[Review + Foto] Zalman 7000B-CU + MSI K8N Neo2 (939)

Permalänk
Musikälskare

[Review + Foto] Zalman 7000B-CU + MSI K8N Neo2 (939)

[Review + Foto] Zalman 7000B-CU + MSI K8N Neo2 (939)

Hallå grabbar,

tänkte skriva lite om hur man installerar Zalman 7000B-CU på MSI K8N Neo2 (939). Detta moderkort är väldigt populärt och klockar som en gud därför tyckte jag det vore kul att göra något som detta.

Det är lite speciellt att montera zalman på K8N neo2 eftersom man måste ta bort en platta som sitter på baksidan av moderkortet, denna är tillför orginal kylaren som följer med CPUn. Vilket suger

Jag förklarar till bilderna nedan!

Mums, det som ska monteras! 3700+ är CPUn. Själva Nordbryggan bytade jag pasta på, man ploppar bara ur två stycken plasthullingar på baksidan, tyckte det var värt det.

Close-up på kylaren och dess monteringspåse man fick med. Sammanlagt var det tre påsar med olika Socket monteringar. Som sagt använder jag Socket 939 kittet.

Det första man måste göra för att montera bort plåten på baksidan är att skruva av de två skruvarna som håller fast plast-ramen som syns på bilden. Detta går väldigt lätt att göra.

Done.

Här är den mycket onda plattan *ryser* men den ska snart vara ett minne blott

Yarr, det bästa sättet att göra detta är att värma upp den samt att sticka under en (obs!) plast kniv och vika lite nätt. Tillslut losnar limmet som håller fast den, ha tålamod bara.

Värm inte förlänge bara på samma ställe, märkte att det blev sjukt varmt ganska snabbt tog kanske 5min att få av plattan. När man väl har fått in kniven en bit så går det som smör

Så ja, där var den borta

Brickan som följer med Zalman kylaren ska nu monteras i dessa två hålen, enklast är nog att lägga ut plattan på plant golv och sedan måtta in den med moderkortet. Gick bra för mig att göra på det sättet.

Så ska det se ut

Nästa steg som jag gjorde var att få CPUn på plats och sänkte ner leveln (armen)

Lite AS5 pasta.

Nu kommer dessa två guldfärgade tumskruvarna på plats, spänn dom i plattan på andra sidan. Skruva tills det tar emot och så du känner att dom drar på båda sidor av moderkortet. Använd också medföljande brickor mellan ovansidan och tumskruven

Jag provmonterade kylaren lite nätt så jag fick en upfattning om hur mycket pasta som fattades.

Så ja, just right

Dessa skruvar ska nu användas att dra kylaren på plats, montera den först i linje med dom guldiga tumskruvarna. Skruva sedan ner den med dessa 2 medföljande skurvar.

Dom ska skruvas så att de två utstickande armarna är helt horisontella, inte som på bilden, fixade det direkt efter lovar

Klart!

Klart!

Slutsatts:

Blev inte så mycket text men det behövs knappt, bilderna visar det mesta Zalman skickar med mycket bra instruktioner med hur man ska göra samt rikligt med skruvar och monterings sattser till nästan alla Socketar på marknaden. Monteringen gick väldigt smidigt och stöte inte på några problem, bara man tar det lugnt och inte är för agressiv så gör det lätt

Temperaturen på CPUn blev 29C idle, har inte testat Full load eftersom jag har ett kasst nätaggregat just nu.

tack för mig, hoppas det hjälper någon iaf!

ps. Creds till scoc_ för lite hjälp med bilderna!

//Jensa

EDIT: lite temps... system + CPU

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vackert! Bra initiativ

Permalänk
Medlem

Du har ungefär 5 ggr så mycket AS5 som behövs.

Permalänk
Medlem

Herregud vad kylpasta du hade på. Räcker med GOTT med hälften.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att alla andras pastor ser kladdiga ut, min var typ som spackel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Fin guide. Som sagt, 10ggr för mycket pasta (räcker med en klick stor som ett riskorn) och dessutom är det ajja-bajja att sitta o montera på en matta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Du är en kylpastemissbrukare! Sök hjälp!
Fint annars, imponerande med en sån megakylare

Förresten, hur går det egentligen med minnessocklarna nu när den ser ut att vara ivägen?

Permalänk
Medlem

fy helvete vad kylpasta skämtar du med mig mannen?

en liten klick som riskorn i mitten endast.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte var ajaj pilla med elektronik på en matta är inte så bra laddar upp dig själv statiskt när du rör dig över den o ESD-skador är inget skoj.
Bra recension annars, hmm tänkte på det, får du dit dina minnen med kylaren monterad förresten?
(Mängden pasta tänker jag inte kommentera )

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Fin guide. Som sagt, 10ggr för mycket pasta (räcker med en klick stor som ett riskorn) och dessutom är det ajja-bajja att sitta o montera på en matta.

Det är inte direkt på mattan ju har moderkortsskydd under eller va man ska kalla det, sånt där skum som det ligger på när man får det.

Sen med pastan, jag klagar inte, tempsen är grymt bra!

27 grader idle med senaste BIOS updateringen !!!

//Jensa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men du själv satt/stog på mattan, när du drar fötterna mot mattan så laddas statisk elektricitet upp i dig och när du tar på moderkortet kan du avge en stöt på ett par 100 volt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men du själv satt/stog på mattan, när du drar fötterna mot mattan så laddas statisk elektricitet upp i dig och när du tar på moderkortet kan du avge en stöt på ett par 100 volt.

okej, bummer verkar dock vara stabilt som fan... hade inte det direkt på mattan heller

jo statisk-el kan visa sig senare, jag vet, om så nu är fallet

lajters

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

bra recenssion, med tanke på dina temps så verkar det ju skitsamma med mängd kylpasta! Bre på säger jag ^^

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
bra recenssion, med tanke på dina temps så verkar det ju skitsamma med mängd kylpasta! Bre på säger jag ^^

Precis mannen! Tack för det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu är det ju en heatspreader på men på den gamla gooooda tiden så hade så mycket kylpasta säkerligen resulterat i att du hade fått mysiga problem med små kortslutningar här och där. Nu är du bara skyldig till slöseri

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Nu är det ju en heatspreader på men på den gamla gooooda tiden så hade så mycket kylpasta säkerligen resulterat i att du hade fått mysiga problem med små kortslutningar här och där. Nu är du bara skyldig till slöseri

Jag har ca 5 tuber AS5 hemma så bryr mig inte så jävla mycket alla klagar på det men tycker tempsen missvisar vad ni säger... orkar inte tjabba om pastan mer nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

AS5 pastan är ju 3.5G i den lilla tuben. använd hela vettja.. AHAH!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
AS5 pastan är ju 3.5G i den lilla tuben. använd hela vettja.. AHAH!

har han bättre temps än dig eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
har han bättre temps än dig eller?

borde han inte ha det eller? med en sådan där maffig kylning.. min boxade fixar iaf 32grader idle...

men, jag säger GÖR OM, GÖR RÄTT!

jag skulle iaf ligga sömnlös om nätterna om jag hade missbrukat pastan så där men det är jag det.

men man lär sig ju med tiden..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Bra recension, jag borde också göra såna här recensioner varje gång jag har köpt nåt, kanske blir idag då jag ska hämta 3x 92mm zalman 20 db fläktar (har inte sett nån recension på dom ) och chieftec mesh miditower (som förövrigt har blivit recenserat på sweclockers men inte med det nya nättaget 410W)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
borde han inte ha det eller? med en sådan där maffig kylning.. min boxade fixar iaf 32grader idle...

men, jag säger GÖR OM, GÖR RÄTT!

jag skulle iaf ligga sömnlös om nätterna om jag hade missbrukat pastan så där men det är jag det.

men man lär sig ju med tiden..

kände mig tvungen att retas lite

If It Ain't Broke...Don't Fix It

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
borde han inte ha det eller? med en sådan där maffig kylning.. min boxade fixar iaf 32grader idle...

men, jag säger GÖR OM, GÖR RÄTT!

jag skulle iaf ligga sömnlös om nätterna om jag hade missbrukat pastan så där men det är jag det.

men man lär sig ju med tiden..

25 grader direkt när man kommer in i Win

Stiger till 27-28 senare...

va vill du ha sagt, ge upp...

Trodde de skulle vara kul att göra en helt spontan resension men tydligen finns det folk som bara går in för att jävlas, funderar stark på att inte göra fler i framtiden...

Hela tråden gick ut på att visa hur man monterade kylaren, de ända svaren jag har fått är typ ang. pastan...

tack då

//Jensa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

flashen: får vi se en screen på temps när du kör prime också? Det är vid max load det brukar visa sig.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Ska man smeta ut Arctic Silver 5 pastan med fingrarna?

Jag har ungefär 1.5cm mellan mitt nätagg. och min CPU-sockel.

Tror ni jag får plats med en Zalman 7000-CU ?

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Ska man smeta ut Arctic Silver 5 pastan med fingrarna?

Jag har ungefär 1.5cm mellan mitt nätagg. och min CPU-sockel.

Tror ni jag får plats med en Zalman 7000-CU ?

http://www.arcticsilver.com/instructions.htm

Med så lite utrymme får ingen zalman plats.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Allvarligt talat, får den plats eller inte ?

Har frågat i Överklocknings/kylnings forumet, men ingen svarar :/ :o.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr gå rejält offtopic nu.

När du tog bilderna, tog du dom i den upplösningen dom är nu? Tycker bara att dom ser allt för detaljerade ut för att va tagna i, vad kan det vara, 640x480?

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeronix
Måste tyvärr gå rejält offtopic nu.

När du tog bilderna, tog du dom i den upplösningen dom är nu? Tycker bara att dom ser allt för detaljerade ut för att va tagna i, vad kan det vara, 640x480?

hehe tog dom med en ixus 700, 7.1 megapixlar

orginal storlek är väll typ 3000x2500 eller nått... typ 3mb per bild

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja, precis vad jag menade, blev kanske lite otydligt. Alltså hur fick du dom så små som dom är nu? eller har du skurit bort en massa från kanterna?

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem

Fint!!

En annnan fråga flashen:

Vad är det för komponenter du kyler till "vänster" om cpu:n med blåa flänsar?? Är det för om man ska köra med hög Vcore eller??