AMD ökar försäljningen av serverprocessorer

Permalänk
Melding Plague

AMD ökar försäljningen av serverprocessorer

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD ökar försäljningen av serverprocessorer</b></font> <small class="small">fredag 29 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,121998,00.asp" target="_blank">PCWorld</a> rapporterar att AMD under andra kvartalet stog för över 10% av alla x86-serverprocessor sålda jämfört med runt 7% för första kvartalet. Detta får ses som en liten milstolpe för AMD då servermarknaden fortfarande domineras av Intelprocessorer.
<br />
<br /><i>AMD reported that revenue from Opteron sales doubled from the first quarter to the second during its recent earnings conference call, boosted by the introduction of a dual-core version of Opteron in April. With Intel not scheduled to start early shipments of dual-core processors for low-end servers until late this year, AMD will have had around six months to itself as the undisputed performance leader among chips for x86 servers.</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte då deras serverprocessorer är ruggigt bra. Sen att man får prestanda/pris är en annan femma.
Som jag tror så kommer den här trenden att bara fortsätta uppåt.
Men skall Amd kunna ta mer av marknadsandelar så måsta dom öka sin produktion. Ifs så känner jag att tillgängligheten i butikerna är bra men för stora OEM leverantörerna så krävs det mer.
Men sen Opteron introducerades 2003 så tycker jag att det är starkt jobbat ändå, att knipa till sig den kakan av marknaden.

Permalänk
Glömsk

In other news så är 11% ungefär vad Firefox har globalt nu om jag inte minns fel.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Heja AMD!

Permalänk
Inaktiv

Om inte intel plockar fram några ess från skjortan snart, så kommer vi se att amd slår ut intel helt från marknaden..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det förvånar mig inte då deras serverprocessorer är ruggigt bra. Sen att man får prestanda/pris är en annan femma.
Som jag tror så kommer den här trenden att bara fortsätta uppåt.
Men skall Amd kunna ta mer av marknadsandelar så måsta dom öka sin produktion. Ifs så känner jag att tillgängligheten i butikerna är bra men för stora OEM leverantörerna så krävs det mer.
Men sen Opteron introducerades 2003 så tycker jag att det är starkt jobbat ändå, att knipa till sig den kakan av marknaden.

Men fabriker är kanske inget man bygger på några dagar direkt? ;).
Den i tyskland skulle vara igång 2006 va? Men jag håller med om att det är strongt jobbat av AMD, sjysta grejor det här :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Om inte intel plockar fram några ess från skjortan snart, så kommer vi se att amd slår ut intel helt från marknaden..

Tror du verkligen på det där? Tror du att världens största processor-tillverkare som har kanske 80% av OEM-marknaden och minst lika mycket i servermarknaden kommer att bli utslagna bara så där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Om inte intel plockar fram några ess från skjortan snart, så kommer vi se att amd slår ut intel helt från marknaden..

det krävs mer än 5 år att slänga ut Intel o på den tiden kommer nog intel att lansera ett par produkter samt så har dom flera avtala med sina köpare..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Tror du verkligen på det där? Tror du att världens största processor-tillverkare som har kanske 80% av OEM-marknaden och minst lika mycket i servermarknaden kommer att bli utslagna bara så där?

Inte omöjligt. Liknande grejor har hänt för. Kolla bara på 3Dfx som var helt överlägsna. Helt plötsligt så var de utslagna. I dag är det dock inte troligt för fem öre. Marknaden vill ha fler cpu:er än vad AMD kan leverera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Inte omöjligt. Liknande grejor har hänt för. Kolla bara på 3Dfx som var helt överlägsna. Helt plötsligt så var de utslagna. I dag är det dock inte troligt för fem öre. Marknaden vill ha fler cpu:er än vad AMD kan leverera.

3DFx hade inte 80% av OEM- samt servermarknaden.

Permalänk
Medlem

Finns gott om folk som kör beprövat och inte vågar pröva nytt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Dessutom är Intel så mycket mer än bara datorprocessorer.

Skulle tro att Intel största vinster och marknad är processorer till automatikutrustning, microcontrolers och sådant.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Intel har störst marknad av grafikchipp också. Men men, de är väl säkert borta om fem år som någon sa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Finns gott om folk som kör beprövat och inte vågar pröva nytt...

Nja tror att såna personer är ute om några år. Mest gamlingar som sitter i tro att nåt som var bra för 10år sen är fortfarande bra.
Nya IT konsulter, tekniker osv.. som är i våran generation som kommer ut på arebetsmarknaden och som får jobb som chefer eller vad det är nu kommer att rek. helt andra saker. Och ju mer tiden går desto mer kommer det att speglas utåt.
Så ett generationsskifte är på G.
Menar vi har större möjlighet att uvärdera en produkt idag innan vi köper den än vad dom hade innan. Det gör att vi väljer rätt produkt istället att gå på deras Namn. I det här fallet så är undgdomar mer pålästa och hittar mer info och då grundar dom sina beslut efter det. Så den procent antalet som rek. Intel kommer att minska med åren och det har redan börjat.
Alla vi kan påverka eller påverkar på ett eller annat sätt, fast det tar tid innan det syns, men det gör det för eller senare.
Ta bara antal personer som sitter på en Amd dator idag och kolla bara på antal dator som köps idag och där har Amd en stor del. Det visar att datorintresserade kan sin sak mer idag.
Givetvis så har jag redan rek. till mitt företag Amd som både Server och Arbets maskiner, och det är inte helt omöjligt att just du kommer att rek. det om 1-2 år kanske redannästa månad.

Permalänk
Inaktiv

Okey tar tillbaka att de snart utplånas, men dom har redan på kort tid förlorat mycket av marknaden tycker jag.. Jag har funderingar ifall cell liknande processorer letar sig fram till till datorer om några år..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Inte omöjligt. Liknande grejor har hänt för. Kolla bara på 3Dfx som var helt överlägsna. Helt plötsligt så var de utslagna. I dag är det dock inte troligt för fem öre. Marknaden vill ha fler cpu:er än vad AMD kan leverera.

Och sen när kan man jämföra en grafik tillverkare och en cpu tillverkare?

Intels inbyggda grafik står rätt högt upp på listan

Det blir nog inte lätt för ett källarbolag att slå ut intel. Om man jämför de båda bolagen idag så visst amd gör snabbare cpuer men det räcker inte för att ta överen marknad.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Luktar redan AMD Vs. Intel tråd.

Illa...

Alltid skönt när en underdog sticker fram nosen tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Tyvärr hjälper ju inte den nya fabriken så mycket. Då den i Austin redan är för gammal och den förra i Dresden håller på att bli för gammal. Den klarar inte 0.065µ chip om jag förstod det hela rätt. Den nya som byggs kommer klara 0.065µ och 0.045µ tror jag. Efter det måste dom antingen slita ut inredningen i en fabrik totalt och bygga om den eller bygga en ny igen.

Permalänk
Medlem

AMD har kontrakt med UMC för tillverkning av processorer på 300mm wafers. Det blir en rejäl kapacitetsökning. Ska komma igång under 2005.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Hade varit skönt o se lite mer AMD ute i serverhallarna.. Idag är det bara Intel Xeon hit & dit hela tiden tyvär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netjamo
Om inte intel plockar fram några ess från skjortan snart, så kommer vi se att amd slår ut intel helt från marknaden..

Det kanske dom gör för dom bygger en ny fabrik i Arizona för 300mm waffers, så vem vet?

& när det gällde 3DFX så köpte Nvidia upp 3DFX när dom fick finnansiella problem & sen la Nvidia helt sonika ner dom, om jag inte misstar mig nu.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tyvärr hjälper ju inte den nya fabriken så mycket. Då den i Austin redan är för gammal och den förra i Dresden håller på att bli för gammal. Den klarar inte 0.065µ chip om jag förstod det hela rätt. Den nya som byggs kommer klara 0.065µ och 0.045µ tror jag. Efter det måste dom antingen slita ut inredningen i en fabrik totalt och bygga om den eller bygga en ny igen.

Dock så bygger man ju fler fabriker också för att öka sin produktion. Sen kommer 90nm att hålla i sig ett tag till, men det hade ju varit mycket positivt om AMD snabbt kunde gå ned till 65nm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
AMD har kontrakt med UMC för tillverkning av processorer på 300mm wafers. Det blir en rejäl kapacitetsökning. Ska komma igång under 2005.

Positivt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Hade varit skönt o se lite mer AMD ute i serverhallarna.. Idag är det bara Intel Xeon hit & dit hela tiden tyvär...

I agree.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Dock så bygger man ju fler fabriker också för att öka sin produktion. Sen kommer 90nm att hålla i sig ett tag till, men det hade ju varit mycket positivt om AMD snabbt kunde gå ned till 65nm.

Är det mer än den dom bygger i tyskland?