Alla dina bläckpatroner tillhör oss

Permalänk
Melding Plague

Alla dina bläckpatroner tillhör oss

<font style="font-size: 10pt"><b>Alla dina bläckpatroner tillhör oss</b></font> <small class="small">måndag 5 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Skrivartillverkaren Lexmark har lyckats övertala amerikansk domstol att användare av deras skrivarpatroner inte kan återanvända patronen om det står på kartongen att patronen enbart får användas en gång. Lexmark menar att man ingår ett avtal med dem genom att öppna förpackningen och bryter man mot avtalet har man gjort någonting olagligt enligt avtals- och patentlag. Lexmark har med andra ord lyckats använda något liknande en mjukvaru-EULA på en fysisk produkt.
<br />
<br />Anledningen till detta är att Lexmark vill tjäna mer pengar på att sälja bläckpatroner men inte vill konkurrera med priserna som återfyllningskit och piratpatroner har. Lexmark har tidigare försökt förbjuda andra patroner än deras egna men i olika grad misslyckats.
<br />
<br />Det här gäller turligt nog inte i Sverige.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.corante.com/copyfight/archives/2005/09/02/the_late..." target="_blank">Corante</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Priserna på skrivar bläck är ju sjukt dyrt. Min skrivare kostade 2000:- Och nytt bläck till den kostar typ 1000:-

Permalänk
Medlem

men lol!
ORKA!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Hedersmedlem

Jisses.

Man blir ju mörkrädd vad företagen tar till för att få in pengar. Men skrivs det ut så mycket nu egentligen?

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haxxe
Priserna på skrivar bläck är ju sjukt dyrt. Min skrivare kostade 2000:- Och nytt bläck till den kostar typ 1000:-

Har lexmark z43 som jag köpte för 1000 och ska jag byta ut båda patroner kommer det att gå på 600-700 ungefär. Kanske säljer skrivare för 300 kr och köper en ny z43, få jag ialafall ny skrivare på köpet

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

Det är bläcket de tjänar pengar på. Inte konstigt att folk slänger bläckstråleskrivare. Lexmark är en av de värsta att ta betalt för sina patroner. Det är inte rimligt att patroner ska kosta lika mycket som en ny skrivare. Det är bluff och båg.

Permalänk
Medlem

Undrar just om de ska bygga in spyware i skrivaren/drivrutinerna eller hur de ska kunna övervaka att bläckpatronen inte återanvänds? Eller ska de börja göra razzior mot företag och ge betalt för angiveri, som mjukvarutillverkarna?

Permalänk
Medlem

Har en Canon skrivare, alla fyra patroner går på 100kr styck om jag ska ha orginal, annars runt 60kr styck. Billigt o bra

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Canon är helt överlägsna båda vad gäller kvalitet och ekonomi och service. Lexmark är svartlistad i min bok...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Hedersmedlem

Bra Lexmark. Det är sådant här som skapar goodwill
Konsumenter tenderar att inte gilla företag som verkar se sina kunder som onda fiender som gör allt för att ruinera dem.
Har aldrig ägt en Lexmark-produkt och har inte planerat till det heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad som sägs. Så som jag har förstått det:

Använder man en bläckpatron från Lexmark mer än en gång (skriva ut flera papper eller stoppar i den igen efter den är "slut"?) så kan man bli stämd av Lexmark?

Permalänk
Medlem

Ööööhhhh, Intelektuell egendoms lagar på fysiska produkter?
Detta är ju sjukt...

Det var sjukt redan när det gällde patent och copyright, men när man kan sätta lagar på vad man får göra med fysiska saker börjar det bli absurt bortom absurdum...

Permalänk
Medlem

Har bara en sak att säga.

Lexmark är ett skräpbolag man bör bojkotta helt.

Är det inte medföljande spionprogram i programvaran, funktioner som gör att bläckpatronerna slutar att fungera efter en viss tid eller svindyra bläckpatroner, så är det tydligen även detta nu.

Permalänk
Medlem

Patetiskt...

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

va är det man säger "only in america"

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
va är det man säger "only in america"

Man kan ju hoppas...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War 3 will be fought, but World War 4 will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har en Lexmark X75, tre i en eller vad den heter. Alltså scanner, skrivare och "kopiator". För den gav jag 1 000 spänn. Två nya patroner till den (separat för färg och svart) kostar 700-900 kr beroende på ställe för orginal. Det tycker jag säger endel.

Självklart är man kriminell och kör "piratpatroner"...

Permalänk
Avstängd

Det lär du inte bli utskälld av så många för ivf.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Lösningen är att köpa HP eller Canon istället för skit. Lexmark har väl aldrig varit bäst på någo. Jo man byter skrivarhuvud tillsammans med patron - det är teoretiskt sett bra. Men i övrigt... njae.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Har haft alla möjliga skrivare genom åren. Dock har de flesta kommit från Epson eller Lexmark. Sista skrivaren från lexmark kostade 800:-, färgen tog slut så jag köpte nya patroner. Hittade orginal på kjell.com(tror jag det var). När jag kom hem och skulle installerar dom upptäcker jag att färgen har stelat.. I nya patroner som inte skulle gå förrän ett år framåt... Ringde och skrek på lexmark supporten. Kärringen på supporten sa något i stil med "though shit" och sen hörde man inget från dom. Hade kvittot kvar så jag kunde byta dem på affären. Men det är skumt som fan att de kan sälja orginal patroner som är dåliga.

Har sedan 2 år istället kört med HP Color Laser Jet 2550L. Inte så värst dyrt att byta toner, ifall man jämför priset mot utskrifter. Länge LEVE HP säger jag. Dom har jävligt nice support också ska vi tillägga

Permalänk
Hedersmedlem

sjukaste jag hört

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Själv har man köpt Lexmark X3350 (allt i ett skrivare) på rea hos dustinhome för 295kr :). Den skiver ut bra och kopierar bra. Skitnöjd med köppet :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har haft alla möjliga skrivare genom åren. Dock har de flesta kommit från Epson eller Lexmark. Sista skrivaren från lexmark kostade 800:-, färgen tog slut så jag köpte nya patroner. Hittade orginal på kjell.com(tror jag det var). När jag kom hem och skulle installerar dom upptäcker jag att färgen har stelat.. I nya patroner som inte skulle gå förrän ett år framåt... Ringde och skrek på lexmark supporten. Kärringen på supporten sa något i stil med "though shit" och sen hörde man inget från dom. Hade kvittot kvar så jag kunde byta dem på affären. Men det är skumt som fan att de kan sälja orginal patroner som är dåliga.

Har sedan 2 år istället kört med HP Color Laser Jet 2550L. Inte så värst dyrt att byta toner, ifall man jämför priset mot utskrifter. Länge LEVE HP säger jag. Dom har jävligt nice support också ska vi tillägga

Laserjet supporten är bäst :), jag arbetade där i tre år men gör inte det nu längre. Tur du köpte 2550'in som har lite mindre sjukdomar än vad 2500 hadde.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Antipiratbyrån kan ju lägga sin tid på detta, verkar lika vettigt som att jaga fildelare iaf

Föranledning till husransakan:

Den misstänkte har den 2 septemter 2005 inhandlat 1st påfyllningssats
till sina Lexmark bläckpatroner. Vi skuggade personen till vad som verkar
vara dennes bostad, på Storgatan 12A, tredje våningen.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Canon är helt överlägsna båda vad gäller kvalitet och ekonomi och service. Lexmark är svartlistad i min bok...

Samma anledning här då Lexmark har den enligt mig sämsta inställningen till slutkunden och sådana företag ska inte premieras enligt mig.

Kör själv med en Canon 4000 nånting och har inte bytt bläck än men original till den ligger på ca: 100:-/st och pirat finns att få för halva priset så det är överkomligt vilket alt man än väljer.

Permalänk

Det låter ju lite sjukt att man skulle ingå ett avtal på det sättet.
Bäst att läsa all text på alla produkter sen i framtiden då.

För övrigt så tycker jag inte HP är bra. Har en officejet d135.
Har fått byta den en gång nu så kommer det att kosta mig skjortan att byta alla patroner och huvuden.
Sen att det var damm och smuts bakom glaset på kopieringsdelen gör ju inte det bättre. (Det går inte att komma åt den delen)

Ännu värre är vad jag fick veta på corporate express. Att skrivarna inte säljs med fulla patroner utan endast halvfulla så folk ska bli tvugna att köpa nya patroner inom kort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if