Commodore Amiga firar jubileum

Permalänk

A500

Shajt!

Jag växte upp med en Amiga 500, vi hade en ondskefull demogrupp som hette Evil Eyes där vi programmerade AMOS Pro! Vi drev också en najsig BBS (S.K.A.B.B BBS) på en A600 med ett ondskefullt 14400bps modem!

Amigafansen var ju mer hängivna än dagens appleanvändare! Amigan knäckte allt motstånd på den tiden, separata CPU'n för Grafik, ljud och beräkningar gjorde den dödligt snabb.

Grattis!!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Hehe, fan va hårt! Amiga demos och intros rockar! Namedrop; MELON!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Ni som är lite sugna på att titta på Amigademos kan ju kolla in Mindcandy Vol2 när den väl släpps

http://www.demodvd.org/

Permalänk

*Funderar på att plocka ner c64 med 3 flyttkartonger med spel*

Permalänk
Medlem

Grattis Amiga! Love u forever!

cannonfodder, Oil imperium, ports of call, rainbow island,
space quest III, superfrog, moonstone, populous, lemmings
lotus III, rick dangerous, chaos machine...

Ps. Avataren har jag alltid haft...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Själv är man en stolt ägare av 2st C64, en C128-D och en fet A500 med 3Mb"ram" och 40Mb Hdd.
Akta er säger jag bara...

Permalänk
Medlem

Själv var min första dator en Commodore 128. Dock så blev den lite sjuk efter ett par år så jag köpte en C64 som ersättning och sålde iväg den trasiga 128:an för 50 spänn Har kvar C64:an med 1541-II floppydrive och allt. Efter den blev det en Amiga 500 i nått år som sedan såldes då jag bytte upp mig till en Amiga 1200 som fortfarande går och numer är mer uppgraderad än vad den nånsin var då jag verkligen använde den. Tyvärr spelade ju Commodore inte sina kort särskillt bra så nån ful gubbe med fönster till glasögon (pun intended) tog ju över världen så nu sitter man med sin ehmm ja är det 7 eller 8:e pc burk.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Faktum är att det var atarinissar som låg bakom uppbackningen av stålar till Commodore ;D

LOL så fel man kan ha

Nä de lånade pengar till Amiga och om inte Amiga kunde betala tillbaka så skulle de taöver företaget men Commodore tog och betalade Amigas skuld till Atari och köpte sen upp Amiga.

Och tur var det för om Atari hade tagit över så hade vi aldrig sett Workbench

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Lätt fetaste datorn som någonsin gjorts när det gäller spel känsla och i form av spel till datorer
Inget lan behövdes space squad så kunde man hyvla ned varandra med samma dator, 1 dator 2 motstånadre nästan bara Tekken och andra fighting lir det funkar med tyvärr idag =/
Spelen är så över matade med grafiska beräkningar att man har glömt hur skoj 2d spel och andra lätta spel är idag.
Fan man skulle lätt kunna göra enklare spel värre grafik än någonsin som räcker för 1 dator och 17 kunde spela mot varandra
Tråkig utvecklig med för fet grafik så man måste driv det med en så bra dator som knappt någon har råd med.Grafikkort som är så mäktiga att datorn inte hänger med etc etc
Mer back to basic fram med ramminnes spel fan i mig 2d 3d lir så känslan i spelen fanns kvar gratis spel online rular jag tar highscore

Visa signatur

om jag har en dålig dag ska man formatera eller fotografera mitt bios på min sepeu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkusche
Lätt fetaste datorn som någonsin gjorts när det gäller spel känsla och i form av spel till datorer
Inget lan behövdes space squad så kunde man hyvla ned varandra med samma dator, 1 dator 2 motstånadre nästan bara Tekken och andra fighting lir det funkar med tyvärr idag =/
Spelen är så över matade med grafiska beräkningar att man har glömt hur skoj 2d spel och andra lätta spel är idag.
Fan man skulle lätt kunna göra enklare spel värre grafik än någonsin som räcker för 1 dator och 17 kunde spela mot varandra
Tråkig utvecklig med för fet grafik så man måste driv det med en så bra dator som knappt någon har råd med.Grafikkort som är så mäktiga att datorn inte hänger med etc etc
Mer back to basic fram med ramminnes spel fan i mig 2d 3d lir så känslan i spelen fanns kvar gratis spel online rular jag tar highscore

Håller med, inget av spelen som släppts på 2000-talet är då något som jag i framtiden kommer tänka tillbaka på och minnas hur roliga/intressanta dom var. Nu för tiden är det bara grafik, grafik och åter grafik, och inte allt för mycket möda lagd på spelkänslan. I många fall samma spel men nyare grafik.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

http://www.archive.org/details/amiga_3 kan t.ex. vara lite underhållande... finns några andra där amigan figurerar.... (http://www.archive.org/details/computerchronicles)

Om man vill se gamla tvprogram...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var och ÄR tider det. A1200:an är fortfarande i bruk här hemma. Insåg för ett tag sedan att jag hade 64Mb EDO-minne och en 1,4Gb HD som passade i den så då var det bara att börja överföra de gamla spelen som jag lagt över från disketterna till CD innan diskarna la av för gott. Man får plats med allt och har gott om plats över på HD:n. Det är effektivitet det. Pirates! lirar jag minst en gång i veckan och så har vi de gamla riktiga shoot-em-up som är underbara.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Är det nån mer än jag som hade/har kvar sin Commodore CDTV, vilket är en Amiga 500 med cdrom, och trådlös joy/fjärr.... grymt cool

Permalänk
Medlem

Själv hade man 21" skärm Eller ja... 21" teve till Amiga 500:an... Superfrog regerar än, släng dig i väggen BF2

Körde mycket kopierade spel faktiskt, men det har man ju slutat med. *not*

Grattis Amiga, ditt gamla skrälle

Permalänk

Jag måste sälla mig till skaran nostalgiker här.

Det började med en Amiga 500 som raskt byggdes ut. Det slutade (snyft) med en A4000 med CyberstormPPC @ 233mhz och grafikkort samt en smått vässad A1200 (båda ligger nere i källaren, mindre funktionabla). Det var utan tvekan den roligaste datortiden jag har haft, med Demos, Spel, BBS'er (Interchange, Crystal Of Darkness, Serpent Hill)... Ack ack... Sen gick det ju raskt utför tyvärr ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Hehe, fan va hårt! Amiga demos och intros rockar! Namedrop; MELON!

Mmmm, "Tetrisintrot" är såå kungligt, har t.o.m låten som ringsignal i min mobil.

Fan vet om man inte ska ta fram burkarna och damma av assemblerböckerna ... har aldrig lärt mig koda demos, men har alltid velat

/Mvh Stefan
f.d. webmaster @ www.amigaextreme.com

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
När det gäller spel så var M1 Tank Platoon ett av de bättre spelen, det fans både till Amiga och Atari. Ful grafik men ett skitkul spel eller om man så vill, en stridsvagnsimulator. Man styrde en grupp med fyra tanks, blev en tank skadad eller sönderskjuten så kunde man byta stridsvagn

Körde det spelet en hel del. Det blev det första spelet jag köpte till pc (97) och blev snabbt besviken. Spelet var snyggare men targeting med space-tangenten var borta. Det var ospelbart att vara skytt.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Man får en tår i ögat. Moonstone mfl., aah. Vad tiden går fort....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av g4bb3
hade inte råd med en sådan fin, fick bli en A500 på 14 färgtv. datorskärm på den tiden var för bortskämda ;-D

körde med 14" monitor till min amiga 500

Amigan var livet.. man satt hela dagena och lyssnade på moduler och spelade roliga spel..

om man inte ringde BBS:er...

surfade med min amiga 1200 innan jag bytte till pc.

ska posta lite pix

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

De trogna anhängarna finns kvar iaf.. så Plattformen är inte riktigt död. Det har juh kommit två stycken olika derivat av den gamla Amigan. AmigaONE och Pegasos.. båda finns på http://www.ggsdata.se (AOne Pegasos) http://www.gurumeditation.se (AOne) Om någon befinner sig i gbg i helgen som kommer nu kan besöka PUSH http://www.pushevent.org För att spana in de båda plattformarna.

//Mikael

Permalänk
Medlem

Ringde till min farbror nu o sa att han inte skulle slänga den :P. han har en i sin källare.

Grattis på födelsedagen

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk

Jag kan i sammanhanget nämna att jag har en webbplats på svenska om Commodore 64: http://web.comhem.se/~u86517142/ . Den är väldigt amatörmässigt gjord men den har i alla fall ett rätt så professionellt diskussionsforum om Commodore 64: http://folkvagn.commodore64.org/phpbb/ .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
LOL så fel man kan ha

Nä de lånade pengar till Amiga och om inte Amiga kunde betala tillbaka så skulle de taöver företaget men Commodore tog och betalade Amigas skuld till Atari och köpte sen upp Amiga.

Och tur var det för om Atari hade tagit över så hade vi aldrig sett Workbench

så var det ; D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'