Felaktig Boot.ini fil

Permalänk
Medlem

Felaktig Boot.ini fil

Hej!

Jag har ett litet problem som jag nu tänkte ta tag i gällande uppstarten av min dator. När jag startar datorn så får jag upp följande felmeddelande:

"Felaktig boot.ini fil, startar ifrån C:/windows istället"

Den fel texten kommer upp och har gjort ett bra tag och nu tänkte jag ta tag i problemet. Visst startar datorn som vanligt men det tar oerhört mycket längre tid dock.

Vet att det funnits trådar om detta förut, men testat att skapa en ny boot.ini fil. Men det var ett tag sen jag försökte fixa det så minns inte hur man kunde lösa problemet.

Så om nu någon där ute vet hur man gör för att återgärda problemet. Please let me know!

Tack på förhand!

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte boot.ini hittas så chansar windows på att det finns på första hårddisken-> första partitionen. Som verkar fungera för dig.
En korrekt boot.ini för detta skulle vara:

[boot loader] timeout=0 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect /NoExecute=OptOut

Jag ändrade min fil lite. Har du inte XP SP2 eller server 2003 får du ta bort /NoExecute-växeln.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Hmm, ok. Min boot.ini fil ser nämligen ut så här.

"[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect"

Vad står kommandot timeout för? Har nämligen en annan kompis som hade "3" där istället för "30". Inte för att jag tror det har någon större betydelse.

Förstår fortfarande inte varför jag får upp felmeddelandet om jag har en boot.ini fil som verkar korrekt?

Lite info: kör Win XP Pro, SP2

EDIT: la till lite info

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3flex
Vad står kommandot timeout för? Har nämligen en annan kompis som hade "3" där istället för "30". Inte för att jag tror det har någon större betydelse.

Hur lång tid innan markerat alternativ blir aktiverat (dvs bootas).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Hur lång tid innan markerat alternativ blir aktiverat (dvs bootas).

Men om jag sätter min sån på 0 så innebär väl inte det att jag slipper mitt jobbiga felmeddelande. Är det ingen som vet hur jag bär mig åt för att få bort mitt felmeddelande?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3flex
Men om jag sätter min sån på 0 så innebär väl inte det att jag slipper mitt jobbiga felmeddelande. Är det ingen som vet hur jag bär mig åt för att få bort mitt felmeddelande?

Nej, antagligen inte. Har aldrig hört om detta problem tidigare, så jag har inget förslag direkt.

Permalänk
Medlem

Måste väl finnas någon som har någon lösning på hur man fixar till sin boot.ini fil utan att behöva formatera om sin hårddisk?

Vet att det fanns någon tråd förut om detta, men hittar den inte när jag försöker söka upp den, kan visserligen hända att den låg i offtopic.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

fixmbr och fixboot i recovery console kanske kan hjälpa? Starta med XP-cdn och klicka tills du få välja det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför inte "låna" någons annan boot.ini..?? det kanske inte funkar.. vad vet jag..pluggar ju bara "första" året på TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Varför inte "låna" någons annan boot.ini..?? det kanske inte funkar.. vad vet jag..pluggar ju bara "första" året på TG

Tidig Gröngöling

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3flex
Hmm, ok. Min boot.ini fil ser nämligen ut så här.

"[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect"

Vad står kommandot timeout för? Har nämligen en annan kompis som hade "3" där istället för "30". Inte för att jag tror det har någon större betydelse.

Förstår fortfarande inte varför jag får upp felmeddelandet om jag har en boot.ini fil som verkar korrekt?

Lite info: kör Win XP Pro, SP2

EDIT: la till lite info

Pröva med att ändra sista raden till :

="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Hedersmedlem

Har du flera partitioner?
Isf vilken har du lagt boot.ini i?
Den ska ligga på den som är märkt "System" i diskmgmt.msc (obs icke "Boot" om det inte är samma).
Kort sagt ska den ju ligga vid ntldr och ntdetect.com som används (om man råkat sprida ut kopior på dem mellan partitionerna).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
fixmbr och fixboot i recovery console kanske kan hjälpa? Starta med XP-cdn och klicka tills du få välja det

Har inte med problemet att göra. MBR letar efter ntldr. filen. Minns inte om det är ntldr eller ntdetect.com som i sin tur tittar efter boot.ini

Edit:
Jag tror föga på att /noexecute kommer hjälpa. Det är boot.ini som inte hittas eller är felaktig -> dvs vad som står i den har ingen verkan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Denna sida kanske kan hjälpa dig

http://support.microsoft.com/kb/330184/

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3flex
Måste väl finnas någon som har någon lösning på hur man fixar till sin boot.ini fil utan att behöva formatera om sin hårddisk?

Vet att det fanns någon tråd förut om detta, men hittar den inte när jag försöker söka upp den, kan visserligen hända att den låg i offtopic.

Bumpning är inte tillåtet. Genom att bumpa och alltså bryta mot reglerna har du förlorat möjligheten att få hjälp.

*tråd låst*