VIIV kommer att kosta

Permalänk
Melding Plague

VIIV kommer att kosta

<font style="font-size: 10pt"><b>VIIV kommer att kosta</b></font> <small class="small">tisdag 30 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Om ni glömt bort Intel VIIV så är det ett samlingsnamn för alla datorer som möter vissa kriterier uppsatta av Intel. I det här fallet handlar det om en mediadator för underhållning, ungefär som Centrino är en bärbar dator med trådlöst nätverkskort. VIIV måste ha många Intelkomponenter som Intel bestämt att de passar bra i ett underhållningssystem. Tidigare i veckan hoppades många att VIIV inte skulle kosta så mycket och därför göra mediadatorer vanligare i hemmet.<br /><br />Taiwanesiska datortillverkare har uppskattat kostnaden för de nya systemen, mellan $1 000 och $1 500, eller hela 7 500 - 11 000 kronor med Svensk kurs. En av de största orsakerna ska vara att en VIIV måste använda Microsofts operativsystem Window Media Center och inte kan använda chipsets från exempelvis SIS och Via. Att en VIIV måste ha en Dual Core-processor bidrar också till priset.<br /><br />Om ni letade efter en billig TV-dator får ni alltså leta vidare.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om man letar efter något att ha till TV/Musikanläggningen så kan man ju i så fall lika gärna bygga sig en egen barebone. Jag förstår inte hur de tror att det här skall sälja med de priserna. Vilka fördelar finns?

Permalänk
Medlem

Alla Intelfans som bara kört Intel hela sitt liv, förutom ett Atlhonsystem dom köpte när K7'an kom, kommer ju jubla iallafall Ett garanterat Intelcertifierat system

Låter i ärlighetens namn bara som ett enormt fult säljknep. Och vem har bestämt att man måste ha en dualcore-processor för att spela DVD-skivor och musik? Enda fördelen jag kan se är väl att om man så önskar kan komprimera ripparna lite snabbare med dualcore än en vanlig prolle

Förvånad att de inte gått ihop med nVidia och kräver att man måste ha två 7800GT SLI också. Då skulle vi verkligen ha ett "Evil Empire".

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Alla Intelfans som bara kört Intel hela sitt liv, förutom ett Atlhonsystem dom köpte när K7'an kom, kommer ju jubla iallafall Ett garanterat Intelcertifierat system

Detta var nog det dummaste jag hört på länge.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skiter fullständigt i vilken tillverkare det är så länge som systemet levererar den prestanda som jag söker. Att detta nu råkar var AMD för tillfället rör mig inte i ryggen.

Kanske dröjer något år så kontrar intel med något... efter några år kommer amd med något... I slutändan är det prestandan och inte märket man ska titta på.

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt de här koncepten från Intel (Centrino, VIIV, o.s.v.). Visst är det bra med grejor som är certifierade av en och samma tillverkare, men samtidigt vet vi ju alla att det inte brukar bli några problem med att blanda komponenter från olika tillverkare, så länge de följer gängse standarder. Det Intel gör är att utnyttja sitt namn för att skapa koncept som folk uppfattar har något mervärde. Detta gör produkterna mer attraktiva, vilket i sin tur gör att folk är beredda att betala mer för det. Till råga på allt medför det för Intel den stora fördelen att de får sälja de flesta av kärnkomponenterna i systemen och således får in mer pengar.

Oerhört smart ur ett ekonomiskt perspektiv, men samtidigt troligtvis inte lika lyckat för oss konsumenter i det långa loppet.

Permalänk
Medlem

Måste nog hålla med ovanstående.

Har svårt att se hur Intel ska tjäna på det här. Jag menar, 7.500 - 10.000 kr för ett mediadator? På tok för mycket. Sedan förstår jag inte heller varför dom envisas med att ha processorer med dubbla kärnor. Verkar ju onekligen bli lite overkill.

Permalänk
Medlem

Haha! Måste ha dual-core? Känns som Intel inte säljer tillräckligt med dual-core cpu:s och försöker därför bla få ut de i dessa burkar. Visst är det smart också att ha en sån certifiering. Allt som inte säljer bra kan ju slängas i här istället :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Måste nog hålla med ovanstående.

Har svårt att se hur Intel ska tjäna på det här. Jag menar, 7.500 - 10.000 kr för ett mediadator? På tok för mycket. Sedan förstår jag inte heller varför dom envisas med att ha processorer med dubbla kärnor. Verkar ju onekligen bli lite overkill.

Hur är det med grafikkorten i dessa och HDTV stödet ?
För är det ett grafikkort som inte har hårdvarustöd så krävs det en hel del för att spela upp HDTV.
Det märkte jag själv när jag kolla på xbox360 trailers i 720P, min P4 3GHz klarade icke av det. Däremot min Pentium M 2.7 gjorde det.

Så anledningen till dual-core är att dom kanske inte vill ha folk som kommer och klagar sen när dom monterat sin blu-ray/hd-dvd spelare och sen inte kan spela upp filmerna för det hackar.

Men visst, 11K för en media dator är helt för mycket. Men det lär väl falla när andra med ger sig in i leken.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hur är det med grafikkorten i dessa och HDTV stödet ?
För är det ett grafikkort som inte har hårdvarustöd så krävs det en hel del för att spela upp HDTV.
Det märkte jag själv när jag kolla på xbox360 trailers i 720P, min P4 3GHz klarade icke av det.

Då är det nog något fel. En P4 3GHz skall klara det ganska enkelt. Min AthlonXP på 2GHz klarade till och med 1080i utan några skippade bildrutor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Då är det nog något fel. En P4 3GHz skall klara det ganska enkelt. Min AthlonXP på 2GHz klarade till och med 1080i utan några skippade bildrutor.

Beror på vilken codec såklart. Men visst ska den klara det...

Dumt att dom beskattar det med Window Media Center bihanget, blir sjukt dyrt då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Då är det nog något fel. En P4 3GHz skall klara det ganska enkelt. Min AthlonXP på 2GHz klarade till och med 1080i utan några skippade bildrutor.

Beror på vilken bitrate dom är i med. Kan köra 1080P filmer utan problem från vissa ställen. Men just dom 360 trailersna var i rätt hög bitrate och det klarade den inte.

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=abde...

Testa Dead Rising t ex.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.