Creative har fått patent på menysystem

Permalänk
Melding Plague

Creative har fått patent på menysystem

<font style="font-size: 10pt"><b>Creative har fått patent på menysystem</b></font> <small class="small">onsdag 31 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
I ett drag som kommer att uppröra både programmerare och Captain Obvious verkar det som att Creative har fått ett patent på ett menysystem som används i populära MP3-spelare, bland annat iPod.
<br />
<br />Patentet behandlar ett hierarkiskt menysystem om flera skärmar, ungefär som Start-menyn i Windows, där man kan ha en mapp för exempelvis Spel, som innehåller mappar med Tillverkare som i sin tur innhåller mappar med Namn på spelet.
<br />
<br />Applicerat på MP3-spelare innebär det att Creative har patent på att sortera musik med artist på en meny, sedan en meny med album om man väljer en artist, sedan en tredje meny med låtar om man väljer ett album.
<br />
<br />Patentet söktes i 2001. Genom att avstå att patentera något så uppenbart har Apple hamnat i en potentiellt knepig situation då Creative tillverkar MP3-spelare som konkurrerar med iPod. <a href="http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4198360.stm" target="_blank">BBC</a> har ordet.
<br />
<br />I relaterade nyheter verkar det som att Nintendo har patenterat att bli galen i spel. Detta ska visas i spelet som att man hallucinerar och liknande. Mer info på <a href="http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/30/1645253&tid=1..." target="_blank">Slashdot</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoho knarkspel från Nintendo nästa?

För övrigt bör vi avskaffa alla slags patent på användargränssnitt för det blir ju bara dumt ändå.

Permalänk
Medlem

... och sen kan vi lika gjärna avskaffa alla patent.

Fri kultur till alla!
Läs "Copy Me" utgiven av Piratbyrån för mer info.

Permalänk

Fy fan.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Sjukt är vad det är!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Löjligt... istället för att desperat försöka förhindra iPodens framgångar borde de tillverka en egen mp3 som är bättre än iPod och på så vis vinna kunder.

Visa signatur

War driving ÄR en sport.

Permalänk
Avstängd

Tror att jag ska patentera förmågan att skita.

Permalänk
Medlem

Om man avstår från att ta på patent på en uppfinning (användargränssnitt t ex) och släpper en produkt som innehåller uppfinningen så kan naturligtvis ingen annan ta patent på idéen. IPod fanns inte ens 2001 så Creative var långt före introduktioen av den.

Sedan ska alltid en uppfinning ha en viss verkshöjd, vilket är ungefär vad det låter som. Man kan inte ta patent på "självklara" saker även om de är nya, vilket ju det här menysystemet kan tänkas vara. I USA godkänner tyvärr deras motsvarighet till patent och registreringsverket i mycket högre grad uppfinningar som inte har någon speciell verkshöjd (i Sverige är de noggrannare med detta). Sedan bestämmer domstolarna om verkshöjden finns där eller inte. För stora företag som Creative och Apple är det oftast inga problem, problemet är när små företag eller privatperson försvarar eller använder patent och knäcks av rättegångskostnaderna.

Permalänk
Avstängd

lol noga att någon bryr sig om ett sådant patent

Permalänk
Medlem

Har inte menysystemet varit en av de stora grejjorna som många påstår är så bra med iPod. Hmm.. verkar som om Creative var först med det, ajdå, vad ska alla iPod-älskare säga nu då?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: aldrig iPod för min del..

Permalänk
Medlem

Jag är ju naturligtvis bara en lekman i ämnet men kan inte låta bli att undra, hur fasen kan man få patent på något som ett simpelt menysystem?

Permalänk
Medlem

Tycker inte patent skall avskaffas då detta i många fall hjälper nya företag att etablera sig i sin egna takt. Därimot tycker jag att tiden som ett patent gäller ska minskas till max 2-3 år.. Sen anser jag personligen att patent på mjukvara och liknande ej skall vara tillåtet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
IPod fanns inte ens 2001 så Creative var långt före introduktioen av den.

den första ipoden släpptes 23 oktober 2001.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Inaktiv

alltså om alla börjar ta patent på all möjlig skit man kommer på kommer väl allt att gå åt helvete?

företag 1:patent på musmarkörens utseende
företag2: patent på färgen på musmarkören
företag3: patent på att muspekaren rör sig upp och ner
företag4: patent på att muspekaren rör sig sidled
företag5..ja ni fattar, kanske lite överdrivet..eller?

borde inte detta också vara möjligt om man nu kan ta patent på ett menysystem, jag har en creative mp3 spelare o det är ju ett vanligt jävla menysystem, inget speciellt, hade dom gjort något skitsmart superhäftigt så kanske visst, men det här är bara löjligt

känns som att det verkligen behövs copy me folk mer och mer...löjligt som fan är det!

jag tar patent på sweclockers logo layout, skickar ni lite cash så kanske vi kan komma överens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
alltså om alla börjar ta patent på all möjlig skit man kommer på kommer väl allt att gå åt helvete?

företag 1:patent på musmarkörens utseende
företag2: patent på färgen på musmarkören
företag3: patent på att muspekaren rör sig upp och ner
företag4: patent på att muspekaren rör sig sidled
företag5..ja ni fattar, kanske lite överdrivet..eller?

borde inte detta också vara möjligt om man nu kan ta patent på ett menysystem, jag har en creative mp3 spelare o det är ju ett vanligt jävla menysystem, inget speciellt, hade dom gjort något skitsmart superhäftigt så kanske visst, men det här är bara löjligt

känns som att det verkligen behövs copy me folk mer och mer...löjligt som fan är det!

jag tar patent på sweclockers logo layout, skickar ni lite cash så kanske vi kan komma överens?

Tyvärr går inte det då dom har copyright på den

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

creative är onda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen skrivet av Aresz
alltså om alla börjar ta patent på all möjlig skit man kommer på kommer väl allt att gå åt helvete?

företag 1:patent på musmarkörens utseende
företag2: patent på färgen på musmarkören
företag3: patent på att muspekaren rör sig upp och ner
företag4: patent på att muspekaren rör sig sidled
företag5..ja ni fattar, kanske lite överdrivet..eller?

Du är närmare problemets kärna än du anar. För sedan kommer det gå så här:

Företag 1: Man borde ha alla de där andra funktionerna också. Man kanske kunde komma överens?
Företag 2: Ni får använda våra patent om vi får använda era.
Företag 1: OK. Vi kanske skulle fråga de andra också?
Företag 2: Bra idé.
Företag 1-5: Vi korslicensierar våra patent så att alla får använda varandras.
Företag 6: Får vi också använda era patent?
Företag 1-5: Det går bra. 20 000 dollar per styck, tack.

På det här viset skapas ett oligopol mellan företagen som sitter på de olika patenten. Nya uppstickare kan inte konkurrera eftersom de antingen måste betala dyra licensavgifter eller helt enkelt förvägras använda de patenterade "uppfinningarna". De stora företagen har dessutom råd att betala rättegångskostnader mot mindre konkurrenter.

Det finns dessutom företag som försörjer sig på att hota andra företag med stämning om de inte betalar licensavgifter för de mjukvarupatent som företagen "utnyttjar".

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
Har inte menysystemet varit en av de stora grejjorna som många påstår är så bra med iPod. Hmm.. verkar som om Creative var först med det, ajdå, vad ska alla iPod-älskare säga nu då?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: aldrig iPod för min del..

ja inte blir systemet sämre? va spelar det för roll igentligen (om man ser till att man gillar ipoden o inte ekonomiskt för apple), ipodens system är ruskigt fint, oavsett om det är creative eller apple som äger det. sen så har ju ändå apple utvecklat det lite.

skulle gissa på att creatives patent gäller en ganska simpel version av gränssnittet.

som någon sa, hur kan man ta patent på nå så enkelt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Patent är bara ren och skär ondska..... Oftast är det storföretagens sätt att försöka suga ut varje liten krona från konsumenterna.. nähhh.. ner med patent (och kopieringskydd) för den delen

Permalänk
Medlem

Patenten i USA är väl rätt löjliga, finns det inte tex patent på hur man ska gunga en gunga osv?
Precis som mitt exempel verkar det vara löjligt från Creatives sida.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har jag missat nåt eller? Det är väll inte 1:a april idag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
Har inte menysystemet varit en av de stora grejjorna som många påstår är så bra med iPod. Hmm.. verkar som om Creative var först med det, ajdå, vad ska alla iPod-älskare säga nu då?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: aldrig iPod för min del..

Men jösses. Xerox uppfann fönstergränsnittet. Ska man tycka att alla operativ som använder sig av fönster suger för det? Eller att Ford gjorde den första bilen, usch, nu kan man ju inte köra SAAB längre.

Jag har inte sagt det förr, alltså säger jag det för första gången: Vem bryr sig om vad du köper? Köp det du vill ha, det är ju knappast så att du påverkar det stora hela med ditt lilla inköp iallafall.

Ang topic: M, det känns otroligt löjligt med patent på sådana här saker. Om det vore något helt nytt, helt revolutionerande, sure. Men, ja, det känns så futtigt på något vis. (Lite som med GIF-patentet.)

Permalänk

Och Apple försökte få patent på samma sak i 2002...

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

kul för Creative, men annars skit! Hur kan man ens tillåta något sådant!

Visa signatur

//herkules

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Men jösses. Xerox uppfann fönstergränsnittet. Ska man tycka att alla operativ som använder sig av fönster suger för det? Eller att Ford gjorde den första bilen, usch, nu kan man ju inte köra SAAB längre.

Jag har inte sagt det förr, alltså säger jag det för första gången: Vem bryr sig om vad du köper? Köp det du vill ha, det är ju knappast så att du påverkar det stora hela med ditt lilla inköp iallafall.

Ang topic: M, det känns otroligt löjligt med patent på sådana här saker. Om det vore något helt nytt, helt revolutionerande, sure. Men, ja, det känns så futtigt på något vis. (Lite som med GIF-patentet.)

Jag tycker inte att iPod "suger" för att de har rippat menysystemet från Creative.

Jag tror inte att någon bryr sig om vad jag köper eller inte köper och jag har inte påstått det heller. Bara för att jag inte tänker köpa den betyder det inte att den suger.

Och ja, det är otroligt löjligt att man kan ta patent på sånna här saker.