Maxtor 200 gigabyte NAS

Permalänk
Melding Plague

Maxtor 200 gigabyte NAS

<font style="font-size: 10pt"><b>Maxtor 200 gigabyte NAS</b></font> <small class="small">onsdag 15 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/maxtor-share..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> har skrivit en recension på en NAS-enhet (Network Attached Storage) från Maxtor. Modellen heter H01P200 och har en lagringskapacitet på 200 gigabyte.
<br />
<br />H01P200 har tyvärr dock bara stöd för 100Base-T (100 megabit) vilket begränsar överföringshastigheterna rätt mycket.
<br />
<br />"<I>We would like to introduce to you a new shared storage device for small home and office networks, which is intended to simplify data storage and transfer within these networks a lot. Meet the new solution from Maxtor now!</I>"
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/storage/display/maxtor-share..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.
<br />
<br />NAS-produkter för entusiastser och små kontor har blivit riktigt populära den senaste tiden och vi har sett nya modeller från bland annat LaCie, Iomega och nu Maxtor. När kommer NAS leta sig in i alla entusiasthem tro?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra...

Permalänk

En egen liten filserver altså. Smart. Problemet är väl att jag skulle behöva lite mer änn 200 GB hemma

Men, en annan sak. Finns det inget stöd som man kan ladda upp filerna via FTP eller nått? Jobbigt med drag 'n drop.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem

I entusiasthemmen?

Enheterna tar för mycket plats och för mycket kablar för att vara värt. Man får inte tillräckligt med diskyta för pengarna. Bättre ta ett miditower, stoppa i ett moderkort med gigabit på och trycka i 10-12 diskar för samma pengar. Då kan man även göra annat på burken. Lättare att uppgradera också.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Bättre ta ett miditower, stoppa i ett moderkort med gigabit på och trycka i 10-12 diskar för samma pengar.

Va? Kostar NAS diskarna 7-8000 kr?
Det blir ju knappast mindre kablar med ett miditower.
Det blir helt klart mer värme.
Drar mer ström.
Mer ljud.

Men jag håller med om att det här är knappast för entusiasthemmen. Känns mer som en produkt för vanliga Svensson

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Nu kan man förvisso bygga en dator som styr allt med det hade varit trevligt med ett överkommligt NAS-chassi med plats för 10-15 diskar, GBLAN, WLAN etc.
Det borde inte ligga så långt fram i tiden innan det dyker upp känns det som.

Duedate

Permalänk
Avstängd

kommer bli populära till PS3 då de kommer i 1000BASE-T utförande förutsatt de har fullt stöd för linux också.

Permalänk
Medlem

Hmm.. tycker fortfarande att Buffalotechs Terastation är det bästa alternativet jag sett
hittils för hemma bruk/mindre företag. Kostar visserligen ca: 9000kr.
Men då får man ganska mycket för pengarna. Bara hårddiskarna i den enheten
kostar ca: 5500kr om inte jag har helt galet.
Vilket betyder ca: 3500kr för en gigabytet NAS med raid 1-5 och GbLan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Avstängd

Jahaja. Det här testet missade väl hela poängen med NAS och testade produkten som om den vore en USB-kopplad hårddisk.
Skulle vara intressant med lite mer information om vilka nätprotokoll som stöds, vilke operativ etc. Kan man integrera den i NDS på en Novell Netware exempelvis?

På tal om det, finns här någon som känner till en Raid-5 kapabel NAS som går att integrera i NDS? Frågar troligen på fel ställe, men när jag ändå höll på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
I entusiasthemmen?

Enheterna tar för mycket plats och för mycket kablar för att vara värt. Man får inte tillräckligt med diskyta för pengarna. Bättre ta ett miditower, stoppa i ett moderkort med gigabit på och trycka i 10-12 diskar för samma pengar. Då kan man även göra annat på burken. Lättare att uppgradera också.

He he, precis vad jag gjort fast i ett fulltower.
Fast jag har dock inget gigabitnät. Endast 100 megabit än så länge.

http://web.telia.com/~u26216698/Bilder/Data/Filserver/PICT002...

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)