Permalänk
Medlem

ena minnet sönder, bara att kasta nu?

har två st likadana minnen men var för sig i var sin dator.
nu har det visat sig att det ena är sönder och att det gör att datorn stänger av sig själv lite då och då.
kan vara närsomhelst.

har provat det ena minnet med minnestest vilket det inte klarar..
sen provar jag det andra likadana minnet då detta klarar testet galant.

nu undrar jag... är det bara o kasta minnet?

tack vare detta så har min ena hårddisk vid backup kopiering förlorat all info då datorn slockna.

tacksam för svar.

Permalänk

Garantiärende, dvs om de är mindre än 1 år gamla samt att du har kvar kvittot.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Avstängd

Antar att du testat båda minnena var för sig i samma maskin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Antar att du testat båda minnena var för sig i samma maskin?

ja självklart.
det var det jag skrev innan.
att på t.om BÅDA datorerna har jag provat minnena.
och det som är sönder stänger av båda datorerna.

Permalänk

Ta kontakt med återförsäljer så skall du nog få ett nytt minne på RMA sedan så har många tillverkare livstidsgaranti på sina minnen.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Archimonde: låter kanon.. gäller att hitta kvitto på minnena.
=/

skulle inte förvåna mig om man köpt dom på data prince.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
ja självklart.
det var det jag skrev innan.
att på t.om BÅDA datorerna har jag provat minnena.
och det som är sönder stänger av båda datorerna.

Ursäkta mig, men det var inte vad du skrev. Du skrev bara att du testat båda minnena, inte att det skett i samma maskin. Då kan man också misstänka moderkort. Därav min fråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ursäkta mig, men det var inte vad du skrev. Du skrev bara att du testat båda minnena, inte att det skett i samma maskin. Då kan man också misstänka moderkort. Därav min fråga.

oj ber om ursäkt.
höll en diskussion med en kompis tidigare på dagen, därav missuppfattade jag något.

my bad!

Permalänk
Medlem

Hur märker man att en minnes modul är sönder?? Förklara gärna

Permalänk
Medlem

i mitt fall så märkte jag det genom att helt plötsligt så började min dator stänga av sig utan förvarning då jag började stressa upp datorn lite.
dvs när jag började belasta den.. om jag skulle spela eller t.ex om jag började kopiera större filer till en annan hårddisk.
oftast då brukade datorn stängas av...

efter att jag skrev på swec så började jag felsöka (dum som jag var så glömde jag bort minnet helt)

jag bytte grafikkort, nätagg, moderkort, hdd, drivisar, processor m.m osv osv...

tillslut hade jag två datorer..
då jag även hade två 512 stickor nu så delade jag på dem.

en sticka till varje dator.
då jag bytte till var och en så funkade den ena datorn prima! jag kunde återigen spela spel på datorn! hade nästan glömt hur det kändes..
hursomhelst.. nu började den andra datorn bete sig skumt.. så jag tänkte att jag kör en memtest på minnena.

det ena minnet funkade problemfritt utan "failure" på någon av datorerna.
medans det andra minnet fick massvis med errors på båda datorerna.

men datorn går igång o man kan surfa som vanligt på den utan att veta något.
det är när den börjar stänga av och starta om sig man märker något.
detta var då i mitt fall.

ingen som har haft samma erfarenhet av minnen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILLLY
Hur märker man att en minnes modul är sönder?? Förklara gärna

Bluescreens(Avstängning, om man inte ändrat i WindowsXP) som kommer upp vid alla möjliga och omöjliga tillfällen hellst också som visar på olika fel varje gång. Filkorruption, speciellt rar-arkiv som inte funkar efter uppackning. Spel som krashar till "desktop". Samt fel i diverse minnestestprogram, så som Memtest, Prime95, m m.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
oj ber om ursäkt.
höll en diskussion med en kompis tidigare på dagen, därav missuppfattade jag något.

my bad!

Sånt händer, vi får leva med det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Sånt händer, vi får leva med det

ingen skada skedd right?

förresten dundermuppen, har du haft problem med minnen nån gång?

Permalänk
Avstängd

Bara det jag har i skallen

Permalänk
Medlem

[QUOTE] ingen som har haft samma erfarenhet av minnen? [/QUOTE] Min dator vägrade starta igår. Efter felsökning efter uteslutningsmetoden så konstaterade jag ett av 512mb pc3200 twinmosminnena hade lagt av, trots att jag endast kör dem i 200 fsb. Blir ett garantiärende för mig då det endast var några månader sedan jag köpte minnena, första gången jag haft problem med twinmos. Men industrin räknar generellt med några felprocent i tillverkning så det är inte konstigt om något minne går sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
Ta kontakt med återförsäljer så skall du nog få ett nytt minne på RMA sedan så har många tillverkare livstidsgaranti på sina minnen.

PRECIS. Så länge felet inte uppstått genom vårdslöshet.
Men jag har aldrig fått ett minne som gått sönder. Är man någorlunda försiktig så är det inget problem. Det känns mer som att det är återförsäljarna som använder det som ett argument för att slippa krångla med garantiärenden. Jag menar jag har en bekant som råkade spilla gröt på ett minne när han öppnade paketet från databutiken med minnet. Killen diskade av det med diskmedel och en diskborste. Minnet fungerar klockrent ännu idag. Så lite tål minnena nog.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

hakan78: haha.. mjo! tur att de funka iaf.. går det sönder några år senare så kan han nog dra upp det där med gröten.

kollade upp kvittot!

det var september 2003 jag köpte mina minnen från datorbutiken.
twinmos winbond original är det. (stavning)
¨
tror ni garantin gäller fortfarande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
hakan78: haha.. mjo! tur att de funka iaf.. går det sönder några år senare så kan han nog dra upp det där med gröten.

kollade upp kvittot!

det var september 2003 jag köpte mina minnen från datorbutiken.
twinmos winbond original är det. (stavning)
¨
tror ni garantin gäller fortfarande?

Twinmos ska ha livstids garanti på sina produkter.
Kolla upp din garanti lapp du fick medskickad tillsammans med dina minnen. Det står där.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Twinmos ska ha livstids garanti på sina produkter.
Kolla upp din garanti lapp du fick medskickad tillsammans med dina minnen. Det står där.

ringde datorbutiken, dom sa på supporten att twinmos ORIGINAL minnena är det bara ett år garanti på.. =/

känns surt egentligen.
blir väl att köpa nya.

får bli att flytta det kvarvarande 512 minnet till "den vanliga" datorn.
och köpa 2 st nya 512 minnen till "spel datorn".

har ni några tips på rätt bra minnen?
snabba, låg cl, bra timings samt ett hyffsat pris?

har tyvvär inte mer än ca 1800 - 2000:- att lägga ut på nya minnen.

de ska för övrigt sitta på ett ASUS P4-C800 E-Deluxe mobo.

tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
ringde datorbutiken, dom sa på supporten att twinmos ORIGINAL minnena är det bara ett år garanti på.. =/

känns surt egentligen.
blir väl att köpa nya.

får bli att flytta det kvarvarande 512 minnet till "den vanliga" datorn.
och köpa 2 st nya 512 minnen till "spel datorn".

har ni några tips på rätt bra minnen?
snabba, låg cl, bra timings samt ett hyffsat pris?

har tyvvär inte mer än ca 1800 - 2000:- att lägga ut på nya minnen.

de ska för övrigt sitta på ett ASUS P4-C800 E-Deluxe mobo.

tacksam för svar!

Jag har en polare som har 4x512 twinmos speed premium som han nog vill bli av med snart för en billig peng för han håller på att bygga nytt system med en quad Q6600,så jag ska höra med honom om det är intressant??
MvH albanen:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate