Hitachis nya små hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Hitachis nya små hårddiskar

<font style="font-size: 10pt"><b>Hitachis nya små hårddiskar</b></font> <small class="small">fredag 2 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
I juni lanserade Seagate en hårddisk på 8GB. Hårddisken, som bara är 1" stor, skapades för att användas i mobila enheter som mobiltelefoner och MP3-spelare där liten storlek är en fördel.
<br />
<br />Nu har Hitachi lanserat sin egna hårddisk. Precis som Seagates modell är hårddisken 8GB och 1" stor. Skillnaden är att Hitachi även introducerat en teknik för att göra deras hårddisk tillförlitligare. Hårddisken känner av om den tappas och om det händer flyttas läsarmarna för att undvika skadade plattor. Enligt Hitachi aktiveras tekniken även på små fall om 10 centimeter.
<br />
<br />Då små hårddiskar används i just mobiltelefoner och MP3-spelare som tappas ofta hoppas Hitachi att deras hårddisk ska användas istället för Seagates.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://news.com.com/Hitachi to introduce tiny drive/2100-1041_3-5845902.html?tag=nefd.top" target="_blank">CNet</a>.
<br />
<br /><i>"We are seeing the evolution of the consumer electronics device into a fashion statement," says Larry Swezey, deputy general manager for Hitachi's mobile hard drive business. "It's a brand new world for the disk drive."</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur tålig blir den då?

Om man förutsätter att den hinner flytta armen, klarar den ett fall på 1,5 meter?

Eller är det jusst 10 centimeters fall som den klarar bättre - "ibland"

Permalänk
Medlem

2.54 cm, wow det var inte stort. Kan yttepyttemekanik som små hårddiskar är konkurrera med flashminnen i längden tro?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt spännande det här. Kanske är vi på väg mot lite mer säkrare HD. Kanske kan det användas i vanliga HD. Dom flyttas inte så ofta men det händer att man välter burken eller tappar HD så det skulle vara bra om den är mer stöt-tålig.

Permalänk
Medlem

Vad sitter det för diskar i t ex ipod 60gb då?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Låter väldigt spännande det här. Kanske är vi på väg mot lite mer säkrare HD. Kanske kan det användas i vanliga HD. Dom flyttas inte så ofta men det händer att man välter burken eller tappar HD så det skulle vara bra om den är mer stöt-tålig.

Jag har då aldrig ens varit nära på att tappa eller välta min dator...

EDIT:
Kan tänka mig att bärbara datorer skulle kunna ha nytta av det, ibland.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Vad sitter det för diskar i t ex ipod 60gb då?

1.8"

Ooo någon IBM dator använder denna skydda-hd-teknik redan (dunno vilken)

Permalänk
Medlem

tja - så är ser det ut i en gammal Microdrive (340Mb)

5176
5177

(obs - bilderna är ca 1.7Mb styck)

på översiktsbilden (5517) ser man en blank metallarm i nederkanten som styr en liten plastdetalj och denna i sin tur hakar fast i armen som läshuvuden sitter på...

så det är kanske löst på samma sätt ??

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag har då aldrig ens varit nära på att tappa eller välta min dator...

EDIT:
Kan tänka mig att bärbara datorer skulle kunna ha nytta av det, ibland.

Håller med dig inte det vanligaste men förekommer mer än vi kan ana.
T.ex en stor bov är väl LAN grejen som har blivit så populära så folk släpar med sig sina burkar, sen har vi dom små barebone burkar som man kan flytta hur lätt som helt, HTPC som ligger i vardagsrummet som morsan välter när hon dammar av. Sen brukar folk ta med sig sina HD till sina kompisar och lägger dom på en skrivbordskant så vips så är ligger den på golvet osv. Så visst skulle det kännas mer tryggare med en sån funktion. Eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Håller med dig inte det vanligaste men förekommer mer än vi kan ana.
T.ex en stor bov är väl LAN grejen som har blivit så populära så folk släpar med sig sina burkar, sen har vi dom små barebone burkar som man kan flytta hur lätt som helt, HTPC som ligger i vardagsrummet som morsan välter när hon dammar av. Sen brukar folk ta med sig sina HD till sina kompisar och lägger dom på en skrivbordskant så vips så är ligger den på golvet osv. Så visst skulle det kännas mer tryggare med en sån funktion. Eller ?

Jodå, den skulle väl inte skada, men särskillt stor nytta tror jag inte den gör.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Undra om det är samma teknik som används i bland annat Sonys MP3-spelare NW-HD5. G-Sensor kallar dem det.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Okej, jag har fått ut det här...
en iPod andvänder 1,8 tum, upp till 80gb just nu, eller?
en iPod Mini andvänder 1 tum (som i nyheten), upp till 8gb just nu
en mediespelare andvänder 1,8 tum med?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!