Permalänk
Melding Plague

Dator som gör kaffe

<font style="font-size: 10pt"><b>Dator som gör kaffe</b></font> <small class="small">måndag 13 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
En PC-tekniker har tillsammans med en kaffekonnässör byggt ihop en "dator" som inte har den vanligaste uppgiften. Med denna kan man tyvärr inte surfa på SweClockers med, den kan däremot, enligt Toms själva skapa mycket gott kaffe. <br /><br /><i>"Till och med vi var imponerade av idén: En PC-trixare och kaffekonnässör lade 80 timmar av sin tid på att bygga systemet. Det slutliga resultatet är en fantastisk espressomaskin som kan övertyga till och med den mest kräsna kaffedrickare. Denna kaffedator är ensam i sitt slag och mycket långt från något man kan köpa i en vanlig butik. Den tillverkar ett storslaget kaffe eller espresso och överträffar maskiner i toppklass från Jura eller Saeco som kostar upp emot 15000 kr."</i><br /><br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.tomshardware.se/diverse/20050613/index.html" target="_blank">Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut!

Lite "måste ha" status på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
Lite "måste ha" status på den

Nope, inte det minsta

Men det känns lite överflöfigt, kaffet lär nog inte hålla den högsta kvallen inte om jag skulle göra iaf =P
Fast iofs. Vem bryr sig om att kaffet smakar gott eller inte när man dricker det bara för att hålla sig vaken =P

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem

Jag inte bara VILL HA en sådan, jag BEHÖVER en sådan.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Rätt onödig asså ! Det var ju inte ens en dator i den, bara ett chassi i den, och 30 000 har han gett för allt, stackaren Tycker han lika gärna kan ge mej dom, eller köpa en färdig som är betydligt mindre och billigare, och ge mej resten iaf.

Permalänk
Medlem

Avskaffa hem-pcn, inskaffa hem-pc-espressobryggaren

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Allt hittar dom då på

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Det var ingen dator. Det var en kaffemaskin i ett datorchassi.

Permalänk
Medlem

Har ju varit varit uppe bilder på folk som haft en bryggare i sin dator där datorn fungerade oxå... inte som här bara ett chassi.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Givetvis så måste man ha en AMD processor i kaffedatorn också

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Tack o lov att man inte dricker kaffe över huvud taget, så slipper man bry sig om sådana här "nödvändigheter".
Klart killen ska ha creds för sitt bygge, även om det inte imponerar.

Edit:

Citat:

Givetvis så måste man ha en AMD processor i kaffedatorn också

Så den kan hålla sig tillräckligt varm eller?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman

Edit:
Så den kan hålla sig tillräckligt varm eller?

Så den inte bränner kaffet som med en Intel givetvis.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så den inte bränner kaffet som med en Intel givetvis.

hahahah klockren :D:D

för att tillföra denna diskussionen något, så var den rätt grym, men ändå onödig(iaf för mig).
Cola är mycket godare

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Prescott är att föredra vid värmning av kaffe, gärna över 4Ghz, med många V till den.

Permalänk
Medlem

Det va det sämsta jag sett på sistone.

Han skulle iaf kunnat slänga in mATX mobbo och divese så han kunde spela MP3 på den iaf. Sen en liten TFT skärm på sidan så man kan köra lite video om hur man odlar kaffe, rostar den och kokar. Då hade det varit WoW.

Permalänk
Medlem

ush tänker på automationen från gymnasiet när jag ser det där

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Det där är ingen espresso jag skulle vilja ha 5 bar i tryck på ångan är alldeles för lite dom flesta andra kaffemaskiner av kvalité manuella och automatiska håller ett tryck på minst 15 bar!

Vidare så var det alldeles för mycket vatten en espresso av klass innehåller inte ens en fjärdedel så mycket vatten som det var i det glaset på lika mycket kaffe, därav det högre trycket. Man vill ju få ut så mycket smak man kan ur en given mängd kaffe, det får man inte ur den maskinen.

30 papp för något man inte behöver betala mer än 5 tusen för dock är den manuell...

Mvh

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, hoppas verkligen att man får ut gott kaffe... Någon fröjd för ögat var det ju inte direkt. Hade väntat mig lite mer med tanke på att ord som "mästerverk" används.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur man inte dricker kaffe då, han kunde ju göra en cola,fanta,sprite automat istället, det hade varit fetare. kaffe är överskattat, 1337 dudes dricker jolt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Det där är ingen espresso jag skulle vilja ha 5 bar i tryck på ångan är alldeles för lite dom flesta andra kaffemaskiner av kvalité manuella och automatiska håller ett tryck på minst 15 bar!

Vidare så var det alldeles för mycket vatten en espresso av klass innehåller inte ens en fjärdedel så mycket vatten som det var i det glaset på lika mycket kaffe, därav det högre trycket. Man vill ju få ut så mycket smak man kan ur en given mängd kaffe, det får man inte ur den maskinen.

30 papp för något man inte behöver betala mer än 5 tusen för dock är den manuell...

Mvh

Jepp. Agree.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
1337 dudes dricker jolt

yeah!

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

"Den tillverkar ett storslaget kaffe eller espresso och överträffar maskiner i toppklass från Jura eller Saeco som kostar upp emot 15000 kr."

Jo lägger man 80 timmar och det dubbla priset får man ju hoppas på det.
Men enligt andra i tråden var den ju inte särskilt bra tydligen.

Det var kul att se i den, men det kändes som att det lika gärna kunde vara vilket chassi som helst, inte särskilt datorrelaterat egentligen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Ser trevligt ut:) Men de som inte dricker kaffe då:p Ja då får man göra något annat dryck istället:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Det var ingen dator. Det var en kaffemaskin i ett datorchassi.

Precis!

Jag skulle vilja ta hyfsat stora kaffemaskinen från jobbet, rensa och optimera lite i innanmätet (behålla kaffet, men kanske rensa bort te/choklad eller nått) och klämma in en fullgod atx burk därinne

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Här har vi en riktig dator + fungerande kaffebryggare i ett.

http://articles.pimprig.com/featured_pimprig/the_caffeine_mac...

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Proffsmoddare

"Gör-det-själv-PC: 80 timmars jobb för ett mästerverk"
Eh "Mästerverk" det var nog den absolut mest felaktiga beskrivningen jag hört om ett bygge någonsin. Detta handlar inte om ett mästerverk det är inte ens i närheten. Som flera innan har påpekat det är ju inte ens en dator. Det är en kaffemaskin i ett gammalt datorchassi. Jag är inte imponerad. När man snackar mästerverk så är det byggen som Orac3,Hypercube,Doom3 mfl som förtjänar den titeln och inte en kaffebryggare.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Avstängd

Kan man få riskakor direkt ur floppy-stationen (färdigsmörade) och riktig espresso + fungerande dator så hade jag nog inte tackat nej.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Här har vi en riktig dator + fungerande kaffebryggare i ett.

http://articles.pimprig.com/featured_pimprig/the_caffeine_mac...

Thats more like it

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

hmm kanske för trött för att se det roliga med denna...
lådan ser ju inte speciellt "PC" ut. kunde lika gärna vara en låda gjorda av Krups till deras nya kaffe automat, där inte alla delar ännu är monterade.. för det var ju inte så snyggt runt displayen

Permalänk
Medlem

kan man inte surfa på swec så e de inget o ha

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.