Infineon skeppar DDR3

Permalänk
Melding Plague

Infineon skeppar DDR3

<font style="font-size: 10pt"><b>Infineon skeppar DDR3</b></font> <small class="small">onsdag 15 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/jsp/showfrontend.do?lang..." target="_blank" >Infineon</a> tillkännagav i måndags att de är först med att leverera moduler som bygger på DDR3-teknik. Dessa har levererats till de ledande PC-utvecklarna, troligen hos Dell, HP och andra stora OEM-tillverkare.
<br />
<br />Datorer och enskilda DDR3-produkter förväntas dyka upp i andra hälften av nästa år. Frekvenserna kommer börja på 800 megahertz, leta sig upp till 1067 megahertz och i 2007 kommer minnena ligga på cirka 1600 megahertz. Spänningen på DDR3 har också sänkts från 1,8 volt på DDR2 till 1,5 volt på DDR3. Specifikationen på DDR3 är dock inte helt färdig, och det finns få specifikationer att hämta på minnesstandardorganet <a href="http://www.jedec.org/" target="_blank" >JEDEC:s</a> hemsida.
<br />
<br />Men då produkterna levererats till industrin kanske det börjar dyka upp prestandatester och mer specifikationer inom kort.
<br />
<br />"<I>Munich, Germany – June 13, 2005 – Infineon Technologies AG (FSE/NYSE: IFX), a leading supplier of memory products, today announced that it has supplied the industry’s first DDR3 (Double Data Rate 3) devices and modules to leading PC industry developers.</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.infineon.com/cgi/ecrm.dll/jsp/showfrontend.do?lang..." target="_blank" >Infineon</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nice och bra nyhet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt. Kanske bra att vänta med ett nytt datorköp då.

Permalänk
Medlem

Hoppas att AMD M2 socket blir kompatibel med DDR3 så slipper vi DDR2. Skulle även vara bra om man kunde klämma in DDR3 i 939 socket men det är bara önskning.

Permalänk
Inaktiv

hehe att spänningen sänks så mycket.. Snart ligger väl volten kring 0.0005 ellr nåt

Permalänk
Medlem

Vad kommer det vara för timings på ddr3?

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk

Säkert saftiga priser också....

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | ECS Elitegroup K8HT | 1024 mb PC3200 TwinMOS | Point Of View GeForce 6600GT | 2x Samsung Spinpoint | Chieftec Mesh Miditower | Tagan 420 | 3DMark 01 19400 | 03 = 9008 | 05 = 3795

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaderna respektive likheterna mellan DDR3 och GDDR3? Är det rent av samma sak eller åt andra hållet; helt olika standarder?

Permalänk
Avstängd

Vill veta timings.

Permalänk
Medlem

Vill veta latenserna, det var någon härinne som skrev till mig vid något inlägg angående latenser att DDR2 som vi alla kan se att deras latenser är ju skyhöga, men att DDR3 ska ha mycket schysstare latenser
Just nu på DDR2 får man vara nöjd om man kan hitta cl 2,5 och ändå är det det bästa jag har sett, cl 4 - 5 är inte ovanligt.Om jag får sia lite kommer DDR3 vara mycket bättre
(det jag bygger detta på är att DDR2 är så sunkiga) så alla tröttnar på DDR2 och ser med förhoppning på DDR3 och tänk så blir den bättre än dem låga timings
DDR 400 mhz har.
Kanske är så att alla jämmna tal är en plåga DDR bra, DDR2 ojdå, DDR3 mmm da, DDR4 nej undra hur länge DDR tekniken kommer göras verkar ju bli x antal år iallafall.

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem

När kommer dom ut till oss dödliga då ?
Gillar inte mina DDR2, 4-4-4-12

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Vill veta latenserna, det var någon härinne som skrev till mig vid något inlägg angående latenser att DDR2 som vi alla kan se att deras latenser är ju skyhöga, men att DDR3 ska ha mycket schysstare latenser
Just nu på DDR2 får man vara nöjd om man kan hitta cl 2,5 och ändå är det det bästa jag har sett, cl 4 - 5 är inte ovanligt.Om jag får sia lite kommer DDR3 vara mycket bättre
(det jag bygger detta på är att DDR2 är så sunkiga) så alla tröttnar på DDR2 och ser med förhoppning på DDR3 och tänk så blir den bättre än dem låga timings
DDR 400 mhz har.
Kanske är så att alla jämmna tal är en plåga DDR bra, DDR2 ojdå, DDR3 mmm da, DDR4 nej undra hur länge DDR tekniken kommer göras verkar ju bli x antal år iallafall.

Hörde för länge sedan att latenserna skulle vara mycket mindre problem i DD3. Men det var innan ens DDR2 släppts. Och sånt kan ju ändras. Just nu får man aldrig höra något om latenserna. Och det är något av ett dåligt tecken.

Permalänk
Medlem

fan va trist att man precis har köpt vanligt ddr.

Permalänk

Om inte jag har missförstått helt så byggs alla ddr minnen precis på samma sätt, med kondensatorer ingropade.... därför är slutsatsen att ddr3 inte kommer att ha lägre "latency" än andra ddr minnen, snarare tvärt om pga att dom är så högt klockade....

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

ddr3

så det du säger är?

Permalänk

Re: ddr3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slampan
så det du säger är?

Går det att skapa ddr3 med lägre "latency" kan man skapa allt med lägre "latency"...

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

ddr3

jaha.. o latentsy = ???? vad?

Permalänk

Re: ddr3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slampan
jaha.. o latentsy = ???? vad?

"The amount of time in nanoseconds (often measured in clock cycles) between a request to read the memory, and when it is actually output. ..."

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se