Permalänk

Olika minnen på samma gång?

undrar om man kan ha två olika minnen i burken på samma gång, t.ex. 1x 512mb DDR, PC-3200 och 1x 512 MB DDR-2, PC-4200?

Och ang installation så är det väll bara att trycka in minnet i minnes-sloten, och hittar datorn detta själv? Detta gäller väll all hårdvara?

Tacksam för svar..

Visa signatur

Laptop: ASUS U31SG 13"
[Intel i3 2350M] [8 GB DDR3] [nVidia GeForce 610M] [120 GB SSD]

Permalänk
Medlem

Det går att ha två olika minnen, men dom kommer gå i hastigheten som den sämre går i

EDIT: var trött så råkade missa lite ^^

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Vad snackar du om? Man kan absolut inte kombinera minnesstandarder, typ DDR-DDR2 eller DDR-SDR.

För att "installera" minnet är det bara att trycka ner det i slotten ja, se till att du vänder det åt rätt håll bara.

Permalänk

LordTTK, missade nog DDR*"-_2_-"*
Men skulle du haft två st ddr, en 3200 och en annan 4200 är det bara att tuta o köra.(båda presterar som den sämre 3200an)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrostBead
LordTTK, missade nog DDR*"-_2_-"*
Men skulle du haft två st ddr, en 3200 och en annan 4200 är det bara att tuta o köra.(båda presterar som den sämre 3200an)

så om jag har en 3200 och en 4200 så är det ungefär samma sak som tvåX 3200??

Visa signatur

Laptop: ASUS U31SG 13"
[Intel i3 2350M] [8 GB DDR3] [nVidia GeForce 610M] [120 GB SSD]

Permalänk
Medlem

ja, men inte ungefär. det är samma sak!

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+, 1 gig ram, 200 gig hårddisk, geforce 6200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyros
ja, men inte ungefär. det är samma sak!

måste det vara samma DDR?? alltså går det att ha 1x DDR och 1x DDR2 ??

Annledningen till att jag frågar är att jag beställt denna dator och jag tycker den har för lite minne då jag ska spela på den. Tänkte därför köpa en extra 512mb sticka när jag hämtar den...
http://www.microstore.se/VisaProdukt.asp?ProduktID=2195&Grupp...
Mailade dom och de sa att en 512mb kostade 490:- inkl. moms...

Visa signatur

Laptop: ASUS U31SG 13"
[Intel i3 2350M] [8 GB DDR3] [nVidia GeForce 610M] [120 GB SSD]

Permalänk

Går INTE att blanda DDR och DDR2 då dom är uppbyggda på olika sätt och antal pinnar.

Det går dock att blanda DDR minnen, så om du har ett PC2700 och ett PC3200, så kommer båda dock att gå i PC2700 hastighet, om du nu inte klockar upp dom.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Går INTE att blanda DDR och DDR2 då dom är uppbyggda på olika sätt och antal pinnar.

Det går dock att blanda DDR minnen, så om du har ett PC2700 och ett PC3200, så kommer båda dock att gå i PC2700 hastighet, om du nu inte klockar upp dom.

OK!! Tack så mycket för alla svaren!

Visa signatur

Laptop: ASUS U31SG 13"
[Intel i3 2350M] [8 GB DDR3] [nVidia GeForce 610M] [120 GB SSD]

Permalänk
Medlem

Går det inte ens att blanda när moderkortet stödjer båda typerna ? Som t ex Asus P5GDC Pro har ju både DDR2 platser och vanliga DDR platser. Sunkigt om man redan har fyllt upp DDR2 platserna så måste man byta ut alla istället för att fylla på med DDR-minnen.

Permalänk

lyfter en gammal tråd istället för att skapa ny: Går det att blanda olika sorter (minnes-storlek) DDR2 minnen? jag har alltså en 512mb 667mhz nu och tänkte köpa en 1gb 667mhz sticka till och sätta i brevid. är detta ok?

Visa signatur

tjoho

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElToro
Går det inte ens att blanda när moderkortet stödjer båda typerna ? Som t ex Asus P5GDC Pro har ju både DDR2 platser och vanliga DDR platser. Sunkigt om man redan har fyllt upp DDR2 platserna så måste man byta ut alla istället för att fylla på med DDR-minnen.

Nej, det går inte. Förra datorköpet jag gjorde köpte jag ett moderkort i förhoppning om att jag skulle kunna använda två minnestyper (den hade stöd för båda). Men icke... det gick bara att använda en minnestyp åt gången :S! Vet dock inte om det är samma sak med nyare minnen och moderkort... Detta var rätt länge sen

Visa signatur

GFX: Radeon 9600 series,
CPU: AMD Athlon 2100+ @ 1734 MHz,
MEM: 512MB OS: XP

Permalänk

men båda är ju ddr2. bara att de ena är 512mb och de andra 1024mb

EDIT: Ojdå, såg inte att du svarade på ett annat inlägg.. nån som vet något om mitt dilemma?

Visa signatur

tjoho