Permalänk
Medlem

Luft på spray burk

Är luft på spray burk ett bra sätt att få bort dammet på sin cpu fläkt?

Visa signatur

JAVA äter C++

Permalänk
Avstängd

jaa det är ett bra sätt och så kan man ränsa nätagget med det också.
även kul och spruta luft på andra!

Permalänk
Medlem

ingen risk att nått skadas?

Visa signatur

JAVA äter C++

Permalänk
Medlem

NEJ inte om du inte trycker ner burken i komponenterna

Visa signatur

Game | Northwood P4 2.0 | XFX Geforce 6600Gt | 2st 256mb Cruical | 80gb+80gb extern | and a smile :)
HTPC | P3 1.0 | 256mb Cruical | 20gb | Wireless | Meedio

Permalänk
Medlem

beror väl helt på hur du använder burken.. så länge du sprutar luften är det ingen fara.. men börja frör guds skulle inta banka i datorn med burken

ursäkta. trött..

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är klockrent till datorrengöring. Se till att läsa på flaskan bara om du inte vill ha en liten överraskning

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Vart kan man köpa det?

Permalänk
Hedersmedlem

Biltema t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Classe har "airduster" 119kr@400ml om du inte skulle ha biltema i din stad.

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

För dyrt för att damma bort dammet. Använder (inte så lyckad) dammsugaren. annars är sugrör och starka lungor ett bra knep.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk

Annars fungerar dammsugaren rätt bra. Den får ju bort allt damm iaf, men det blir rätt mkt statiskt elektrisitet :p. Jag och många jag känner har då använt den metoden i många år och inget har gått sönder än. Men det finns ju folk som haft otur och nån del pajat..

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Annars fungerar dammsugaren rätt bra. Den får ju bort allt damm iaf, men det blir rätt mkt statiskt elektrisitet :p. Jag och många jag känner har då använt den metoden i många år och inget har gått sönder än. Men det finns ju folk som haft otur och nån del pajat..

Damsugaren ska du inte ens rekomendera, den kan väldigt ofta skapa esd-skador som ligger latent, utan att du kan upptäcka dom i veckor, månader och ibland år.

Om ni rengör fläktar med "luft på burk"-spray, se då för fan till att hålla i fläktbladen, börjar fläkten snurra så skadas lagren, oavsett om dom är glidlagrade eller kullagrade.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

man ska inte hålla air duster upp och ner när man trycker ut luft... de som har en hemma kan väl testa mot kanske en bit papper eller en cola burk

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Damsugaren ska du inte ens rekomendera, den kan väldigt ofta skapa esd-skador som ligger latent, utan att du kan upptäcka dom i veckor, månader och ibland år.

Om ni rengör fläktar med "luft på burk"-spray, se då för fan till att hålla i fläktbladen, börjar fläkten snurra så skadas lagren, oavsett om dom är glidlagrade eller kullagrade.

om jag inte upptäcker mina esd skador i år så kan väl det kvitta?
Nej damsugaren fungerar ypperligt, skulle aldrig få för mig att köpa luft på burk för 150:- för att rengöra.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
om jag inte upptäcker mina esd skador i år så kan väl det kvitta?
Nej damsugaren fungerar ypperligt, skulle aldrig få för mig att köpa luft på burk för 150:- för att rengöra.

Då är du en av de som har haft enorm tur, men rekomendera aldrig en skadande aktion till någon annan, det bara korkat.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Håll ena handen på datorn och andra handen om munstycket på dammsugaren.
Då uppstår inga jordskillnader och därmed ingen statisk elektricitet.

Om man inte har plaströr vill säga, då borde ingen uppstå överhuvudtaget.

/plane out

Visa signatur

Barton 2500 @ 10.5*210|Vcore 1.65V| Geforce 4ti 4200 @ 321/745.2| 400gb| Twinmos 420 Mhz|

Permalänk
Medlem

Om ni använder tryckluft på burk så använd en med metallhölje, dvs du håller i metallen när du sprejar, ej på etiketten.

Den ofta medskickade pipen av plast bör ej användas med tanke på att den kan generera statisk elektrisitet.

Håll i fläktarna som sagts ovan, ha gärna ett ESD-armband på dig.

Annars så finns ett utmärkt ESD-FAQ med information om dammsugning o tryckluft här:http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23041...

Planescape: Fel info av dig läs FAQ ovan.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Lånar topic lite..

Det är ju så att när man sprayar me dendär tyckluften så kommer det ut nån vätska också, liknar typ diskmedel eller nått. Vad är det? :S Är det på nätt sätt skadligt mot datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dullet
Lånar topic lite..

Det är ju så att när man sprayar me dendär tyckluften så kommer det ut nån vätska också, liknar typ diskmedel eller nått. Vad är det? :S Är det på nätt sätt skadligt mot datorn?

Det är den gas eller vätska som på något sätt är påverkad i burken att skapa det tryck som skjuter luft eller gas över komponenterna. En gång i tiden var denna av freon, vilken man nu vet är farligt och då ersatt med annat. En drivgas tror jag det kallas.

Det verkar vara butan, om susning stämmer.

url

Citat:

Aerosol kallas en mycket fin dimma av kristaller eller droppar. I en aerosolburk eller sprayburk finns det en gas med ett högt tryck. Gasen pressar ut vätskan i burken genom ett trångt hål. Då bildas en dimma, en aerosol. Det händer ofta att aerosoler felaktigt benämns som gaser, tårgas är till exempel en aerosol och består av små flingor som svävar omkring i luften.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Blir det esd skador med damsugar munstycke

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkfox92
Blir det esd skador med damsugar munstycke

Det blir inte ALLTID skador, men chansen är mycket stor.

Använd en esd-märkt dammsugare om du vill dammsuga i datorn, eller gör som professorn säger i esd-faqen:

1. låt datorn vara avstängd med elkabeln i väggen (chassit är nu jordat)
2. ta bort all plast ifrån munstycket av dammsugaren
3. jorda munstycket från dammsugaren med chassit, tex krokodilklämma däremellan.
4. jorda dig själv
5. dammsug utan att röra vid komponenterna.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Aha jag damsög bara fläktarna

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk
Medlem

ok, ärligt talat... hur länge kan man spruta ?
EDIT: Killen under mig får ett pris, för det mest nödvändiga inlägget på länge. Tänk att särskrivningar går folk så hårt på nerverna.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Sprayburk...

Permalänk
Medlem

hehe kul den där från clabbe i sjön speciellt om man håller den på fel håll ) då blir det kallt ska jag lova )

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk

men va fan det är bara gå ut i garaget å trycka igång kompressorn:D å sen blåsa på:D

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk

Ursäkta att jag tar upp denna tråden...

Jag har precis köpt en Fellowes INVERTIBLE Air Duster 200ml. Och när jag testade att spruta med den nu så kommer det ut rök och allt man sprutar på får droppar av frost på sig... det är alltså jättekallt. Jag har tänkt blåsa ur dammet ur min Zalman 7000B-Cu som sitter monterad när jag ska göra det. Men jag undrar om man vågar göra det på grund av frosten och att det känns fuktigt typ?

Ska det vara så här? Förklara gärna för mig hur jag ska göra?!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XperienZe
Ursäkta att jag tar upp denna tråden...

Jag har precis köpt en Fellowes INVERTIBLE Air Duster 200ml. Och när jag testade att spruta med den nu så kommer det ut rök och allt man sprutar på får droppar av frost på sig... det är alltså jättekallt. Jag har tänkt blåsa ur dammet ur min Zalman 7000B-Cu som sitter monterad när jag ska göra det. Men jag undrar om man vågar göra det på grund av frosten och att det känns fuktigt typ?

Ska det vara så här? Förklara gärna för mig hur jag ska göra?!

Håll den INTE!!! upp och ner. Håll den lodrät hela tiden.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Jag gör ju det? Det blir så ändå, men när jag testade att hålla den upp och ner så sprutade den bara luft i några sek. sen blev det sådär igen!