Tangentbord i aluminium

Permalänk
Melding Plague

Tangentbord i aluminium

<font style="font-size: 10pt"><b>Tangentbord i aluminium</b></font> <small class="small">fredag 26 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.insanetek.com/index.php?page=hiperclavieraluminumk...">InsaneTek</a> har recenserat ett tangentbord från Hiper. Det intressanta med tangentbordet är att det är tillverkat helt i aluminium. Dessutom verkar tangentbordet ha låg profil, lite högre än hos bärbara datorer men lägre än vanliga tangentbord. Något att imponera polarna med.<br /><br /><i>Of course, the keyboard was eye-candy with its brushed aluminum and purple NUM/CAPS/SCROLL-Lock LED's, but wait for improvements to this product before investing in it.</i><br /><br /><b>Uppdatering:</b> Uppmärksamma läsare har noterat att knapparna på tangentbordet inte är tillverkade i aluminium utan plast. Detta gör tangentbordet något mindre tilltalande, men även billigare.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tyckte inte alls det var speciellt intressant. Främst pga. två saker.

1. Det var inte alls tillverkat helt i aluminium. Alla tangenter är i plast.
2. Är det någon som föredrar att ha en custom-layout på tangenternas placering? Jag ser bara det som något väldigt negativt. okej på en bärbar med 12" monitor där ett fullstort tangentbord helt enkelt inte får plats, men varför göra det på ett sånt här?

Slutsats: Är det någonting speciellt med det här tangentbordet över huvud taget? Jag ser bara en enda fördel och det är inslaget av aluminium, men det var ju inte så stort som lovades i nyhetsbeskrivningen här på SweC. Tangentbord med lågprofil är ju knappast någon nyhet, inte heller kombinationen aluminium + tangentbord. (har för mig att det finns tangentbord där även tangenterna är i aluminium.)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

vad är det för speciellt med det? tangenterna var inte alu. finns redan ett liknande som dock är i full storlek och har yta nedanför tangenterna som man kan lägga händerna på..

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Knapparna verkar ju inte heller vara av lågprofiltyp, inte om man ska jämnföra med ett ultrax flat ifrån logitech. Jag har tidigare haft ett alu-tgb av anledningen att det var specialtillverkat för att tåla väta, hade lågprofilknappar i plast och var helt okej, mini-typ då jag inte använder numpad.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

tyckte det var nice även om det inte var så speciellt som man kan
luras till att tro. O när det gäller custom layout så är jag ett fan
själv, tar inte lika stor plats och är skönare att använda imho.
Fast det vore ju nice om tangenterna också varit i alu.

OfT: Bjorn, du har rätt tråkigt ikväll va??

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Ja tycker det var skittufft Blir nog att inhandla ett exemplar, mitt gamla windows keyboard börjar bli out of date

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Q Alloy Keyboard har funnits ett tag, också i alu

Permalänk
Medlem

Som sakts tidigtare. Aluminium leder bort värme hyffsat bra, bättre än stål. Vilket gör att aluminium oftast känns svalare än omgivningen. Att utsätta sig för denna skildnad kan ge ledproblem iform av stelhet och smärta vid kyla. Så detta tgb är i mina ögon inte intressant för fem öre, hade det även haft tangenter i alu så hade det en mindre vart intressant.

Permalänk
Avstängd

Hoppas tillverkar'n läser detta så de lär sig ett å annat

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Gillar inte layouten på den Enterknappen är för liten. Sen är siffer delen alldeles för nära, det skall vara liten avstånd. Pilarna är oxå liksom inte separata.
Vänstra skiftknappen skall vara under Enterknappen.
Känner på mig att jag skulle bara trycka en massa onödiga knappar hela tiden.

Nej du inget för mig.

Permalänk
Medlem

oj! wow! nytt! häftigt! metall-tangentbord!

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SL-6465

"Dessutom verkar tangentbordet ha låg profil, lite högre än hos bärbara datorer men lägre än vanliga tangentbord. Något att imponera polarna med."

Detta ÄR dessutom lågprofil som ultra flatx, inte bara "nästan".

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Som sakts tidigtare. Aluminium leder bort värme hyffsat bra, bättre än stål. Vilket gör att aluminium oftast känns svalare än omgivningen. Att utsätta sig för denna skildnad kan ge ledproblem iform av stelhet och smärta vid kyla. Så detta tgb är i mina ögon inte intressant för fem öre, hade det även haft tangenter i alu så hade det en mindre vart intressant.

Så kallt blir det väl ändå inte, kan ju inte bli kallare än rumpstemperatur på knapparna?

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

OLD NEWS ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Så kallt blir det väl ändå inte, kan ju inte bli kallare än rumpstemperatur på knapparna?

Nej, men du är ju varmare än tangentbordet, så värme kommer att ledas bort från dig. Tänk dig vatten i rumstemperatur - blir ju kallt efter tag och vara i.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasermannen
Så kallt blir det väl ändå inte, kan ju inte bli kallare än rumpstemperatur på knapparna?

Det handlar inte om att knapparna blir kallare utan att materialet aluminium leder bort värme bättre än plast. Precis som en CPU kylare funkar bättre i alu/coppar än plast

Om du känner på två exakt lika varma saker, en i aluminium och en i tex. Frigolit så känns
metallgrejjen otroligt mkt kallare pga att värmen i din hand leds bort i metallen men frigoliten isolerar kvar värmen i din hand.
Så jo, det blir en hel del svalare om det nu finns tillräckligt med aluminum att leda bort värmen från dina händer till...

Visa signatur

I<Cross>I

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaim
Det handlar inte om att knapparna blir kallare utan att materialet aluminium leder bort värme bättre än plast. Precis som en CPU kylare funkar bättre i alu/coppar än plast

Om du känner på två exakt lika varma saker, en i aluminium och en i tex. Frigolit så känns
metallgrejjen otroligt mkt kallare pga att värmen i din hand leds bort i metallen men frigoliten isolerar kvar värmen i din hand.
Så jo, det blir en hel del svalare om det nu finns tillräckligt med aluminum att leda bort värmen från dina händer till...

Tack för bra svar! Skönt att ha ett aluminium tgb på sommaren då ju För dom som svettas mycket om händerna är ett tangentbord med alu. tangenter att rekommendera då eller?

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(

2. Är det någon som föredrar att ha en custom-layout på tangenternas placering? Jag ser bara det som något väldigt negativt. okej på en bärbar med 12" monitor där ett fullstort tangentbord helt enkelt inte får plats, men varför göra det på ett sånt här?

Själv ser jag det som något väldigt positivt, ett inte fullt så bredd tangentbord låter mig ha en bättre hållning vid datorn när jag spelar, eftersom jag slipper ha sådant avstånd mellan musarmen och den som vilar på tangentbordet, besparar mig en del smärta

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
oj! wow! nytt! häftigt! metall-tangentbord!

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SL-6465

"Dessutom verkar tangentbordet ha låg profil, lite högre än hos bärbara datorer men lägre än vanliga tangentbord. Något att imponera polarna med."

Detta ÄR dessutom lågprofil som ultra flatx, inte bara "nästan".

Jag var inne på att köpa just det tangenbordet.
Men blev ett Keytronic Ergoforce istället tack vare att keytronic ergoforce är skönare och bättre. både polare och dem på webhallen sa att keytronic ergoforce var bättre än speedlink i alu. Men snyggt e det iaf.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Skulle det där vara en recension? Det va ju inga bilder med

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag personligen tycker inte om sånna tangentbord. Jag är mer för lite äldre tangentbord. Just nu kör jag med ett Dell som jag verkligen tycker mycket om.
http://xlink.ld50.se/Dell_Keyboard.jpg

Det där kör jag med och det är sjukt skönt alltså. Vilka tangenter alltså ;D
Ska snart bygga en dator till och jag vägrar att köpa något annat tangentbord, så jag lyckades hitta en person som sålde ett sånt här på blocket.se Så jag har köpt det och har det i förrådet så länge tills den nya datorn är köpt

KeyTronic ErgoForce är också schyssta, dock så skulle jag vilja ha ett IBM Model M tangentbord, så om någon har ett sådant här så får ni gärna säga till ;D

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.