Permalänk
Melding Plague

Alpha-historia

<font style="font-size: 10pt"><b>Alpha-historia</b></font> <small class="small">onsdag 13 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/alpha.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> har skrivit en mycket intressant artikel som handlar om Alpha-processorer. Artikeln fokuserar kring historien kring Alpha-processorer och går igenom varje processor för sig.<br /><br />"<I>This work starts a series of articles, dedicated to Alpha processors and the architecture, as well as to other related questions. We will look back at the times when Alpha processors were considered real kings from the performance prospective, and their future was expected to be truly bright. We will try to explain what happened, and why one of the most interesting and promising computer architectures has been thrown into oblivion.</I>"<br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/alpha.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag saknar min Alpha. Det var en skön burk. Förstår inte varför jag sålde den

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

En liten typo:

Citat:

Artikeln fokuserar kring historien kring Alpah-processorer

Hur rapporterar man fel i nyheter nu för tiden?

Permalänk

Nu orkar jag inte läsa igenom hela den där artiklen. Men bara en fundering.

Hur många processor tillverkare finns det där ute egentligen? Känns som det finns lite fler än de vanliga Intel, Amd o IBM

SUN, Nec, Alpha, Via, vad mer har man missat (känns som jag glömt minst nån) ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Nu orkar jag inte läsa igenom hela den där artiklen. Men bara en fundering.

Hur många processor tillverkare finns det där ute egentligen? Känns som det finns lite fler än de vanliga Intel, Amd o IBM

SUN, Nec, Alpha, Via, vad mer har man missat (känns som jag glömt minst nån) ?

Om du bara menar "huvud"- CPU (ej ATi, Nvidia) så finns/fanns ju Transmeta, IDT, Cyrix/National semicond., SGS-Thomson, Rise (flera är avsomnade hoppas jag ) Sedan så fanns en riktig specialare som hette NexGen, tror IBM tillverkade dem. Den låg senare grunden för AMD K6.

Permalänk

Kanske dum fråga men vad fasen fyller alla för funktion på marknaden?

Intel & Amd = desktop + server
Via = extremt strömsnåla och små kort till diverse industrimaskiner och grejor.

IBM = Mac (litet tag till ) + server (vilka server miljöer är de bättre i?)
SUN = server (vilka server miljöer är de bättre i?)
Cyrix = server (vilka server miljöer är de bättre i?)

Övriga? Jag mennar, nån funktion fyller de väll?

Permalänk
Medlem

Cyrix - budget för desktop, körde på bl.a. 486-kloner ungefär som AMD.
SUN - server o workstation. Java o Solaris (OS).

Edit: HP har väl några CPUer oxå: http://en.wikipedia.org/wiki/PA-RISC_family

Permalänk
Medlem

Ohälsosamt mycket text och för lite bilder som vanligt på Xbit.

Permalänk

Sen skall man ju inte glömma alla mobiltelefoner som har en processor i sig alla PIC processorer.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Ujja. Nån som kan sammanfatta vad en Alphaprocessor är, när de fanns, vad som var speciellt och varför de "inte finns" längre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Ujja. Nån som kan sammanfatta vad en Alphaprocessor är, när de fanns, vad som var speciellt och varför de "inte finns" längre?

Alpha processorn är en 64 bitarsprocessor som utvecklades av DEC (Digital Equipment Corporation). DEC blev uppköpta av Compaq som i sin tur blev uppköpta av HP. År 2001 så meddelade Compaq att dom lägger ner Alpha arkitekturen för IA-64. År 2004 så tillkännagav HP (Compaq blev som sagt uppköpta) att man skulle fortsätta sälja servrar baserade på Alpha processorn fram till 2006, men inte längre.

Rätta mig gärna om jag har fel.

EDIT: Även jag tyckte att det var lite för mycket text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kanske dum fråga men vad fasen fyller alla för funktion på marknaden?

Intel & Amd = desktop + server
Via = extremt strömsnåla och små kort till diverse industrimaskiner och grejor.

IBM = Mac (litet tag till ) + server (vilka server miljöer är de bättre i?)
SUN = server (vilka server miljöer är de bättre i?)
Cyrix = server (vilka server miljöer är de bättre i?)

Övriga? Jag mennar, nån funktion fyller de väll?

Freescale, Motorola, Transmeta (om de finns kvar)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mycket tråkigt att EV8 blev inställd tack vare mutor från Intel eller någon annan idiotisk förmån från monopolet.

Sen tror jag inte att det finns något därute som spöar EV7z.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Ujja. Nån som kan sammanfatta vad en Alphaprocessor är, när de fanns, vad som var speciellt och varför de "inte finns" längre?

Värt att veta är också att Alpha kom som 64-bitars processor redan i tidigt 90-tal, och började på 200 Mhz, när 486'orna nätt och jämnt orkat upp i 25Mhz.

Minns att jag såg annonser för arbetsstationer baserade på Alpha-processorer i seriösa tidningar, och minns att prislappen var rätt hiskelig, så det kändes stolt när man själv blev ägare till en Alpha-maskin typ 10 år senare

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att Digital-folk ligger bakom bla Pentium, Motorola 6800 (Mac) och 64-bitsarkitekturen som både Intel och AMD använder.

Alphans arkitektur är ännu idag, 15 år senare, urmodern till dagens 64-bits processorer.

Problemet som fick Digital att kasta in handsken var att Intel och Micro$oft bombade marknaden med billiga PC som vartefter blev alltmer kraftfulla för sitt låga pris.

Det duger inte att vara ett duktigt och uppfinningsrikt företag när man inte samtidigt ser till att tjäna pengar på massproduktion.

Man kan säga att Digital var som Nikolas Tesla och Intel/Micro$oft som Edison och Marconi mfl. som stal och gjorde pengar på Teslas uppfinningar.

//(En som jobbade på Digital under 70- och 80-talet)

Permalänk
Medlem

Alpha är "state of the art" i processor design. Ingen kommer i närheten av dess smått otroliga prestanda och stabilitet. Jag har fortfarande kvar både min Compaq XP1000 EV6'a och min Alphaserver DS20 (DS20L/SC20 på G) och dessa maskiner är så vansinnigt stabila och pålitliga och faktiskt mycket snabba fortfarande.

Det var med stor sorg som "vi" som gillar plattformen såg hur den gick i graven när HP köpte upp compaq (då compaq faktiskt räddat alpha imo) och iochmed intel + hp samarbetet med Itanium så fanns det ingen plats för kanske världens bästa plattform.

Trist

För den nyfikne har jag en bild på diskskåpet alphaservern samt två XP1000

http://web.telia.com/~u60114058/PICT0075.JPG

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus

http://web.telia.com/~u60114058/PICT0075.JPG

Vackra maskiner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kanske dum fråga men vad fasen fyller alla för funktion på marknaden?

Intel & Amd = desktop + server
Via = extremt strömsnåla och små kort till diverse industrimaskiner och grejor.

IBM = Mac (litet tag till ) + server (vilka server miljöer är de bättre i?)
SUN = server (vilka server miljöer är de bättre i?)
Cyrix = server (vilka server miljöer är de bättre i?)

Övriga? Jag mennar, nån funktion fyller de väll?

Du bör nog se det tvärtom, x86 cpus är egentligen mest bra för pga det låga priset. De flesta andra är överlägset mycket bättre i "designen". Sedan att de inte har pressats till höga klockfrekvenser lika mycket är en annan sak. I jämnförelse med Sparc, Alpha, PPC, Itanium och de andra processorerna i den klassen så är x86 "standarden" rent skräp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus

För den nyfikne har jag en bild på diskskåpet alphaservern samt två XP1000

http://web.telia.com/~u60114058/PICT0075.JPG [/B]

Fixa en date med den här tjejen http://web.telia.com/~u60114058/030.jpg åt
mig så ropar jag in den här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5788453253... åt dig!

Visa signatur

--
''I love the smell of napalm in the morning.''

Permalänk
Medlem

Det blir ingen date med min tjej Qwest, she's all mine.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
En liten typo:

Hur rapporterar man fel i nyheter nu för tiden?

Mail, klicka på redaktörens namn.

Permalänk
Medlem

Verkligen synd att Alphan och Digital gick i graven.. Men men, det va väll kankse meningen..

AMD har verkligen Digital att tacka. mycke runt "thunderbird" som slog igenom så, är baserat på EV6'an har jag hört..

Permalänk
Medlem

Helt riktigt
EV6 (alpha 21264) delar både bussprotkoll och processordesign med AMD's K7. Det är tillochmed så att en alpha fungerar på ett AMD 750 moderkort

Dirk Meyer som tidigare jobbat på digital och varit med och tagit fram 21264'an började 1995? (tror jag) på amd och är chef designern för K7'an.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus
Det är tillochmed så att en alpha fungerar på ett AMD 750 moderkort

respect

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwest
Fixa en date med den här tjejen http://web.telia.com/~u60114058/030.jpg åt
mig så ropar jag in den här http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5788453253... åt dig!

Ropar du in http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5219934627... så fixar jag hon om jag får hennes address och låna en bil med stort bagage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Ropar du in http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5219934627... så fixar jag hon om jag får hennes address och låna en bil med stort bagage.

- 120 processing elements (PEs)
- Each PE has 600 MHz Alpha 21164 microprocessor.

okej.. där va lite kräm i det

Permalänk
Medlem

This system is expandable from it's current configuraiton of 120PE to 2048PE which would increase current speed of 134 Gglop/s to 1.2 TELOP/s.
System is liquid cooled( Coolant is included with the system ( 60 gallons).

Det tycker jag lät mer intressant.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus
Helt riktigt
EV6 (alpha 21264) delar både bussprotkoll och processordesign med AMD's K7. Det är tillochmed så att en alpha fungerar på ett AMD 750 moderkort

Finns det någon sida där dom beskriver detta, har ett AMD 750 moderkort, och alpha processorer finns ju på ebay..

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elche
Finns det någon sida där dom beskriver detta, har ett AMD 750 moderkort, och alpha processorer finns ju på ebay..

Nu är det så att dom inte är pinkompatibla. Men det finns amd 750 moderkort med sockel för alphaprocessorer.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, det ser ut att behövas lite förklaringar här...

Alpha 21264 är inte pin-kompatibel med Athlon, men det behövs inte heller. Den var, precis som gamla Athlon, en SlotA-processor. Alla Slot A - moderkort med rätt BIOS kan utrustas med en EV6-Alpha. Dock känner jag inte till något sådant kort som sålts. Jag kan inte heller med säkerhet säga att alla 21264-versioner använder Slot A. Socket har 587 pinnar. Alla versioner har separat L2-cache, som kan bli mycket stor. Dess ursprungliga chipset är Tsunami, med 333 MHz asynkron fsb och typiskt 83 MHz minnesbuss.

För att få en Alpha att funka på ett 750-moderkort krävs mycket ingående kunskaper om arkitekturen, eller att en lämplig BIOS dyker upp. Att sedan hitta ett operativsystem som stöder detta är svårt, även om det finns ett generellt gränssnitt mellan DEC och operativsystem, PAL. Räkna med att få skriva PAL-koden själv.

deadleus: Jag delar dina känslor för Alpha. Har tyvärr bara en ynka DEC axp150 själv, men det är iaf den äldsta arbetsstationen med 64-bitarsprocessor (har bara sett servrar från 92).

150 MHz på 750 nm-process är inte att leka med.

Att Alpha var den första riktiga 64-bitarsprocessorn på marknaden är en sak, men många hade länge utvecklat arkitekturer, och det finns nog inte en enda "urmoder". HPPA var redan vid introduktionen oerhört imponerande maskiner som piskade Alpha i IPC ganska rejält, med klockades under halva Alphans klockfrekvens. UltraSparc kom visserligen först 1995, men SPARC V.9, speicifkationen av en akademiskt idealisk 64-bitars ISA, spikades åratal tidigare. IBM hör också till veteranerna, som väntade på att de mer lukrativa delarna av marknaden skulle mogna för 64-bitarsprodukter.

Att Alpha aldrig slog igenom berodde till mycket stor del på priset. De klarade aldrig att tillverka billiga system utan fokuserade på att tillverka de mest extrema datorer som kunde köpas för pengar. Det är inte någons annans fel att processorn gick under. Man riktade in sig på en del av marknaden som var mycket liten, och krympande, utan att tänka tillräckligt på vad man skulle göra efteråt. Förutom Windows NT saknades operativsystem för persondatormarknaden, och långt ifrån alla Alpha-burkar var NT-kompatibla. De enorma variationerna i systemarktiektur fördyrade också portningen av operativsystem. Alpha blev i allt större utsträckning ett svindyrt monster som bara köptes om det var absolut tvunget.

Jag läste i en artikel att bara ca 500000 Alpha-burkar såldes under 10 år, en siffra som förklarar varför de föll från att klocka en effektiv CPU till dubbla konkurrenternas klockfrekvens till att mot slutet bara nå hälften. Tiden då en CPU, nästan vilken som helst, räckte för att fylla de flesta behov kom för fort för DEC.

Alpha blev stora för sin teknik och sina idéer, inte för sin produktutveckling, och designerna lever kvar i andra, bättre utvecklade och anpassade produkter. "Alpha-generna" kommer under lång tid att vara det man kan peka på i en processor som gör den bra, såsom AMD K7/K8.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."