AMD sockel M2 i nästa år

Permalänk
Melding Plague

AMD sockel M2 i nästa år

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD sockel M2 i nästa år</b></font> <small class="small">tisdag 30 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20050830A2007.html" target="_blank" >DigiTimes</a> har lyckats få tag i lite information kring ATi:s styrkretsar till den kommande processornsockeln M2 som kommer ersätta dagens sockel 939.
<br />
<br />Sockeln M2 kommer att ha 940 pinhål och är ej kompatibel med Opteron-processorer. ATi skall enligt källor lansera styrkretsarna RD580, RD580C, RX485, RS485 samt RS690 i nästa år.
<br />
<br />De två första, RD580 och RD580C, kommer vara för högprestanda-segmentet och stödja CrossFire. Vidare kommer vi möjligen se stöd för DDR2-minne vilket ATi tidigare nämnt att de kommer börja stödja under nästa år.
<br />
<br />För SI (System Integrator) och OEM-tillverkare ser vi styrkretsarna X485 och RS485 vilket är uppgraderingar av de nuvarande OEM/SI-styrkretsarna, men med stöd för sockel M2. RS485 har ett integrerat Radeon X300-grafikkort vilkas specifikationer inte nämns. I andra kvartalet kommer det en uppgradering av RS485 som heter RS690. Denna styrkrets kommer troligen ha ett X600-baserat grafikkort integrerat för bättre grafikprestanda i OEM/SI-datorer.
<br />
<br />Om ryktena stämmer kommer vi alltså se ett stort sockelbyte för AMD i första hälften av nästa år. Hur det påverkar värmeutvecklingen, strömförbrukningen och överklockningen återstår att se.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte M2 ha 1xxx pinnar?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Lite komiskt när alla vänta på s939 bara för att den skulle vara framtidssäker...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Lite komiskt när alla vänta på s939 bara för att den skulle vara framtidssäker...

Tycker ändå 939 varit relativt framtidssäker.. den har funkat i mer än ett år, klarat av de nya dualcore processorerna utan nått mer än en biosuppdatering och kommer hålla ett år till framöver.

Trodde också att M2 skulle komma in runt 1200+ pinnar. En extra pinne och inte kompatibelt.. känns inte särskilt motiverat att uppgradera då.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Socket M2 har hela tiden varit en 940 pinnars lösning.
Socket F däremot är om jag inte minns helt galet 1207 pinnar.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Tycker ändå 939 varit relativt framtidssäker.. den har funkat i mer än ett år, klarat av de nya dualcore processorerna utan nått mer än en biosuppdatering och kommer hålla ett år till framöver.

Trodde också att M2 skulle komma in runt 1200+ pinnar. En extra pinne och inte kompatibelt.. känns inte särskilt motiverat att uppgradera då.

Iofs, men mitt s754 klarar lätt ett år till. Dock är ju dualcore stödet juste. Men när de har kommit ner i humantpris är det ändå tid för ny socket.

Permalänk
Medlem

När nästa år?

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer nog bojkotta Socket M2 då de snackats om att det skall gås över till DDR3 längre fram. Köper man bara en riktig X2 939 CPU å kör med 2GB UTT minnen så lär det räcka ett bra tag framöver.

Dagens A64:or är ju dessutom mer beroende av timings än hög frekvens på minnena, och det är ju i princip bara det DDR2 kommer med, hög frekvens altså. Fast man skall inte säga något föränn processorerna finns här!

Permalänk
Medlem

Skönt, då skippar jag 939 och byter min 754:a till M2 när det blir dags!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Själv bojkottar jag M2 pga palladium tramset!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Själv bojkottar jag M2 pga palladium tramset!

Ska den skiten vara med i processorna till M2?

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gimpster
Ska den skiten vara med i processorna till M2?

Kanske en idiotfråga.. men vad e Palladium ?... inte någon form av DRM va ??

Citat:

Skulle inte M2 ha 1xxx pinnar?

Det är väl bara Operton som kommer ha 1245 pinar tror jag bestämt

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
[B]Kanske en idiotfråga.. men vad e Palladium ?... inte någon form av DRM va ??

tyvärr är det så...

Permalänk
Medlem

Exakt vad motiverar AMD till ett byte till M2, är det bara stödet för DDR2? Vad gör den extra pinnen förutom att göra att socket 939 inte passar? Vilket jag gissar är den enda anledningen, men varför då inte 941 eller 938 pinnar så att inte socket 940 heller passar? Och är det som vissa säger att A64 inte tjänar på högre minnesbandbredden? Varför inte fortsätta med S939 för DDR och köra M2 för DDR2 parallellt med S939?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Jaha... då skiter man i M2 ifall det inte finns möjlighet till att stänga av Palladium skitet i Bios... kommer aldrig befattat mig med cpu:er med sånt skit

Permalänk
Medlem

M2 stöder Pacifica Virtualization, dvs hårdvarustödda virtuella PCs.
Men om det blir mycket trubbel med Palladium kör jag nog hellre S939 med VM Ware

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

hehe, för nått år sen vare ett väldigt gapande o nerklankande på att intel bytte till 775 från 478 som "bara" hade typ 2 år på nacken, nu gör amd lika, byter sockel efter kort tid. man undrar ju när man ska kunna köpa en cpu med en sockelstandard som håller nå längre än 1 år numera.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

hehe visst & nu är s478 lite på tapeten igen pga. s479 adaptern.. rätt så seglivad socket.. 478 alltså.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Socket M2 är inte pinkompatibel med nuvarande 940 socket.
M2 räknas som rev F av A64/FX pinout design och ska klara 95A mot dagens 60/80A. (TDP upp till 125W)

Visa signatur

//Dixon