Spelutvecklare missnöjd med Vista, PS3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
1. Cell är inte särskilt bra på det en dator ska vara bra på, visst passar den till multimedia men inte kontorsarbete. Den ska tydligen inte ens vara alltför bra på spel. Cell är inget jäkla underverk som kommer förgöra alla andra arkitekturer.

2. Det har kommit tonvis med cpu-arkitekturer som varit bättre än x86 under dom år x86 varit regerande, ingen har kommit i närheten av ens putta lite på x86. Folk vill helt enkelt fortsätta köra sin mjukvara.

3. Det är IBM och Sony som står bakom Cell, två företag som är kända för att vilja vara herre på täppan och inte låter andra använda deras standarder.

4. Det är Microsoft och Intel som bestämmer vad som händer med PC-marknaden, om t.ex. Sony skulle sälja cell-datorer utan windows skulle ingen köpa dom.

Sony sa precis samma saker om Emotion Engine som sitter i ps2 som dom säger om cell nu, att den skulle revolutionera hem-pc-marknaden och sitta i var mans brödrost. Vi vet ju hur det blev med det. Varför har inte IBM börjat sälja cell-datorer om den nu är så bra?

Och sätta stopp för utvecklingen? x86 har utvecklats ganska bra på senare tid med 64bit och dualcore.

64bit och dualcore, båda tecken på att man börjar närma sig den teoretiska maxhastigheten måste börja hitta alternativa, mindre lyckade (när det gäller dualcore) vägar för att nå framåt. Visst går det säkert att pressa x86 en bra bit till, det är ju bara att slänga på lite mer kärnor. Men kallas det utveckling? Nu kan det hända att den mycket ingående artikel jag lästa i ämnet var vinklad på något vis, jag skall inte vara helt okritisk. Men utifrån det jag läste så verkar cellprocessorer vara framtidens melodi. Och nu till dina påståenden:

1. Detta stämmer inte alls överens med det jag läst och hört, förklara gärna detta lite mer ingående.. Inte för att bevisbördan på något sätt ligger hos dig, men jag är upprikigt sagt intresserad av att veta. Varför bra till multimedia men dålig till spel? Varför passar den inte till kontorsarbete, några hårdvarumässiga skäl finns väl ändå inte?

2. Jo, men cellprocessorn är inte bara lite bättre vad jag har hört. Bara prototypen kan (enl. vad jag läst) mäta sig med världens absolut snabbaste datorer, och då är dessa riktiga monster. Otroligt dyra, energislukande och utrustade med.. hur många processorer? .. Och då är tekniken ännu i sin linda.

3. Jag gillar varken Sony eller IBM, och visst kan denna inskränkta attetyd mycket väl sätta käppar i ljulet för dem båda. Men om cellprocessorn håller vad den lovar så tror jag tyvärr att det inte spelar så stor roll hur de agerar i detta fallet.

4. Du har en poäng, men har microsoft råd att stödja en föråldrad teknik om nu cellprocessorerna börjar ta fart på allvar?

EDIT: Om jag låter en smula arrogant så var det inte min mening. Jag är ödmjuk i den mån att jag inte håller på något speciellt arketektur bara för sakens skulle, eller av rent principiella skäl. Att jag må låta en smula övertygad om cellprocessorns förtvräfflighet beror på att jag läste en ingående artikel i ämnet för ett par dagar sedan där cellprocessorn mer eller mindre målades upp som de konventionella processorernas naturliga efterförljare. Så trodde jag också var fallet, fram tills nu.

Jag skulle gärna redogöra för vilken tidning och nummer detta var, men det har jag tyvärr glömt bort. Skall dock kolla upp det när jag kommer till skolan i morgon.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
bla bla

http://arstechnica.com/news.ars/post/20050629-5054.html
http://forum.xbox365.com/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
64bit och dualcore, båda tecken på att man börjar närma sig den teoretiska maxhastigheten måste börja hitta alternativa, mindre lyckade (när det gäller dualcore) vägar för att nå framåt. Visst går det säkert att pressa x86 en bra bit till, det är ju bara att slänga på lite mer kärnor. Men kallas det utveckling? Nu kan det hända att den mycket ingående artikel jag lästa i ämnet var vinklad på något vis, jag skall inte vara helt okritisk. Men utifrån det jag läste så verkar cellprocessorer vara framtidens melodi. Och nu till dina påståenden:

Du tycker att "slänga på lite mer kärnor" inte är utveckling. Då frågar jag, vad är egentligen skillnaden mellan Cell tekniken och Intel/AMDs multicore tekniker? Där är massvis med hypade artiklar om Cell arkitekturen som flashar med nya buzzwords om hur revolutionerande den är hit och dit. Men om man tittar lite närmare på vad de som faktiskt ska skriva program till denna nya arktekturen säger, d.v.s. spelutvecklarna, (se ars techinca länken t.ex) så bottnar det i att alla klassiska problem med att skriva flertrådade applikationer kvarstår. Det är ett välkänt faktum att med flertrådad programmering så ökar komplexiteten och svårigheten i att debugga enormt. Det är somliga som hävdar att tekniker för denna typ av programmering är nästa stora paradigm skifte inom mjukvaruutveckling på samma sätt som objektorienterad programmering var när det infördes. Det är felaktigt att tro att cell arkitekturen på något magiskt sätt skulle lösa detta fundamentala problem, hur smarta de nya datadistributionsteknikerna än är. Så jag undrar, var är det som är revolutionerande med Cell processorn? Ingen sarkasm, jag skulle gärna vilja veta.

/Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Nja.. men både xbox360 och PS3 kommer ju bara PPC/cell.. Kommer nog bli rätt enkelt att porta mellan dessa. Men att sedan försöka göra en Windows/x86 port av det, med samma prestanda, blir svårt och mycke omskrivande...

Hmm... jag tror det blir tvärtom... Xbox360 har 3 identiska "mulitpurpose" kärnor på samma sätt som pc nu har fått 2 identiska multipurpose kärnor i sina dualcore cpuer. Att programmera till dessa fungerar i pricip på samma sätt man kan välja att dela upp vilket arbete man vill på de olika kärnorna. Däremot kan man inte göra så på cell då cell har 1 multipurpose kärna och 7(eller vad det är) "special" kärnor som inte kan/skall användas till vad som helst... ingen annan platform idag liknar cell ... därför blir cell ensamstående med de andra blir likartade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av autoconfig
Du tycker att "slänga på lite mer kärnor" inte är utveckling. Då frågar jag, vad är egentligen skillnaden mellan Cell tekniken och Intel/AMDs multicore tekniker? Där är massvis med hypade artiklar om Cell arkitekturen som flashar med nya buzzwords om hur revolutionerande den är hit och dit. Men om man tittar lite närmare på vad de som faktiskt ska skriva program till denna nya arktekturen säger, d.v.s. spelutvecklarna, (se ars techinca länken t.ex) så bottnar det i att alla klassiska problem med att skriva flertrådade applikationer kvarstår. Det är ett välkänt faktum att med flertrådad programmering så ökar komplexiteten och svårigheten i att debugga enormt. Det är somliga som hävdar att tekniker för denna typ av programmering är nästa stora paradigm skifte inom mjukvaruutveckling på samma sätt som objektorienterad programmering var när det infördes. Det är felaktigt att tro att cell arkitekturen på något magiskt sätt skulle lösa detta fundamentala problem, hur smarta de nya datadistributionsteknikerna än är. Så jag undrar, var är det som är revolutionerande med Cell processorn? Ingen sarkasm, jag skulle gärna vilja veta.

/Stefan

Med att slänga på mer (mulitpurpose)kärnor inte är utveckling i ordets rätta bemärkelse förefaller för mig ganska sjävlklart. Eller du anser kanske att en bil med två identiska motorer kan betraktas som ett steg framåt jämfört med sin föregångare som bara har en, men samtidigt drar mindre bränsle och inte är lika otymplig?

Ur första artiken: (som var väldigt läsvärd och bra)

Citat:

The developer frustration expressed in the article is in large part a result of the fact that the free ride is over for the software industry. In the good old days before we hit the power wall, the vast majority of performance improvements came from improvements on the hardware side. Furthermore, the two hardware improvements that coders could count on with each generation of CPUs were more clockspeed and more cache. Clockspeed and cache sizes increases have literally carried the industry along for the past two decades. Sure, software optimization matters at the level of the individual platform-—optimized code clearly runs faster than unoptimized code on any given processor. But looking at the big picture, clockspeed and cache size increases have been the real macro-level software performance drivers. The software industry could always count on those two factors to furnish steady improvements in application performance.

Som sagt, för utvecklare är detta inte speciellt roligt, men förr eller senare kommer det krävas ett paradigmskifte om vi skall komma någon vart.

Artikeln från anantech citerad i xboxtråden verkar ju vara rättså missvisande på flera punkter. Cellprocessorn framställs som någon slags lightvariant av Xenonprocessorn (sic!) och man fokuserar ENDAST på mulitpurpose kärnorna i detta fallet... Cellprocessorns specialliserade kärnor som ju är utmärkande för hela arketekturen bortser man från helt och hållet så vitt jag förstod det hela!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0

Hmm... jag tror det blir tvärtom... Xbox360 har 3 identiska "mulitpurpose" kärnor på samma sätt som pc nu har fått 2 identiska multipurpose kärnor i sina dualcore cpuer. Att programmera till dessa fungerar i pricip på samma sätt man kan välja att dela upp vilket arbete man vill på de olika kärnorna. Däremot kan man inte göra så på cell då cell har 1 multipurpose kärna och 7(eller vad det är) "special" kärnor som inte kan/skall användas till vad som helst... ingen annan platform idag liknar cell ... därför blir cell ensamstående med de andra blir likartade.

Precis.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Flera kärnor och trådar är framtiden (verkar vara?) och då får tamefan spelprogrammerarna följa med vare sig dom vill eller inte.
Visst det kan bli problem till en början men då får speltillverkarna väl anpassa sig snabbt för att inte hamna på efterkälken.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /