Jag kan inte lägga till nya användare. (Operationen ej tillåten).

Permalänk
Medlem

Jag kan inte lägga till nya användare. (Operationen ej tillåten).

Jag kan inte lägga till nya användare i mitt debian system. Jag kan skapa en mapp under /home med namnet christian och därefter skriva adduser christian. Fast då får jag inte read/write rättigheter i /home/christian. Och skriver jag chown -R christian /home/christian så får jag upp samma felmedelande som om jag bara skriver adduser, "operationen är ej tillåten".

Det bör tillägas att /home är en FAT32 partion om nu det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt eftersom FAT32 inte tillåter ägarskap och permissions, så det är bara att glömma att använda FAT32 som en home-partition. Använd ext2, ext3, reiserfs eller något annat som faktiskt stöder unix-permissions. Själv använder jag en ext3-partition på 97gb.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Toppen... Andledningen till att jag använder FAT32 är för att jag ska kunna skriva till partionen över ett windows nätverk.

Ok, lite följdfrågor: hur ändrar jag om partionstabellen? Så att jag kan ta bort FAT32 partionen och göra en ny?

Permalänk
Medlem

över nätverk!? Då är partitionstypen på din hårddisk helt irrellevant...

Du ändrar partitionstabellen med fdisk.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Så om jag vill använda datorn som filserver och dela ut med samba så funkar det fint med ext3? Tack för hjälpen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Toppen... Andledningen till att jag använder FAT32 är för att jag ska kunna skriva till partionen över ett windows nätverk.

Du behöver inte använda FAT32 för det! Samba fungerar med alla format kärnan klarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Du behöver inte använda FAT32 för det! Samba fungerar med alla format kärnan klarar.

Då löste sig det.

Man lär sig något nytt varje dag...

Permalänk
Medlem

använder den här tråden lite.

Har samma problem, typ.

Jag har en burk med debian sarge rullandes. Och har precis köpt en extern USB-hårddisk. Den ska mestadels vara inkopplad där, där jag delar ut den genom samba som filserver. Men jag vill kunna koppla ur den och koppla in den i min laptop med XP. Det gör ju att FAT32 är det enda valet på filsystem?

Men när jag lyckats mounta den och dela ut den genom samba, så kan jag bara läsa från den från XP, inte skriva. Ägaren är root, och det kan jag ju inte ändra. Men hur löser man det här? Hur får jag skrivrättigheter från XP?

tack tack

EDIT:
När jag försöker lägga till filer genom FTP/samba, står det bara permission denied...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
använder den här tråden lite.

Har samma problem, typ.

Jag har en burk med debian sarge rullandes. Och har precis köpt en extern USB-hårddisk. Den ska mestadels vara inkopplad där, där jag delar ut den genom samba som filserver. Men jag vill kunna koppla ur den och koppla in den i min laptop med XP. Det gör ju att FAT32 är det enda valet på filsystem?

Men när jag lyckats mounta den och dela ut den genom samba, så kan jag bara läsa från den från XP, inte skriva. Ägaren är root, och det kan jag ju inte ändra. Men hur löser man det här? Hur får jag skrivrättigheter från XP?

tack tack

EDIT:
När jag försöker lägga till filer genom FTP/samba, står det bara permission denied...

Bara spekulationer, men man kanske kan ändra ägaren av hårddisken i Debian så att man kan skriva till den från XP?
Hur man gör det kan jag tyvärr inte svara på.

Har ingen som helst erfarenhet av detta tyvärr då vi bara har datorer med Linux här hemma numera

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Bara spekulationer, men man kanske kan ändra ägaren av hårddisken i Debian så att man kan skriva till den från XP?
Hur man gör det kan jag tyvärr inte svara på.

Har ingen som helst erfarenhet av detta tyvärr då vi bara har datorer med Linux här hemma numera

men hur gör man det? när man mountar?

när jag väl mountat den dit den ska, så ägs den av root, och om jag försöker chown på den så står det att operationen inte är tillåten...

Det jag villl göra:

- Sätta i disken i USB-porten.
- Automatiskt mounta den
- Få skrivrättigheter till min användare
- Dela ut den i Samba

(och det är som sagt FAT32 på den...)

hjälp! tack tack

inte kan jag vara den första som vill uppnå detta?

EDIT: Det är det med skrivrättigheterna som är huvudgrejen, resten kan jag nog klura ut själv.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta ev. kan hjälpa dig på något vis

http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1690.html

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP