Föra över filer i nätverk. WinXP -> OpenBSD

Permalänk
Medlem

Föra över filer i nätverk. WinXP -> OpenBSD

Eh, ja. Jag har då installerat OpenBSD på den nyinköpta servern, men vet inte riktigt hur jag flyttar över filer till den från min workstation. Hur gör jag detta lättast?

Notera: Datorerna är självklart ihopkopplade i ett lokalt nätverk.

Permalänk
Medlem

Re: Föra över filer i nätverk. WinXP -> OpenBSD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Eh, ja. Jag har då installerat OpenBSD på den nyinköpta servern, men vet inte riktigt hur jag flyttar över filer till den från min workstation. Hur gör jag detta lättast?

Notera: Datorerna är självklart ihopkopplade i ett lokalt nätverk.

Använd Samba eller ftp

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Om du inte vill öppna massa onödiga kanske osäkra tjänster som ftp eller samba.
Kör SCP. Det går över SSH och är väldigt enkelt.

Tanka WinSCP och testa.

Permalänk
Medlem

(Win)SCP är utmärkt för lite småtranfers av filer...
Annars är väll Samba att föredra om man ska mer dela på data.

Sidde: Varför är det osäkert med samba i ett lokalt nät?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
(Win)SCP är utmärkt för lite småtranfers av filer...
Annars är väll Samba att föredra om man ska mer dela på data.

Sidde: Varför är det osäkert med samba i ett lokalt nät?

Samba kanske inte är så osäkert, eller lösenord osv. krypteras det? Tänkte mer på ftp som osäkert. Samba är instabilt istället.

Permalänk
Medlem

Samba, är inte det ganska svårt att configa from scratch, så att säga? Iaf vad jag har hört, behöver ju inte vara så.

WinSCP verkar riktigt bra! Precis det jag letade efter, tack för det!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. googla upp en guide eller läs manualen, det är relativt enkelt. Borde finnas lite exempel under /usr/local/share/examples/samba/ också.
Det finns även ett grafiskt konfigurationsverktyg, SWAT. Jag brukar dock undvika det eftersom jag tycker det rör till saker i onödan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Samba kanske inte är så osäkert, eller lösenord osv. krypteras det? Tänkte mer på ftp som osäkert. Samba är instabilt istället.

Hurså instabilt? Borsett från hastighetsskillnaden fungerar min samba-share lika bra som en lokal hårddisk.
lösenord krypteras ja. knappast lika säkert som ssh, men så ska det ju heller aldrig ut på internet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Tjuvar tråden lite... Jag funderar på att med hjälp av samba dela ut min lagliga musik till mig själv över internet. När jag är i skolan vill jag gärna kunna streama musik direkt från min filserver. Finns det några konkreta risker med det och isf hur minimerar jag dem?

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det här (edna) är en bättre lösning isåfall.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5727951...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Samba, är inte det ganska svårt att configa from scratch, så att säga? Iaf vad jag har hört, behöver ju inte vara så.

Wishie, när du installerar samba från ports eler packages i OpenBSD ska du läsa den här README filen.

/usr/local/share/doc/samba/README.OpenBSD

Det står exakt där hur du ska få samba att rulla. Mao du behöver inte skapa din samba.conf från scratch. Om du har några frågor så säg till.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorneliusT
Tjuvar tråden lite... Jag funderar på att med hjälp av samba dela ut min lagliga musik till mig själv över internet. När jag är i skolan vill jag gärna kunna streama musik direkt från min filserver. Finns det några konkreta risker med det och isf hur minimerar jag dem?

Samba eller NFS över internet är aldrig en bra idé tyvär.

Bättre du kikar på nån streaming HTTP då, det brukar inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorneliusT
Tjuvar tråden lite... Jag funderar på att med hjälp av samba dela ut min lagliga musik till mig själv över internet. När jag är i skolan vill jag gärna kunna streama musik direkt från min filserver. Finns det några konkreta risker med det och isf hur minimerar jag dem?

Jag använde ampache för just det där ändamålet. Fungerade ruggigt bra, var inte så överdrivet svårt att göra heller...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

APACHE!!!!

Ampache har jag aldrig sett.... men det kanske finns... vad vet jag...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
APACHE!!!!

Ampache har jag aldrig sett.... men det kanske finns... vad vet jag...

Säg hej till google innan du skriker.
http://www.google.com/search?hl=en&q=ampache&btnG=Google+Sear...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Samba kanske inte är så osäkert, eller lösenord osv. krypteras det? Tänkte mer på ftp som osäkert. Samba är instabilt istället.

Beror ju helt på vem som sitter bakom spakarna om det är osäkert eller inte? Tycker man använder ordet lite lösaktigt i de flesta konversationer, förklara vad som är osäkert istället. Jag tycker det är säkert med en ProFTPD install med SSL stöd, ordentligt konfigurerad conf-fil som limiterar allt till chroot för användarna, limiterar hela LOGIN fasen per användare och sätter limits per user och om man är ännu mer paranoid per IP. Vad är osäkert?

Samba är ju föga instabilt, jag har aldrig haft några problem med samba och det är heller inte osäkert iochmed att du kör ju inte samba utåt utan du har ju det limiterat till ditt interna nät. Skriv vad som är osäkert istället för att säga "nä men det är så osäkert.". Ingen gör väl en public användare som har tillgång till allt med skriv-rättigheter.

PS: vsftpd är nice det med, men jag gillar proftpd av den enkla anledning att konfigfilen för apache, samba och proftpd har likadana syntax för konfiguration.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Jag tycker det är säkert med en ProFTPD install med SSL stöd

FTP med SSL heter ju ffs SFTP eller FTP-SSL. Det är INTE samma som FTP...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
FTP med SSL heter ju ffs SFTP eller FTP-SSL. Det är INTE samma som FTP...

Inte? Det är fortfarande FTP, men med ett ytterligare lager.

Permalänk
Medlem

Du grabben, SFTP och FTP med Secure Socktes Layer är inte samma sak.

SFTP är ett helt eget protokoll som körs mha SSH2, funkar med SSH1 också men det hör inte till vanligheten att man kör via SSH1. Det är inte FTP som bara får ett lager till på sig som består av SSH utan det är ett helt eget protokoll.

FTP med SSL däremot är just det, ett protokoll som man lägger till någonting på. Du lägger till krypterade kanaler mha SSL.

Men det var i grund och botten inte min fråga, vad är det som är osäkert var min fråga.

EDIT: Jag satt och log lite för mig själv och kom på att jag måste skriva lite till. SFTP står för SSH File Transfer Protocol, hur får du det till SSL? Är SSH och SSL samma sak?

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --