Permalänk
Melding Plague

PCI Express 2

<font style="font-size: 10pt"><b>PCI Express 2</b></font> <small class="small">tisdag 30 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=25774" target="_blank">The Inquirer</a> har rykten om PCI Express 2, en utökning på PCI Express-specifikationen planerad av Intel. PCI Express 2 planeras att dyka upp 2007-2008 och är bakåtkompatibel så man kommer att kunna använda sina PCI Express 1-kort i PCI Express 2-datorer.<br /><br />Nyheterna med PCI Express 2 är bättre prestanda i högre klockfrekvenser, bättre stöd för virtualisation (Intels namn på att köra flera operativsystem samtidigt), fler storlekar/form factors. Men även bättre stöd för trusted computing, det vi vanligtvis kallar för TCPA/Palladium/NGSCB.<br /><br />Anledningen till att PCI Express 2 har stöd för TCPA ska vara för att motverka IO-baserade attacker. Vad Intel menar med IO-baserade attacker är okänt men då PCI Express mest används till grafikkort, ljudkort och hårddiskkontrollers kan vi spekulera att bussen kommer påverka eller hjälpa dessa komponenter att "säkra" din dator.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ännu en sak med TCPA?
Snart kommer väl möss/tangentborde med det också...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konvex
Ännu en sak med TCPA?
Snart kommer väl möss/tangentborde med det också...

Det är klart, någon kanske försöker skriva någon patenterad fras på sitt tangentbord. Med TCPA kan de stoppas! Man skulle kunna hindra illvilliga pirater från att knappa in upphovsrättsskyddad kod o.s.v.! Möjligheterna är oändliga!

Permalänk

varför blir man deprimerad av ny hårdvara nu för tiden?
jävla intel med sitt TCPA skit

Permalänk
Medlem

jag har hört att man kan stänga av det... hoppas bara att det stämmer

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deru
jag har hört att man kan stänga av det... hoppas bara att det stämmer

Jo men då skulle det inte gå att använda mjukvara som kräver TCPA, exempelvis Windows Vista (Longhorn). Det i sig själv tvingar nästan Alla att ha det aktivt.

Permalänk
Medlem

TCPA SKALL UTROTAS!!!!

Om vi alla skiter i att köpa produkter med TCPA i så kommer de inte att tjäna nått! Sprid det!
Btw, bra att PCI express 2 är bakåtkompitabelt, slipper man köpa nått graffe sen då.

//Ryo

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo Hazuki
TCPA SKALL UTROTAS!!!!

Om vi alla skiter i att köpa produkter med TCPA i så kommer de inte att tjäna nått! Sprid det!
Btw, bra att PCI express 2 är bakåtkompitabelt, slipper man köpa nått graffe sen då.

//Ryo

Visst, det gör jag gärna, men alla stora datortillverkare kommer nog sälja datorer med TCPA-karusellen inbyggt och alla mindre datorkunniga och som inte piratar kommer köpa sådana datorer och ser inte några fel i det. Det är nog lite meningslöst, men jag ska kämpa! Jag kommer inte rekommendera några sådana lösningar till någon som ska köpa en datorn. Men det verkar vara oundvikligt iomed att allting anpassas för det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Jo men då skulle det inte gå att använda mjukvara som kräver TCPA, exempelvis Windows Vista (Longhorn). Det i sig själv tvingar nästan Alla att ha det aktivt.

Finns TCPA i betan då?
I så fall, hur kommer det sig att det går finfint att köra Vista på en dator som inte alls har TCPA?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MisterBister
Finns TCPA i betan då?
I så fall, hur kommer det sig att det går finfint att köra Vista på en dator som inte alls har TCPA?

Kanske bara krävs av datorer som faktiskt HAR TCPA stöd?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Kanske bara krävs av datorer som faktiskt HAR TCPA stöd?

+ Att betan vad jag vet inte har TCPA inbyggt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

"motverka IO-baserade attacker."

DDoS har man ju hört om, men detta låter ju bara löjligt.. Ett dumt argument för att försöka lura DRM i folk.