Permalänk
Medlem

livslängden

Vad är livslängden ungeför för ett par ddr minnen?
funderar på om jag ska köpa ett par värstingar, OCZ rev 2. Även fast jag inte behöver dom nu så kommar jag använda dom i mitt kommade system som blir om något år när jag uppgraderar. tänkte slippa köpa flera olika stickor.

tack ska ni ha!

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Hedersmedlem

Du tror inte mycket på DDR2 minnen ser jag...

Ta ett par CL2.5 minnen det är billigare och lika bra om du inte skall klocka för du kanske ändrar dig när testerna på M2 dyker upp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vad menar du med livslängden? Komponenterna håller i åratal, men jag gissar att det inte är det du menar. Så länge ditt nästa system kommer köra DDR bör de fortfarande duga fint, iaf om de klockar bra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

okej, kommer det inte finnas M2 med ddr också?

blunder, med livslängd menar jag givetvis hur länge ramminnena fungerar innuti en dator :p, du fattar?
alltså är livslängden ett par år eller?

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning men då minnes kontrollen ligger i processorn kan det bli svårt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur mkt snabbare/bättre är DDR2 jämfört med vanligt DDR?

Såg att priserna inte skilde så mycket.

Och visst funkar DDR2 i system där man använder vanligt DDR ?

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791
______________________________
Netbook: Asus EEE PC 1000H

Permalänk
Medlem

DDR2 har väll 240 pinnar och DDR har 184 så det funkar inget vidare skulle jag tro.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

vet ingen hur länge ett par ramminnen håller, driftlängden allstå?

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gud_nu
vet ingen hur länge ett par ramminnen håller, driftlängden allstå?

Längre än du kommer att vilja använda dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gud_nu
vet ingen hur länge ett par ramminnen håller, driftlängden allstå?

Jag har minnen från min pentium 33 MHz som fortfarande fungerar så om du inte gör något dumt med minnen så kommer dom inte att gå sönder, normalt sätt ivf

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

så dom bör hålla ett par år?

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Medlem

Vad är det som har fått dig att tro att dom inte "håller"? Ett ram-minne är ingen sorts färskvara på något sätt, utan kan hålla i decennier om det är så. Livslängden är det sista du ska prioritera när det gäller ram-minne, för troligtvis kommer du vilja köpa nya om några år ändå.

Permalänk
Medlem

Tack för det, nja jag undrade bara. Eftersom de nästan adlrig utlovar mer än 1 års garanati. aja tack tack

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Hedersmedlem

Garantitiden är ett uttryck av priset för skall dom ge mer än ett år så måste dom höja priset och då får dom sålt mindre minnen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om du nu är så orolig för livslängden så köp Crucial Ballistix. Vet i alla fall att det är livslängds garanti på dem (säkert andra som har också). Som de andra säger så är dock minnen rätt hållbara. Så länge de fungerar korrekt "out of the box", så håller de säkert minst 10 år. Och, tro mig, efter 10 år skiter du i om de går sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gud_nu
så dom bör hålla ett par år?

Jag har en dator från 96 och den har en 64Mb sticka, den rullar på bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bra, då vet man det. tack grabbar

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gud_nu
Tack för det, nja jag undrade bara. Eftersom de nästan adlrig utlovar mer än 1 års garanati. aja tack tack

ger inte Kingston typ livstids-garanti på sina minnen?

Permalänk
Medlem

Ett noname PC3200-minne i min jobb G5'a är nu konstaterat som trasigt och då kan det lika gärna ses som dött, det höll i cirka 3 år. Jag vet inte om det är originalminne eller det minne vi köpte till vid leveransen.

Samsungminnena tuffar dock på fortfarande!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gud_nu
Tack för det, nja jag undrade bara. Eftersom de nästan adlrig utlovar mer än 1 års garanati. aja tack tack

Jag har livstidsgaranti på mina minnen

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Jo mina sdRAM 133mhz kingstone är det livstids garanti på

Permalänk

Jag har sällen sett minnen som inte varit fel från farbik bara gå sönder utan anledning. Går de sönder har det handlat om ESD eller överklockning eller blixten osv. För övrigt stämmer det bra att Kingston har livslång garanti. Många andra har det inte men jag misstänker att de inte heller går sönder i första taget.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia