Intel slutar med budgetstyrkretsar?

Permalänk
Melding Plague

Intel slutar med budgetstyrkretsar?

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel slutar med budgetstyrkretsar?</b></font> <small class="small">torsdag 4 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/mobos/a20050803A1001.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Intel kanske ska sluta tillverka budgetstyrkretsar för moderkort.<br /><br />Enligt DigiTimes källor har Intel meddelat detta till stora moderkortstillverkare. Troligen kommer ett officiellt uttalande inte komma. De nuvarande budgetstyrkretsarna, i865, 915PL/GL och i viss mån i845 kommer fasas ut och lämna plats åt andra styrkretstillverkare. Tillverkare som SiS, ATi, VIA och ULi kommer få stora marknadsandelar att ta in.<br /><br />"<I>However, whether Intel’s competitors can really increase their shipments of low-cost chipsets will hinge on their ability to secure production capacity from foundries, whose capacities are currently running tight, the sources added.</I>"<br /><br />Hur detta kommer påverka moderkortsmarknaden återstår att se. Troligen kommer de tre största styrkretstillverkarna VIA, SiS och ULi kämpa om marknadsandelar och det är möjligt att priserna sänks ytterligare på moderkort från dessa tillverkare då kvantiteten kommer öka markant.<br /><br />Det är dock fortfarande bara rykten, vi hoppas på att kunna presentera mer säkra fakta inom kort.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Första tanken som dök upp var - Intel har något nytt på gång & lämnar det sjunkande skeppet i tid...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Första tanken som dök upp var - Intel har något nytt på gång & lämnar det sjunkande skeppet i tid...

Det var nog min tanke också, men det är kanske att vinsten i budgetsegmentet inte är tillräckligt stor.

För lite pengar in per chips så att säga.

Mycket vill ha mer.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

i865 budgetkrets ? :S

Visa signatur

CHA: Fractal Design R3 PSU: Newton R2 650W MB: Crosshair Formula V CPU: X6 1090T @Default FAN: CNPS-9900 MAX RAM: 2x 4GB Dominator GPU: Sapphire HD6950 2GB SSD: Crucial m4 256GB HDD1: Barracuda Green 2TB HDD2: WDC 1TB LCD: Samsung 2233RZ

Permalänk
Medlem

ska det bli kvalite på kretsarna eller vad menar dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -0rb-
i865 budgetkrets ? :S

Ja det undrar jag med,, hhmm det kanske är 848 dom menar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Underbart väll, nu satsar dom bara på ordentliga processorer.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

...Och imorrn ska microsoft börja förespråka linux för små och mellanstora företag?

Men i915p och vissa i945 kommer altså finnas kvar? för dessa utgör ju en stor majoritet av styrkretsarna för intel system. Det är säkert något skumt på gång, det är det alltid när intel är inblandade.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
...Och imorrn ska microsoft börja förespråka linux för små och mellanstora företag?

Mohaahahahahahaaa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
...Men i915p och vissa i945 kommer altså finnas kvar? för dessa utgör ju en stor majoritet av styrkretsarna för intel system. Det är säkert något skumt på gång, det är det alltid när intel är inblandade.

Säkert för att ge plats för Dothan/Yohan processorerna eller deras kickass? efterföljare.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Intel har väl insett att dom andra styrkretstillverkarna har mer godis på sina chipset och att sånt efterfrågas...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Borde inte Intel tjäna mest på budget kretsar?
Med tanke på deras kära förhållande till OEM levenrantörer?
Klart, om dom tjänade mest på det så skulle dom knappast sluta med det.
Men det brukar ju inte vara några topp grejor i OEM burkar direkt. Hmm..klurigt det här, får se vad Intel själva säger, om dom säger något.

Edit- Kanske ska tillägga att jag inte är särskilt insatt i intels- kretsar och hur dom namnges.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Borde inte Intel tjäna mest på budget kretsar?
Med tanke på deras kära förhållande till OEM levenrantörer?
Klart, om dom tjänade mest på det så skulle dom knappast sluta med det.
Men det brukar ju inte vara några topp grejor i OEM burkar direkt. Hmm..klurigt det här, får se vad Intel själva säger, om dom säger något.

Mjo men eftersom i865 och i845 är AGP kretsar, 915PL/GL vet ja inte men gissar på PCIe(tidig version?).
Så borde det väl vara dags nu att slänga ut dom. Alla OEM har väl redan gått över helt till PCIe.

Sen råder det väl redan brist på plats i fabrikerna så dom vill väl få undan dessa så dom kan börja massproducera dom nya.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Intel har väl insett att dom andra styrkretstillverkarna har mer godis på sina chipset och att sånt efterfrågas...

Hänger mig hellre i valda kroppsdelar samtidigt som jag tuggar glas än köper skrot från via & co.

Permalänk
Medlem

Brukar inte Intels styrkretsar vara relativt bra? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hänger mig hellre i valda kroppsdelar samtidigt som jag tuggar glas än köper skrot från via & co.

Visst, men de flesta vill ha en massa lull-lull även om det går ut över stabiliteten, men annars brukar ju faktiskt SiS göra väldigt trevliga chipset imho men kanske inte lika mycket lull-lull som via då...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Åh fan, ska dom sluta tillverkningen helt?
För dom kretsar jag råkat ut för verkar vara budget

EDIT: modem och liknande, men CPU:n räknar jag inte in

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Åh fan, ska dom sluta tillverkningen helt?
För dom kretsar jag råkat ut för verkar vara budget

Utveckla gärna lite mer. På vilket sätt är de budget och vilka är det du åsyftar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Åh fan, ska dom sluta tillverkningen helt?
För dom kretsar jag råkat ut för verkar vara budget

Nu gällde det Intels moderkorts kretsar & inte AMD´s.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu gällde det Intels moderkorts kretsar & inte AMD´s.

Ser man på, finns folk som tror på fabler här oxå...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nu gällde det Intels moderkorts kretsar & inte AMD´s.

Amds kretsar är säkert bra, annars skulle inte stora servertillverkare använda sig av dem. Syns också på priset.
De andra discofjantarna (via, nvidia, ati etc)... Undrar varför vi inte återfinner deras chipset i maskiner som ämnas för affärskritiska funktioner?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Amds kretsar är säkert bra, annars skulle inte stora servertillverkare använda sig av dem. Syns också på priset.
De andra discofjantarna (via, nvidia, ati etc)... Undrar varför vi inte återfinner deras chipset i maskiner som ämnas för affärskritiska funktioner?

Antagligen för att dom är konstuerade för hemdatorer. Där får både Intel och AMD pisk av nVidia.

Permalänk
Medlem

Kluven är nog första ordet jag tänker på...
Den possitiva sidan är ju att jag för ett tag sen läste att VIA och SiS
och gänget hade det lite knaggligt med marknadsandelarna, vilket borde
bli bättre nu och det gillar iallfall jag...
det negativa är väl att intels kretsar faktiskt vart rätt bra även om jag
personligen föredragit andra tillverkare...

fast jag håller med om att det känns som om det är nått skummt i görningen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Ser man på, finns folk som tror på fabler här oxå...

Japp, trodde bara det var jag som la märke till det men nu är vi minst 2.

sprucetwig! Vi kan ta 2 kretsar för Intel.

875 samt budget kretsen 848... du menar att Nvidia har ett chipset för Intel processorer som slår dom på fingrarna i sina respektive prisklasser?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Amds kretsar är säkert bra, annars skulle inte stora servertillverkare använda sig av dem. Syns också på priset.
De andra discofjantarna (via, nvidia, ati etc)... Undrar varför vi inte återfinner deras chipset i maskiner som ämnas för affärskritiska funktioner?

Amd tillverkar väl inte styrkretsar för moderkort?
eller har jag missat nåt=)

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk

Jo för opteron ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Amd tillverkar väl inte styrkretsar för moderkort?
eller har jag missat nåt=)

Kan ju kolla på den här mackan...

http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qsdpro.html

Eller ett enklare kort...

http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w.html

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kan ju kolla på den här mackan...

http://www.tyan.com/products/html/thunderk8qsdpro.html

Eller ett enklare kort...

http://www.tyan.com/products/html/tigerk8w.html

Har Tyan nånsin tillverkat ett "enklare" kort???
Har nog aldrig sett ett av deras kort som skulle vara
någonting man skulle våga sig på att pilla med ens om
man hade skyddsdräkt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

7

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har Tyan nånsin tillverkat ett "enklare" kort???
Har nog aldrig sett ett av deras kort som skulle vara
någonting man skulle våga sig på att pilla med ens om
man hade skyddsdräkt

Jodå, dom har kort för vanliga burkar oxå, tex det här nVidiakortet för socket 939, lite annan inriktning på kortet dock än det vanliga spela så ögonen blöder.

http://www.tyan.com/products/html/tomcatk8e.html

Har själv ett Tyan Titan Turbo, ett socket 7 moderkort som fortfarande snurrar på fint, 256M sdram har jag på den så den funkar helt ok även i dag trots att kortet är från 97 bara bytt biosbatterie.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Vill också minnas någon artikel om hur de andra chipset tillverkarna blev helt utklassade. Skulle inte förvåna mig om det är hot om rättegång eller något som ligger bakom. Konkurrenslagar kan vara ganska knepiga.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Vill också minnas någon artikel om hur de andra chipset tillverkarna blev helt utklassade. Skulle inte förvåna mig om det är hot om rättegång eller något som ligger bakom. Konkurrenslagar kan vara ganska knepiga.

Möjligt, Intel kan ju alltid trycka på mot Dell etc att dom skall köpa moderkort med Intelchpipset om dom vill vara prioriterade kunder...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730