Permalänk
Melding Plague

Dator för $1000

<font style="font-size: 10pt"><b>Dator för $1000</b></font> <small class="small">torsdag 1 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.firingsquad.com/guides/building_budget_gaming_pc/" target="_blank">FiringSquad</a> har skrivit en artikel hur man bäst spenderar $1 000 eller ungefär 7 500 svenska kronor om man vill bygga en speldator. Artikeln väljer komponenter, förklarar varför och bygger sedan ihop datorn och jämför den med ett dyrt system med en Athlon FX-57 för att se eventuella skillnader och likheter. Det visar sig att datorn de byggt ihop, med en Athlon 64 3500 , 1 GB RAM och ett 7800 GT står sig ganska bra trots prisskillnaden.
<br />
<br /><i>For $1,000, the budget rig delivered pretty surprising performance. At high resolutions the budget PC put up very respectable numbers in comparison to the high-end FX-57 rig it was compared against. Remember, the FX-57 PC was equipped with an EVGA e-GeForce 7800 GTX KO ACS³ card, which runs about 10% faster than a stock 7800 GTX, so that accounts for a good percentage of the difference between the two systems.</i>
<br />
<br />Läs hela artikeln på <a href="http://www.firingsquad.com/guides/building_budget_gaming_pc/" target="_blank">FiringSquad</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ett bra bevis på att man numera får riktigt fin prestanda för lite pengar!

Permalänk

tjosan där ser man hehe behöver inte vara så värsting grejjer vilket tyder också på att då cpu´n har viss betydelse så äre graffet som är det största bekymret då den spelar än större roll än CPU´n

tackar för den finger visningen

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Mjo, priset för bra datorer har gått ner riktigt mycket, se en bra dator idag, pris. Titta sedan vad en bra dator kostade för 5 år sedan, alltså bra för sin tid. Man fick betala mycket mer pengar för en bra dator förr än vad man behöver göra idag. Jag klagar inte

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Hmm jag plockade ihop en liknande setup i av delar från datorbutiken och vi stackars svenskar får betala nästan 11000kr för samma som en amerikan betalar ca 7800kr för =/ inte fan kostar det 3200kr i frakt och tull.

Har svenska butiker för stora marginaler?

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Avstängd

skulle tro att momsen gör en viss skillnad

Permalänk

momsen gör 25% till.. man tjänar nog på att beställa det från utomlands om man kan lita på hemsidan... Nån som kan rekommendera nån webbutik som är utländsk och har bra priser? PM:a mig tack!

Permalänk
Medlem

Så här tänker jag, och säkert fler med mig, alltid när jag köper datorprylar.
Det har aldrig varit ekonomiskt försvarbart att köpa dyra minnen och en dyr processor tex.

Ingen speciellt överraskande artikel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Rätt dumt tycker jag, varför köpa en 3500+?
Kostar väll några hundra mer än t.e.x en 3000+, som antagligen hade gett nästan exakt samma prestanda.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kanske just för att den bara kostade några hundra mer

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Det bör nog tilläggas att svensk moms och svenska priser tillkommer vilket gör att 1000 dollar snarare blir ca 10.000 kr och inte 7500 kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
momsen gör 25% till.. man tjänar nog på att beställa det från utomlands om man kan lita på hemsidan... Nån som kan rekommendera nån webbutik som är utländsk och har bra priser? PM:a mig tack!

Om allt går rätt och riktigt till kommer de varor som du beställer från utlandet att beläggas med svensk moms och tull. I slutändan blir det därför knappt billigare, om alls.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk

Inom EU behöver man väl inte betala moms en extra moms. Beställ från tyskland där är momsen 15 %.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Så här tänker jag, och säkert fler med mig, alltid när jag köper datorprylar.
Det har aldrig varit ekonomiskt försvarbart att köpa dyra minnen och en dyr processor tex.

Ingen speciellt överraskande artikel.

Beror ju på vad man skall ha den till...
Skall man spela och spela enbart så kan ett graffe vara en bra investring.
Dock inte sagt att värst = bäst så som många verkar tro.

Ska man göra mer än rent spel så tycker jag att propp och Defenetivt minnena är
värda lite mera pengar då propp har betydelse för "overall" kraften och minnena
likaså. Jag skulle iallfall hellre ta en ordentlig propp och riktigt bra minnen än ett
graffe som är omodernt och "ute/efter/kasst" om 3 månader...
men sen gör jag mer än bara spelar med min pc med... ska jag spela
har jag konsoller...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Adress till tyskland då?

edit, komplett.de billiga?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue

Hmm jag plockade ihop en liknande setup i av delar från datorbutiken och vi stackars svenskar får betala nästan 11000kr för samma som en amerikan betalar ca 7800kr för =/ inte fan kostar det 3200kr i frakt och tull.

Har svenska butiker för stora marginaler?

Som jag förstår det tar artikelförfattaren varken med moms eller frakt i budgeten på $1000:

Citat:

Actually, once you factor in sales tax or shipping I’m over the $1,000 budget, but that’s another story.

Räknar vi på datorbutiken-paktet hamnar det på 8800 kr exkl. moms, vilket "bara" är en tusenlapp mer än det amerikanska priset på ca 7800 kr.

Permalänk
Medlem

Jag söka mina Grejer själv ut som sitta i min Dator och den får jag tyvärr inte helle för ca. 7500,-Kronor. Det är mit Hobby som kosta lite eller mycke so som man ta detta. Varje Grej har jag handplockad,testat och allt.
......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muskorv
Som jag förstår det tar artikelförfattaren varken med moms eller frakt i budgeten på $1000:Räknar vi på datorbutiken-paktet hamnar det på 8800 kr exkl. moms, vilket "bara" är en tusenlapp mer än det amerikanska priset på ca 7800 kr.

Men det går ju inte att bortse från faktument att det är 7800kr + ca 8,5 - 10% sales tax medans vi i Sverige får betala 8800kr + 25% moms. Visst, själva varupriset är inte så olika men man får ju se till vad folk faktiskt får betala.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!