Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Inget fel på det

Du svarade på den frågan själv.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Har du fortfarande bevis för det du säger eller gissar du dig bara fram. Jag hänvisar fortfarande till det testet då det är verklighet. Det oxå moderkort, minne, HD inget som skiljer så jag vet inte vart du vill komma fram till.
Vad är skillnad mellan en Bärbar och en Destktop ?

På en desktop kan du köra på ett 865/875 moderkort med en 479 adapter med snabba DDR minnen & inte slöa DDR2 minnen... det är med det jag menar då är det inte lika självklart längre...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
På en desktop kan du köra på ett 865/875 moderkort med en 479 adapter med snabba DDR minnen & inte slöa DDR2 minnen... det är med det jag menar då är det inte lika självklart längre...

Om så är fallet, varför köper inte alla sånna system då?
Och till vilket pris sen? Kanske det är just de att det fortfarande är
bättre ös i en AMD i samma prisklass, så tror jag att det är.

Jag vill gärna se tester, riktiga tester som bevisar motsatsen innan jag tror nåt annat än att AMDn fortfarande regerar vad gäller prestanda/pris.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
På en desktop kan du köra på ett 865/875 moderkort med en 479 adapter med snabba DDR minnen & inte slöa DDR2 minnen... det är med det jag menar då är det inte lika självklart längre...

Helst ska det välle till en voltmodd också för att man ska kunna komma lite högre. Det är inte alla som har lust med det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Finns men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Om så är fallet, varför köper inte alla sånna system då?
Och till vilket pris sen? Kanske det är just de att det fortfarande är
bättre ös i en AMD i samma prisklass, så tror jag att det är.

Jag vill gärna se tester, riktiga tester som bevisar motsatsen innan jag tror nåt annat än att AMDn fortfarande regerar vad gäller prestanda/pris.

I spel så har Dothan en högre IPC än AMD64 det gäller även FX serien. & kolla P4:an.. dothanen fullkomligt krossar den.

http://www.x86-secret.com/popups/articleswindow.php?id=123

Nu vet jag iofs. inte hur pass bra ECS KN1 kortet presterar, det kanske är en flopp?

Lägg dock märke till hur bra en oklockad Dothan presterar med 133Mhz fsb...

Om man är en gamer & har ett tvångsmässigt behov av att åka Intel så är valet självklart, men står valet & kvalet mellan AMD & Intel är valet inte lika självklart längre... det är det jag menar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om man jämför en Turion och en Pentium M så vinner Turion.
Om man jämför en Desktop Pentum med en Desktop Amd så vinner Amd.
Eller hur.
Så vad vill du komma fram till, att en Pentium M skall överklockas från 2.0 till 2.77 för att komma förbi (inte krossa) för annars är man blind och inte kan läsa diagramen.
Sen så finns en FX57 redan på markanden som är nog i orginal klocken kommer förbi den hårt klockade P-M.
Sen kan du inte ta vilket moderkort som helst och stoppa i P-M och komma upp i dom frekvenser så den är begrensad rätt så mycket, om man ens kommer upp till dom frekvenserna varje gång. Det tvivlar jag på. Så praktiskt är det inte, hur än man vrider och vänder.
Priset ja den skall vi inte snacka om den allt annat än billigt speciellt med tanke på moderkortet och adaptern som krävs. (Dvs den är inte gjort till Desktop från början).

Om den har senaste tehnologi nej det kan man inte säga så den faller även på den punkten. Avsaknande av SS3 och 64bit gör den till en föråldrad teknik.

Så Turion är fortfarande bättre val än Pentium M om man tittar på den testen, och när det gäller Desktop så är AMD ett klart val.

Jag hade fortfarande valt A64 till desktop då den är helt komplett CPU. Om man ser det totala prestationen/antal tester så är det väl Amd givet val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(

Eftersom AMD använder sin +betäckning för att konsumenten ska kunna se ungefär var processorn ligger i förhållande till konkurerande processorer (p4?) så är det ju ganska dumt att testa två processorer som är lika snabba.

Faktiskt så räknar dom sin + beteckning efter Amd Athlon cpu'n (tbird osv).
Alltså dom jämför inte sin prestanda med p4. Men det blir ungefär samma sak

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Nu finns det iofs. dedikerade desktop moderkort till Dothan... så numera är den även en desktop processor...

Ser man inte att dothan presterar enormt bra i spel fastän den är baserad på stenåldersteknik så är man blind... tycker att det är mer märkligt att den nyare generationens processorer presterar så dåligt som dom gör i förhållande till dothan... det är inte dothan som presterar bra utan det är dom nyare som är dåliga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hmm det krävs att öka från 2.0 till 2.7 för att den skall komma upp till dagens Cpu-er, så gammal är den.
Visar man alla tester inte bara spel så ser man att den är trött.
Turion är fortfarande det bättre valet.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev är man en inbiten gamer & måste tvunget köra Intel så är valet självklart... är man inte det så är det inte lika självklart... sen så har Dothan högre IPC i spel än AMD64... bara det visar att AMD64 presterar dåligt för att vara den senaste highend lösningen från AMD & P4:an spelar man enbart lemmings med..

Hade jag varit elitgamer hade jag kört på ett dothan system, hade jag varit en mainstreamsweclockare hade jag kört på ett AMD system... nu är jag ingetdera... utan får köra på mitt budget system.

Edit: Men visst i office miljö &/eller work bench kommer de senaste highend systemen till sin rätt & presterar bättre än dothan........

Edit2: Nu tror jag iofs. att AMD är inne på rätt spår & om & när Intel skrotar P4:a konceptet & lär sig utav Dothan så kanske även dom hittar rätt väg..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Konstig. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1854733,00.asp
Sen förstår jag inte att man va tvungen att klocka från 2.0 till 2.7 för att komma förbi (inte krossa) en FX55.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Konstig. http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1854733,00.asp
Sen förstår jag inte att man va tvungen att klocka från 2.0 till 2.7 för att komma förbi (inte krossa) en FX55.

P4:an är väl ingen match den blir med lätthet utpresterad av en AMD64:a...

2,77 japp ... men endast 185Mhz i fsb... inte ens uppe i 200Mhz mot då AMD´s hypertransport på 1000Mhz?...sen om jag förstår det rätt så multipel klockade dom FX55:an till 2,8Ghz eller den är orginal klockad 2,8?

Sen när dothanen körs i orginalklock så går minnena endast i 166Mhz dessutom...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dothan är bra det är ingen som har sagt nåt dåligt om den trots att den saknar lite godis från senaste tekniken. Frågan är om Dothan har svårt att komma upp i 200mhz för dom flesta ligger mellan 133 och 166 (180max) så det är ingen slump att den ligger på max 185fsb.
Den senaste tekniken påverkar än så länge inte så mycket i spel.
Det märks mest i program där dom modernare Cpu-er drar ifrån. Jag själv och majoriteten sitter inte och spelar 99%, så det gäller att få en så bra alround cpu som möjligt
Men vi ser att Amd har lyckats väldigt bra på Mobila marknaden "Turion" och kan ge en värdig match även där. Jämsides med P-M.
Det återstår att se hur bra och hur mycket det kommer att implementeras i dom komande Cpu-er.
När det gäller singel Cpu-er så är dom helt ute för mig. Jag är mycket mer intresserad utav DualCore så där ser jag fram emot att det utväcklas ännu mera.

Permalänk
Medlem

Japp dual-core är med säkerhet framtidens melodi.

Jag lirar (nja har lirat en) hel del.. men men man vet alldrig med vilket system man plötsligt sitter på.. för min del beror det på vad jag springer på billigt nämligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dualcore: turion är inte alls det prestandamonster man tror när det gäller överklockning, iallafall enligt trådarna på xtremesystems.org
Den vinner INTE över en Dothan/533 i prestanda när man överklockat bägge CPUerna.

Motbevisa mig gärna

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb