Asus A8N32-SLI Premium

Permalänk
Melding Plague

Asus A8N32-SLI Premium

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus A8N32-SLI Premium</b></font> <small class="small">torsdag 7 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.behardware.com/html/news/cat3/page1.html" target="_blank" >BeHardware</a> rapporterar att Asus går i Gigabyte:s spår när det gäller moderkort som fullt stödjer två stycken PCI-E x16-grafikkort.<br /><br />Ett kommande moderkort från Asus vid namn A8N32-SLI Premium skall nämligen ha 40 stycken PCI-E-banor att utnyttja. Moderkortet består av två stycken styrkretsar, dels nordbryggan CK8-04 (nForce4) samt den normalt integrerade sydbryggan C51D. Styrkretsarna är sammanfogade med hjälp av HyperTransport-bussen där C51D sitter mellan nordbryggan (CK8-04) och processorn.<br /><br />Enligt BeHardware skall 32 PCI-E-banor gå till grafikkorten, två till det integrerade nätverkskortet samt kontrollerkortet för hårddiskarna, samt de fyra sista banorna till en PCI-E x4-port.<br /><br />Dock har tester visat att grafikkort knappt begränsas av normal SLI-konfiguration vilket är PCI-E x16 och PCI-E x4. Huruvida full bandbredd på båda grafikkortsplatserna ger något prestandamässigt återstår att se.<br /><br />Se ett kretsschema över moderkortet hos <a href="http://www.hwinit.it/news/upload/n1120546727-A8N32-SLI%20Prem..." target="_blank" >HWINIT</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

kommer detta även att ge efekten att man kan köra utan sli brygan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock har tester visat att grafikkort knappt begränsas av normal SLI-konfiguration vilket är PCI-E x16 och PCI-E x4. Huruvida full bandbredd på båda grafikkortsplatserna ger något prestandamässigt återstår att se

Jag hade för mig att normal SLi-konfiguration va 8x+8x
Det är iaf det mitt Sli system kör med.

//Martin

Permalänk
Medlem

Woohaa, vad ska man med alla dessa PCIe lanes?

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackZam
Jag hade för mig att normal SLi-konfiguration va 8x+8x
Det är iaf det mitt Sli system kör med.

//Martin

Sant.
Men det går att köra 16x+4x om man "låser upp" ett nForce 4 Ultra (tror jag det va), det ger i vissa fall (Farcry t ex) bättre prestanda än 8x+8x.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå Iwill eller om det var Tyans lösning av problemet var betydligt bättre, sätt dubbla Nforce4kretsar istället så man får ÄKTA SLI. +att man inte tappar lanes till något annat heller.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Men det är bra mkt dyrare.

Permalänk
Medlem

Öh, det är lite rörigt för mej detta.

Är det så att Asus nya moderkort kommer ha stöd för SLI 2st PCI-e x16?
Eller var det 1st x16 & den andra x4?
För nu e det ju SLI 2st PCI-e x8.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Öh, det är lite rörigt för mej detta.

Är det så att Asus nya moderkort kommer ha stöd för SLI 2st PCI-e x16?
Eller var det 1st x16 & den andra x4?
För nu e det ju SLI 2st PCI-e x8.

Det står ju att det skall vara 2st PCI-e x16.

Permalänk
Medlem

Ahh så nice

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Räcker IRQ till ?

Undrar om IRQ räcker till om man fyller alla portar som det mobot erbjuder ;=)

Permalänk

Dom gör väl knappast moderkort som har för mycket funktioner så att IRQ inte räcker till?
Har inte varit med om att en dator på senare år haft för lite IRQ platser lediga.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Coolt

Bra att dom stavat Athlon fel ("Atlon") på kretsschemat också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Dom gör väl knappast moderkort som har för mycket funktioner så att IRQ inte räcker till?
Har inte varit med om att en dator på senare år haft för lite IRQ platser lediga.

IRQ emuleras nuförtiden. Det är därför rätt så svårt göra slut på alla.

De är fortfarande bara 15 st riktiga IRQ men de emuleras och jag tror de kan gå upp till 30. jag har i alla fall sett ett sytem som körde använde alla IRQs upp till nr 27.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Jag tycker ändå Iwill eller om det var Tyans lösning av problemet var betydligt bättre, sätt dubbla Nforce4kretsar istället så man får ÄKTA SLI. +att man inte tappar lanes till något annat heller.

Tyan gör ju brutala kort. Dock satsar de ju inte direkt på gamers, så de satsar mer på stabilitet än den där sista % i prestanda per krona.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Jag tycker ändå Iwill eller om det var Tyans lösning av problemet var betydligt bättre, sätt dubbla Nforce4kretsar istället så man får ÄKTA SLI. +att man inte tappar lanes till något annat heller.

Var det inte iWill som gjorde det i sitt moster barebone med dubbla Opteron och SLI?