Nvidia leder prestandasegmentet

Permalänk
Melding Plague

Nvidia leder prestandasegmentet

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia leder prestandasegmentet</b></font> <small class="small">måndag 1 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20050801A6028.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att Nvidia just nu har en mycket stor marknadsandel av segmentet för högpresterande grafikkort. Enligt en marknadsundersökning från företaget Mercury Research hade Nvidia 73 procent av detta segment under andra kvartalet detta år. ATi låg på 27 procent.
<br />
<br />Dock så tappade Nvidia marknadsandelar i övriga segmenten och förlorade totalt 2 procent till 16 procent, medan ATi hade 27 procent av den totala marknadsandelarna. Intel är dock fortfarande störst med 43 procent, även fast de inte gick upp någonting i andra kvartalet.
<br />
<br />Framgångarna hos Nvidia i det högpresterande segmentet har att göra med lanseringen av Geforce 7800-serien grafikkort. Flertalet OEM-tillverkare har valt detta grafikkort till sina respektive prestandainriktade datorer vilket lett till mycket god försäljning hos Nvidia.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förmodligen blir det ite ändring på det (alltså lite uppåt för totala marknadsandelarna) då nvidia släpper sin styrkrets med integrerad grafik, om de nu lyckas få ut den till allmänheten på ett bra sätt!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik.... va e det? menar du moderkortsintegrerade "grafikkort"

Permalänk
Medlem

Det känns som att der beror på just att OEM-tillverkarna kör nVidia, jag tror inte jag har sett en enda dator från HP med ATi. Dock har ju dell blandat, men det är ju ATis lågpresterande kretsar.
Jag klagar inte, jag är nVidia-fan

Permalänk

hejsann - ja, Integrerad grafik är grafik som finns inbyggt på moderkortet när man köper det. detta för att slippa ta upp extra plats i t.e.x en liten barebone. har man inget grafikkort så har man en sak mindre som stoppar luften från att cirkulera, vilket gör att man kan sänka fläktvolymen utan att datorn tar skada och stänger av sig själv.
dessutom så är det normalt billigare att köpa ett moderkort med inbyggd grafik än att köpa till ett billigt grafikkort för 400:- eller så.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag klagar gärna. Jag är varken ATi-fan eller Nvidia-fan, jag är konsument. Dags för ATi att bättra på konkurrensen lite och ta igen försprånget Nvidia fått...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Jag klagar gärna. Jag är varken ATi-fan eller Nvidia-fan, jag är konsument. Dags för ATi att bättra på konkurrensen lite och ta igen försprånget Nvidia fått...

den 26e augusti vet vi vad ati har att erbjuda..

Permalänk
Medlem

oj oj oj! Det ska bli kul att se vad ATI har att komma med. nVidia har ju ett försprång på minst ett par kilometer.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WreXlaM
jag tror inte jag har sett en enda dator från HP med ATi.

Min flickväns HP har ett ATI X600Pro.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Medlem

Känns som Ati måste släppa riktigt bra kort annars kan de få problem. Kommer de nya korten ligga på ungefär samma prestanda som Nvidias kort så lär OEM fortsätta köra med nvidias kort. Å andra sidan blir priset för hög så lär folk köpa Nvidias kort istället även om Atis kort kommer ha kanske 10% högre prestanda. Så Ati måste helt enkelt komma med bra grejer till rätt pris och de måste ju också finnas i butiker och inte blir släppta bara "på papper" så att säga.

Permalänk
Avstängd

heja nvidia

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske man ska sälja sitt 7800 gtx och köpa det snabbaste om 4 veckor ?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Kanske man ska sälja sitt 7800 gtx och köpa det snabbaste om 4 veckor ?

är du dum eller ...
klart du ska behålla detta monster kort du lär inte ha något behova av att köpa något nytt på iaf 1 år kanske bättre prolle bara för att öka prestandad på graffet..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WreXlaM
Dock har ju dell blandat, men det är ju ATis lågpresterande kretsar.

Åfan, är X850XT PE lågpresterande?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Åfan, är X850XT PE lågpresterande?

Nej men högprispresterande

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk

min laptop är en hp med mobilty radeon 9600

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Känns som Ati måste släppa riktigt bra kort annars kan de få problem. Kommer de nya korten ligga på ungefär samma prestanda som Nvidias kort så lär OEM fortsätta köra med nvidias kort. Å andra sidan blir priset för hög så lär folk köpa Nvidias kort istället även om Atis kort kommer ha kanske 10% högre prestanda. Så Ati måste helt enkelt komma med bra grejer till rätt pris och de måste ju också finnas i butiker och inte blir släppta bara "på papper" så att säga.

helt OT :

jag har precis upptäckt asimov och kan bara hålla med, fy fasen va duktig han e på att skriva

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.