbredden inte kommer att räcka till då det inte bara är grafik som skall matas igenom minnet och om inte spelen kräver så mycket så skulle dom inte ha en sådan kraftig processor och den kommer att äta bandbredd så det står härliga till så det spelar ingen roll hur mycket minne man har om man inte kan flytta på det snabbt nog.

X-Box kör med lägre upplösning och skall man dubbla upplösning som 360(plus lite till) skall göra behöver man fyrdubbla minne och processorkraft.

Ta reda på vad dessa är:

Unified Shader Core
48 ALU’s for Vertex or Pixel Shader processing
10MB eDRAM Framebuffer
Unified Memory Architecture (UMA)

"Xenos" är ett orginal grafikkort byggt speciellt för konsolen men "RSX" är ett PC-grafikkort som de har anpassat till konsolen. "RSX" är gränsad på "bara" 256MB och samma för "Cell" men "Xenos" och "Waternoose" (X360 CPU) kan dela på 512MB 50-50/60-40/70-30...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Hedersmedlem

Det som äter upp mest bandbredd är att läsa och skriva z- och färgvärden till framebuffern. Xenos kommer att flytta all den trafiken till eDRAM så det enda den använder systemminnet till när den håller på och jobbar är att hämta in texturer och geometri.

Det står som sagt klart och tydligt i artikeln. Nu låter det som om du bara vägrar acceptera att ATI gjort en bättre lösning än Nvidia (eller så är det anti-M$-genen som gått igång ).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

Ahhh så man skall tro på vad dom säger.

Vi får helt enkelt vänta och se...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker man kan lita på Beyond3D, om de nu bara hittar på nu kommer jag inte att lita på dem i framtiden.

Även om de inte sitter och ljuger så måste vi ändå vänta och se eftersom det är så pass annorlunda att vi inte vet hur det funkar i praktiken men det ser bra ut "på pappret" iaf.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ahhh så man skall tro på vad dom säger.

Vi får helt enkelt vänta och se...

Tja, om man ska lita på någon av de Xenon-genomgångar som gjorts så är det antagligen den som skrivits på Beyond3D. David Bauman är utan tvekan en av de mest kompetenta grafik-skribenterna i världen.