Permalänk

hur installerar man ubuntu!?

hur installerar man Ubuntu, finns det nån guide?

och

kan man formatera en existerande partition via Ubuntu skivan?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem

svar ja, det är lika enkelt som windows (möjligen enklare) följ guiderna bara.

(dvs: i med skivan och gör som den säger. om du inte vill välja pert själv, men det är också enkelt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Ubuntuguiden gör i princip allting åt dig bara du ber den. Det enda du egentligen behöver göra är att hamra på enterknappen ett par gånger och du är redo att rocka

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

KentRoyal: Fan, jag hade ju tänkt att ha den bilden som avatar

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
KentRoyal: Fan, jag hade ju tänkt att ha den bilden som avatar

Jag med

Visa signatur

E ä e å å i å ä e ö meaning There is a small river and in this small river there is an island .

Permalänk

Hya hya, först till kvarn

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

men grejen är ju den att jag redan har Windows på partitionen jag vill installera på, därför måste jag formatera, och hur gör jag det via ubuntu?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnbaNjo
men grejen är ju den att jag redan har Windows på partitionen jag vill installera på, därför måste jag formatera, och hur gör jag det via ubuntu?

Du behöver inte formatera. Ta bara bort partitionen helt enkelt, jag tror tom det finns ett val som heter något i stil med "Use entire disk for ubuntu" då tar den bort alla partitioner och partitionerar om som det ska vara automatiskt.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Jag formulerar om hela sammanhanget.

Jag ska alltså INTE ha kvar Windows nånstans, jag vill ersätta Windows med ubuntu, om ni tar o kollar på bilden som ja har länkat till, kommer det att fungera?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/ub.JPG

en sak till. Hajjar linux ens NTFS?

Visa signatur

3700+ 64 San Diego: Gainward 7800GTX: Asus A8N-E: 4x512 Corsair Vs: DiamondMax 200gb: Sonata II:

Permalänk
Medlem

Alltså jag precis som alla andra förstår inte ditt problem. Tryck på partitionen du vill ändra på och det kommer upp en nya ruta där du kan välja att formatera, var iofs ett tag sen jag satt med en Ubuntu install men det borde inte vara svårare än så.

Ett bra tips är att testa sig fram! Det är nämligen något du kommer att få göra ofta från och med nu.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnbaNjo
Jag formulerar om hela sammanhanget.

Jag ska alltså INTE ha kvar Windows nånstans, jag vill ersätta Windows med ubuntu, om ni tar o kollar på bilden som ja har länkat till, kommer det att fungera?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/ub.JPG

en sak till. Hajjar linux ens NTFS?

Låt som KentRoyal säger Ubuntu ta hela partitionen, finns något sådant val (kör guidad partitionering).

Linux kan läsa men inte skriva NTFS.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Låt som KentRoyal säger Ubuntu ta hela partitionen, finns något sådant val (kör guidad partitionering).

Linux kan läsa men inte skriva NTFS.

Tilläggas bör kanske att det går men att det är experimental.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, det går dock fullt ut med Captive-NTFS, men det är ett rejält fulhack och det är segt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Men eftersom skinnbaNjo skall ta bort Windows, och enbart installera Ubuntu, finns där ingen anledning till att använda NTFS. Så du kan altså strunta i Piltvenoms, och m0REcs inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Men eftersom skinnbaNjo skall ta bort Windows, och enbart installera Ubuntu, finns där ingen anledning till att använda NTFS. Så du kan altså strunta i Piltvenoms, och m0REcs inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skinnbaNjo
...en sak till. Hajjar linux ens NTFS?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till någon annan dator medans du skall installera?
I så fall så föreslår jag att du logga in på ubuntus irc kanal. Bättre hjälp med Ubuntu kan du inte få.

Sedan så gör det kanske inget om det blir fel första gången när installerar. Du ville ju ändå inte har kvar något av windows. Att köra installationer lär man sig mycket på.

Lycka till.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Men eftersom skinnbaNjo skall ta bort Windows, och enbart installera Ubuntu, finns där ingen anledning till att använda NTFS. Så du kan altså strunta i Piltvenoms, och m0REcs inlägg.

Det var ju han som undrade!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Argh. Lyckas inte ta mig in på irc-kanalen (ja, jag är en värdelös människa).
Hur som helst så försöker jag installera ubuntu på gamla burken med den listar inga partitioner. Ena disken är en ntfs med windows på nu, den andra (som rent fysiskt är samma disk som första) är fat32 och tredje disken är också en fat32.
Vad göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jepp, det går dock fullt ut med Captive-NTFS, men det är ett rejält fulhack och det är segt.

fulhack som i olagligt eftersom ntfs är copyrightat eller har de lyckats komma på en egen kod utan att titta på sourcekoden?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
fulhack som i olagligt eftersom ntfs är copyrightat eller har de lyckats komma på en egen kod utan att titta på sourcekoden?

En så stor sak som att kunna skriva till NTFS från Linux (det är ju skitbra för dual-bootningar, så ja, stort) hade man väl ändå kunnat fixa bättre om man haft tillgång till källkoden? (blanda inte svenska och engelska i samma ord sådär, fy )

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Argh. Lyckas inte ta mig in på irc-kanalen (ja, jag är en värdelös människa).
Hur som helst så försöker jag installera ubuntu på gamla burken med den listar inga partitioner. Ena disken är en ntfs med windows på nu, den andra (som rent fysiskt är samma disk som första) är fat32 och tredje disken är också en fat32.
Vad göra?

Vill du göra det enkelt utan några som helst kunskaper så dra hem active killdisk och kör över hela disken, tar lite tid men sen är dina grejor borta och du kan börja installera i lugn och ro.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Vill du bli av med alla partitioner: säg bara till ubuntu att ta en hel disk. Klart! Du behöver inte bry dig om något annat.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
fulhack som i olagligt eftersom ntfs är copyrightat eller har de lyckats komma på en egen kod utan att titta på sourcekoden?

Fulhack som i att den använder windows egen dll ntfs.sys. Den måste man alltså fixa själv samt se till att man har en giltig licens för den.