AMD skeppar 64 bitars Sempron

Permalänk
Melding Plague

AMD skeppar 64 bitars Sempron

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD skeppar 64 bitars Sempron</b></font> <small class="small">torsdag 7 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050706072753.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att AMD har börjat skeppa sina budgetmodeller i Sempron-familjen med stöd för 64-bitarsinstruktioner.
<br />
<br />Enligt källor har Kinas största OEM-tillverkare Lenovo erhållit processorer och kommer inom kort att presentera datorsystem med 64-bitars Sempron-processorer. Modellerna som kommer att komma är 2600+, 2800+, 3000+, 3100+ samt 3300+ vilka kommer kosta från 74 till 140 amerikanska dollar. Det är något högre än Sempron-modeller på sockel 754 utan 64-bitars instruktioner.
<br />
<br />"<I>With both AMD and Intel supplying 64-bit chips across all market segments, the era of 64-bit computer should be considered as ongoing.</I>"
<br />
<br />När det första budgetsystemet från OEM-tillverkarna när Sverige är i skrivande stund oklart.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

939-stöd eller endast socket 754?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

så dyr e inte A64 att man går o köper en sempron.... skulle va då om dom clockar som f*n...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Ser inte heller någon anledning att köpa Sempron före någon billigare Athlon64 processor.

Permalänk
Medlem

Kommer dessa finnas för Socket-A?

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Kommer dessa finnas för Socket-A?

Knappast då socket A sempron är en K7 prolle typ en gammal athlon XP som är omdöpt inte mer med det så knappast troligt amd designar om den så radikalt att den stödjer 64bit.

Permalänk

Men nu får de väll endå ge sig med modeller?
Skrotta 32bitars sempron istället och lägg prisnivån där.

Finns det några planer från microsofts håll att släppa en "home edition" på XP64 föresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Men nu får de väll endå ge sig med modeller?
Skrotta 32bitars sempron istället och lägg prisnivån där.

Finns det några planer från microsofts håll att släppa en "home edition" på XP64 föresten?

Nej, men varför vill du ha det? XP x64 finns OEM version att köpa för ca 1200:- i USA, svenska versionen är väl inte klar än, men det är ju bara att köra språkpak alá XP om man nu måste ha svensk text.

Permalänk
Medlem

Vad jobbar dom i ? såg bara PR-rating

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Nej, men varför vill du ha det? XP x64 finns OEM version att köpa för ca 1200:- i USA, svenska versionen är väl inte klar än, men det är ju bara att köra språkpak alá XP om man nu måste ha svensk text.

Men då hamnar den ju runt 1500:- i sverige iallafall, dvs dyrare än XP home.
Sa inte att jag ville ha den men många hemmaanvändare ser nog inte så stor nytta med flera skärmar, dubbla cpuer och domäninloggning

Permalänk
Medlem

Positivt att både Celeron D (minns jag fel nu?) och Sempron har fått 64-bitars-stöd, då dessa lär sitta i många stormarknadsdatorer som folk köper, vilket kommer snabba upp övergången till 64-bitar.

Tbax: De klockar faktiskt bra, iaf s754-varianten. 2600+ 1,6 ghz @ 2,54

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en riktigt trevlig prolle den där 2600+ i fall man vill bygga ett billigt system med 64-bitstöd som man kan klocka till vettig prestanda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Positivt att både Celeron D (minns jag fel nu?) och Sempron har fått 64-bitars-stöd, då dessa lär sitta i många stormarknadsdatorer som folk köper, vilket kommer snabba upp övergången till 64-bitar.

Tbax: De klockar faktiskt bra, iaf s754-varianten. 2600+ 1,6 ghz @ 2,54
http://www.xbitlabs.com/images/cpu/sempron-2600/cpuz/cpuz-3.p...

Vad är det för kylning på den där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vad är det för kylning på den där?

troligen luft... skulle d va någe annat så e ja inte direkt imponerad....
ehm.... e sempron lika kass som celeron? ja menar en celeron e verkligen botten o den blir inte speciellt mycke bättre hur mycket man än clocker den :S (lr e ja helt ute o cyklar när ja säger att den stinker...? har inte använt celeron sen 466mhz )

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Min Sempron 2800 går inte längre än så här. Fast det är ju inte 64bits versionen, men de hade klockat 2600 modellen och den fick de upp i 300fsb med luft och då spöade den Athlon64 3500+.

Den går i original vol på 37 grader.

Number of CPUs 1
APIC ID 0
Name AMD Sempron 2800+
Code name Palermo
Specification AMD Sempron(tm) Processor 2800+
Family/Model/Stepping FC0
Extended Family/Model F/1C
Brand ID 34
Package Socket 754
Core Stepping DH8-D0
Technology 0.09µ
Instructions Sets MMX, Extended MMX, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE, SSE2
Clock Speed 2000.0 MHz
Clock multiplier x8.0
Front Side Bus Frequency 250.0 MHz
P-Rating 2800+
L1 Data Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Instruction Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Cache 256 KBytes, 16-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 2000.0 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 128 bits

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Heja AMD!

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-2600.htm...
besvarar era frågor om kylning mm
Appropå Sempron så överklockade våra vänner på xbitlabs 3100+ till nästan 2,7: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-3100e.ht...

Permalänk
Medlem

Kan mitt moderkort sätta stopp för högre fsb trots att den går att klocka lika högt med vilken volt jag än sätter på den eller är det helt enkelt stopp vid 250fsb?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

LSD: Det kan nog vara både moderkortet och CPUn som stoppar.
Du kan ju kolla vilken stepping du har på CPUn och söka efter den på google, då ser du om den är nåt att ha.
Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

MSI K8N NEO-FSR Nforce3 250GB

Funderar på om jag ska köpa socket 939 då med agp och en 3000+ venice istället men sliper gärna då pengar är ett stort problem.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Har samma moderkort. Kör Prime95 i 8x250 just nu, men jag kan återkomma senare då jag prövat lite högre FSB. Den här tråden kan vara intressant också: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43267...
Har du sänkt HTT till 3x? Vilken minnesdivider kör du med?

Permalänk
Medlem

Jag kör minnet som 333mhz istället för 400 em jag kör HTT i 4x. ska man sänka den också alltså?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Ja. Annars överklockar du den också. HTTn multiplicerar FSB, om jag minns rätt. Värt ett försök iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Ja. Annars överklockar du den också. HTTn multiplicerar FSB, om jag minns rätt. Värt ett försök iaf.

Nej, minnets hastighet utgår från CPUns hastighet så om du kör 1000MHz HT eller 800MHz HT som inte påverkar CPU frekvensen spelar ingen roll. Det är bara hastigheten mellan cpun och chipset du ändrar.

Permalänk
Medlem

Ja inte funkade det att sänka den inge bättre resultat .

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled