Nätverkskort med antivirus?

Permalänk
Melding Plague

Nätverkskort med antivirus?

<font style="font-size: 10pt"><b>Nätverkskort med antivirus?</b></font> <small class="small">lördag 27 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.it-observer.com/articles.php?id=857" target="blank">IT Observer</a> skriver om en konstigare idé som Intel presenterade på Intel Developer Forum. Idéen är ett nätverkskort som kopplar från sig själv om det upptäcker för hög aktivitet och för många anslutningar, något som tidigare setts som en bug och inte en funktion hos billigare internetdelare. Tanken är att nätverkskortet ska hindra spridning av självpropagerande maskar som Sasser. Hur nätverkskortet kommer att hantera trafik som BitTorrent, som bygger på hög aktivitet och många anslutningar, återstår att se.
<br />
<br /><i>"Worms and viruses propagate so quickly that if you are not able to respond in a matter of minutes, the situation is completely out of control," said Justin Rattner, director of Intel corporate technology.
<br />
<br />"It is looking at changes in traffic pattern behaviour. It doesn't have anything to do with how the virus was coded,” Rattner added. </i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eftersom mycket piratkopierat material sprids via BitTorrent låter det som "2 flugor i en smäll" för mig, om man ser från Intels perspektiv.

Permalänk
Medlem

Låter som en KASS idé, tänk alla miffon som har ett sådant nic och sedan får nedkopplingsproblem och skyller på sin leverantör! URK, tur man inte sitter på support.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

självklart kommer all fildelning att stoppas...dvs det klassas som virus

därför skall man dela ut mängder med illåtet material och skicka/ta emot detta i mängder för att lura systemen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

It's not a bug! It's a feature!

Enklaste lösningen torde vara att inte köpa det. Så länge 3com finns behöver man inte oroa sig

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Så länge man som ägare av kortet kan stänga av funktionen ser jag inget problem med det och jag kan tänka mig att många (speciellt företag) vore intresserade av lite extra skydd då de ofta inte har något behov att köra BitTorrent på klientmaskinerna.

Sedan såg jag att de presenterade en annan intressant idé för att säkra WLAN:
http://www.it-observer.com/articles.php?id=856

Permalänk
Medlem

fan, dom ska bara bevaka oss mer å mer..kontrollera oss mer och mer och bestämma vad vi ska och inte ska göra.

Fast bra idé för att stoppa spridning av dryga virus iofs..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal