Intel om AMD:s anklagelser

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag förstod att det var till dundermuppen, men tyckte i alla fall att det var värt att nämna att jag tyckte det var trevligt, om än något luddigt att han utrykte sitt medhåll för min åsikt.. i alla fall var det så jag valde att tolka honom.

B!

Jag håller ofta och till stora delar med dig har jag märkt

Permalänk
Medlem

Intel straffar sig själv med att göra som de gör, och det bevisar att om datortillverkare skulle få fälja fritt skulle en mindre del välja Intels processorer... Och det vet Intel !

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Intel straffar sig själv med att göra som de gör, och det bevisar att om datortillverkare skulle få fälja fritt skulle en mindre del välja Intels processorer... Och det vet Intel !

Hur straffar sig Intel själva genom att använda precis samma rutiner som ett taxibolag, använd oss mer, så blir det billigare... du har väll stamkundskort? Rabattkort på kattsand, köp 9 låder av crystallitter, och få den 10'de lådan gratis, billigt te i lösvikt, 1 hg 32:- 4hg en hundring, Mängdrabbat på konsum när du handlar chips Estrella 2 st 2-300gram för 38:- osv?

Principen är inte olaglig, inte äns moraliskt fel, problemet är att Intel blivit så stora, att de kan klara sig på så väldigt liten förtj'änst per såld enhet att AMD inte går runt på motsvarande priser, därför bör det regleras så att Intel helt enkelt inte får gå under en viss förtjänst per såld enhet, och AMD ges en chans att konkurera. Det kommer inte påverka priserna för cpu'er i handlen, eftersom de priserna inte har det minsta med OEM priserna att göra. Låt sen Intel plöja ner "extra" förtjänsten i forskning, som de måste dela med sig i enlighet av de tidigare avtalen, eller helt enkelt dumpa ut det till aktieägarna.

Problemet med den här tankegången är den att då får inte AMD något skadestånd, och kan få vissa problem med att få ekonomin att gå ihopa, kanske kursa, och det får nog ses som nånting negativt. Tyskarna vill nog inte gå in o skjuta till mer, i stället för att få tillbaka pengar..

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hur straffar sig Intel själva genom att använda precis samma rutiner som ett taxibolag, använd oss mer, så blir det billigare... du har väll stamkundskort? Rabattkort på kattsand, köp 9 låder av crystallitter, och få den 10'de lådan gratis, billigt te i lösvikt, 1 hg 32:- 4hg en hundring, Mängdrabbat på konsum när du handlar chips Estrella 2 st 2-300gram för 38:- osv?

Principen är inte olaglig, inte äns moraliskt fel, problemet är att Intel blivit så stora, att de kan klara sig på så väldigt liten förtj'änst per såld enhet att AMD inte går runt på motsvarande priser, därför bör det regleras så att Intel helt enkelt inte får gå under en viss förtjänst per såld enhet, och AMD ges en chans att konkurera. Det kommer inte påverka priserna för cpu'er i handlen, eftersom de priserna inte har det minsta med OEM priserna att göra. Låt sen Intel plöja ner "extra" förtjänsten i forskning, som de måste dela med sig i enlighet av de tidigare avtalen, eller helt enkelt dumpa ut det till aktieägarna.

Problemet med den här tankegången är den att då får inte AMD något skadestånd, och kan få vissa problem med att få ekonomin att gå ihopa, kanske kursa, och det får nog ses som nånting negativt. Tyskarna vill nog inte gå in o skjuta till mer, i stället för att få tillbaka pengar..

B!

Ja men nu var det väl inte bara så va?
Rätta mig om jag har fel men det var väl inte bara mängdrabatt på deras saker utan att de erbjöd ännu bättre pris om de höll sig till bara Intel och ignorerade andra. Är det på detta sätt, då är det väldigt omoraliskt, fel och oerhört fegt. Då visar de bara att de är rädda för konkurrens.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja men nu var det väl inte bara så va?
Rätta mig om jag har fel men det var väl inte bara mängdrabatt på deras saker utan att de erbjöd ännu bättre pris om de häll sig till bara Intelgrejer. Är det på detta sätt, då är det väldigt omoraliskt, fel och oerhört fegt. Då visar de bara att de är rädda för konkurrens.

Stamkundskort? Du skriver inte på något avtall om att du inte får använda någon annans taxi bolag, men du får i allmenhet betala för stamkundskortet, så du köper en inlåsningsfunktion, för ett billigare pris.
Duger inte Taxi, så har du tank kort, där rabatten ökar ju mer du handlar, för företagare är det inte sällan så att man har avtall med en bränsleleverantör som "alltid" ger ett bra pris, men bara om du "bara" tankar där. Visst kan du stanna o tanka nån annan stans om det är akut, men eftersom den soppan är 40% dyrare, då du inte handlar tillräkligt mycket soppa där, så att du har ingen rabatt...
Det kryllar av likadana exempel överallt.

Det är precis det här jag menar, principen är inte fel, utan bara att Intel blev för stort, så de kan ligga på så låg förtjänst att OEM tillverkare inte har råd att handla av någon annan, för att rabatten på Intels produkt blir då genast mindre, och förtjänsten på den andra produkten försvinner. Intel kan i princip nöja sig med att gå +/-0 till tex Dell för reklam värdet, och i alla fall göra en bra affär. AMD kan inte matcha det, speciellt inte om Intel säger "men, då försvinner vårat reklamvärde ur den här dealen, så då måste vi ha 5 öre i vinst per cpu, så vi kan göra vår egen reklam". Om så AMD gav DELL cpu'erna, skulle de inte ha råd med det, om de inte täckte en stor del av DELL's totala behov av cpu'er.

Givetvis får inte DELL Intels cpu'er för självkostnadspris.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

omg jag är impad av B!

Skön läsning.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-

Duger inte Taxi, så har du tank kort, där rabatten ökar ju mer du handlar, för företagare är det inte sällan så att man har avtall med en bränsleleverantör som "alltid" ger ett bra pris, men bara om du "bara" tankar där. Visst kan du stanna o tanka nån annan stans om det är akut, men eftersom den soppan är 40% dyrare, då du inte handlar tillräkligt mycket soppa där, så att du har ingen rabatt...
B!

Jag tror inte du fattar detta, eller kanske inte vill fatta?

Om vi fortsätter med bensin exemplet:

X-oil ger dej 50% rabatt på sin bensin OM DU ENBART om tankar hos dom och ingen annan, om du tankar hos andra också får du helt enkelt ingen rabatt. Det är ljusårs skillnad på ge vanlig rabatt och att hämma konkurrensen.

Moralen ligger på låg nivå hos Intel enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Stamkundskort? Du skriver inte på något avtall om att du inte får använda någon annans taxi bolag, men du får i allmenhet betala för stamkundskortet, så du köper en inlåsningsfunktion, för ett billigare pris.
Duger inte Taxi, så har du tank kort, där rabatten ökar ju mer du handlar, för företagare är det inte sällan så att man har avtall med en bränsleleverantör som "alltid" ger ett bra pris, men bara om du "bara" tankar där. Visst kan du stanna o tanka nån annan stans om det är akut, men eftersom den soppan är 40% dyrare, då du inte handlar tillräkligt mycket soppa där, så att du har ingen rabatt...
Det kryllar av likadana exempel överallt.

Det är precis det här jag menar, principen är inte fel, utan bara att Intel blev för stort, så de kan ligga på så låg förtjänst att OEM tillverkare inte har råd att handla av någon annan, för att rabatten på Intels produkt blir då genast mindre, och förtjänsten på den andra produkten försvinner. Intel kan i princip nöja sig med att gå +/-0 till tex Dell för reklam värdet, och i alla fall göra en bra affär. AMD kan inte matcha det, speciellt inte om Intel säger "men, då försvinner vårat reklamvärde ur den här dealen, så då måste vi ha 5 öre i vinst per cpu, så vi kan göra vår egen reklam". Om så AMD gav DELL cpu'erna, skulle de inte ha råd med det, om de inte täckte en stor del av DELL's totala behov av cpu'er.

Givetvis får inte DELL Intels cpu'er för självkostnadspris.
B!

Det är inte rabatter det handlar om. Läs stämningsansökan.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aew-man
Jag tror inte du fattar detta, eller kanske inte vill fatta?

Om vi fortsätter med bensin exemplet:

X-oil ger dej 50% rabatt på sin bensin OM DU ENBART om tankar hos dom och ingen annan, om du tankar hos andra också får du helt enkelt ingen rabatt. Det är ljusårs skillnad på ge vanlig rabatt och att hämma konkurrensen.

Moralen ligger på låg nivå hos Intel enligt min mening.

Faktum är att det är precis så det låter vid förhandling om bensinrabbaterna, för olika bolag, "om ni bara tankar hos mig, kan jag ge er så här mycket i rabatt" om ni tankar alla era lastbilar hos statoil, kan vi ge er så här mycket i rabatt, osv.. Den ända skillnaden är att OEM tillverkare ställer sina datorer nånstans för försäljning, och det därför syns om de bryter en sådan överänskommelse, medans om du har ont om soppa du kan tanka nån annan stans, utan risk för att det ska "kommas på".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Det är inte rabatter det handlar om. Läs stämningsansökan.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Såvitt jag har förstått, handlar det om att Intel påstås låsa AMD ute genom rabatter, och hot om indragna sådana, exklusiva sammarbetsavtall, och avbrutna sådana om AMD släpps in, vilket kanske inte heller är så konstigt, då det inte längre är exlusivt? Ekonomiskt "stöd" för gemensam forskning, som avbrytts, eller försenas, återigen som en påstådd reaktion på AMD's närvaro, inte heller konstigt, forskningen är man ju intresserad av att ha själv, om man bekostar den, inte fanken vill jag forska, för att du ska ta frukten av mitt arbete, utan ansträgning.

Jag upprepar mig återigen, Såvitt jag ser, har Intel inte gjort nånting "fel" däremot har de varit för framgångsrika, och måste i konkurans syfte åtgärdas, men det är skillnad på att konkuransutjämna, och straffa.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.