Permalänk
Medlem

Varför Mac i media?

Kan någon förklara relativt grundligt varför Mac används nästan uteslutade till mediala produktioner. Säg inte att det är svårare att få virus, stabilare, bättre minneshantering för det är inget som skulle få en så stor majoritet att välja Mac. En "välsmord" pc fungerar minst lika bra. Jag vet något om att det handlar om arvet från förr då det var lättare att färgkalibrera en macmonitor och deras GUI var före MS men jag är inte helt säker. Och skriv gärna bara om ni VET.
Tack på förhand

Sökte lite snabbt efter nåt liknande men hittade inget så om det trots allt finns en liknande tråd får ni väl ha lite överseende

Permalänk
Medlem

Varför? Det är delvis tradition och sedan är mac mycket smidigt. Det är en helhetslösning då operativsystemet är optimerad för hårdvaran.

Den mjukvaran som behövs innom media existerar för mac och vissa program som FCP (Final Cut Pro) existerar bara för mac.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Alltså är "PC-bojkotten" (numera) mer eller minde ogrundad då du faktiskt (utan större extra ansträngningar) KAN göra allt på pc?

Permalänk
Medlem

Den är inte helt ogrundad. I en miljö med mac är det enklare/mindre administration då alla användare får inte datorerna fulla av skräp när de surfar. Virus existerar knappt till mac.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

På ett större företag med personal av varierande datorkompetens ja.. Jag undrade mest om jag verkligen skulle tjäna något på att använda en Mac istället för PC vilket jag antog att jag inte skulle göra, men samtidigt vet jag att många höjer mac till skyarna och hey... open mind
Jag har förövrigt under mina 8 år av PC användande aldrig blivit infekterad med ett virus (som antivirusprogget hittat iaf ;P), sunt förnuft kommer man långt med.

Tackar för svaren hittils iaf

Permalänk
Medlem

Fast det är ju ett faktum att Mac OS är designat på ett sådant vis att även en totalt datorinkompetent människa ska kunna surfa på nätet och installera och använda program. När dessa människor sedan sätter sig framför en pc och börjar avinstallera program genom att dra dem till papperskorgen så kan det uppstå lite problem

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Fast det är ju ett faktum att Mac OS är designat på ett sådant vis att även en totalt datorinkompetent människa ska kunna surfa på nätet och installera och använda program. När dessa människor sedan sätter sig framför en pc och börjar avinstallera program genom att dra dem till papperskorgen så kan det uppstå lite problem

Haha klockrent. Så många jag har fått hjälpa efter de har frigjort lite utrymme genom att bara kasta saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Haha klockrent. Så många jag har fått hjälpa efter de har frigjort lite utrymme genom att bara kasta saker

Heh jo, alldeles korrekt på mac men så fel som det kan tänkas bli på pc

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giffox
På ett större företag med personal av varierande datorkompetens ja.. Jag undrade mest om jag verkligen skulle tjäna något på att använda en Mac istället för PC vilket jag antog att jag inte skulle göra, men samtidigt vet jag att många höjer mac till skyarna och hey... open mind
Jag har förövrigt under mina 8 år av PC användande aldrig blivit infekterad med ett virus (som antivirusprogget hittat iaf ;P), sunt förnuft kommer man långt med.

Tackar för svaren hittils iaf

om DU skulle tjäna på att byta till Mac är något som enbart DU kan svara på. Själv gillar jag Macar mestadels därför att man inte behöver slåss med dem i lika hög utsträckning som x86-burkar. Att köra en PC kräver ordentligt med kunskaper jämfört med Mac - sätter man sig med en Mac så kan man ANVÄNDA den ganska så med en gång, utan att behöva oroa sig för spyware, virus eller att operativsystemet trycker ut hjärnan genom öronen och sedan antyder att det var du som gjorde nåt fel med datorn.

Don't get me wrong dock, jag gillar PC-burkar också. Men det är åtskilligt mera slagsmålande som krävs för att de ska rulla på någorlunda felfritt, och man sover inte lika gott när man oroar sig för dem.

Vad gäller mediaindustrins preferens för Macar beror detta på många saker. Den äldsta orsaken är nog helt enkelt att Macar hade WYSIWYG medan PC-burkar på den tiden fortfarande ville ha skrivna kommandon i en CLI. Vidare så finns de riktigt kraftulla programmen till Mac - Final Cut Pro är så mycket smidigare att hantera än motsvarande på PC'n. Sist men inte minst så är Macar rent allmänt mer stabila och det är trevligt att veta att man inte behöver oroa sig för att datorn ska störtdyka mitt under en tung rendering av nån viktig filmsnutt.

EDIT: som jag förklarade för en klient en gång - PC-burkar är oftast som Millenium Falcon dvs de går fort som satan och kan utföra grymt imponerande trick emellanåt, men till priset av att man konstant måste gulla och trixa med dem för att de ska flyta på smidigt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

En fair beskrivning av en mac, jag är imponerad
Tackar, blir nog ingen mac på ett tag men visst den aningen intressant.

Permalänk

Re: Varför Mac i media?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giffox
Kan någon förklara relativt grundligt varför Mac används nästan uteslutade till mediala produktioner. Säg inte att det är svårare att få virus, stabilare, bättre minneshantering för det är inget som skulle få en så stor majoritet att välja Mac. En "välsmord" pc fungerar minst lika bra.

Men det _är_ svårare att få virus på en Macintosh (det finns ju inga!), en mac är perfekt om du "vill få jobbet gjort", utan att behöva uppdatera ditt antivirusprogram, utan att behöva köra windows update stup i kvarten, utan att behöva veta hur systemet fungerar .. osv
du nämner själv "välsmord", och för att få en windowsmaskin välsmord måste man hålla på och pilla med annat krafs än själva arbetet.
Sedan är Mac OS X bra mycket trevligare att arbeta med än vad windows är också, det arbetar med en och inte emot en så som windows gör. Det låter som att du inte testat en Macintosh, testa en, så kommer du efter ett tag att förstå själv

Inte för att detta har något med media att göra, men försök att göra en sån här relativt simpel grej i windows:
(visar lite hur användarvänligt och enkelt Mac OS X är)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5599433...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Den enklaste förklaringen är nog helt enkelt att de bästa programmen för ändamålen släpptes till Mac OS först en gång i tiden. Till exempel Photoshop som rätt länge bara fanns till Mac och när det väl portades till Windows funkade rätt taskigt i början. I och med att traditionen en gång uppstod med Macar inom media fortsatte den, för man ville såklart vara kompatibel med annonsfirmor, tryckerier och så vidare.

Permalänk

Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Själv gillar jag Macar mestadels därför att man inte behöver slåss med dem i lika hög utsträckning som x86-burkar.

Denna snubben slåss ganska rejält med en mac

http://jeremy.zawodny.com/media/bitch.mpg

Sen har processortypen ingenting med operativsystemets användarvänlighet att göra.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

http://bilder.seedit.se/mediamac.png
Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

Fin film.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

http://bilder.seedit.se/mediamac.png
Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

Grym film, inser att jag har mycket kvar att lära mig av OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Denna snubben slåss ganska rejält med en mac

http://jeremy.zawodny.com/media/bitch.mpg

Sen har processortypen ingenting med operativsystemets användarvänlighet att göra.

HAHA, låter som om Macintosh datorer är krångligare än windows datorer

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

http://bilder.seedit.se/mediamac.png
Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

Nice work!
Enkelt och bra presenterat.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, MACen har funnits för mediabranchens tillfogade så länge att alla blivit vana med det. Visst skulle man kunna köra PC i mediabranchen, men det finns så många saker som skulle få lov att göras om i det fallet. Enklare att hålla fast vid MAC då det funkar ypperligt för det ändamålet, finns liksom ingen anledning att byta.

Dessutom har det ju en del med att MACen och dess OS är bra mycket stabilare än PCn med sitt OS (windows eller linux) MACens OS är byggt för just den burken, vilket är optimalt på alla sätt och vis. Så är det inte med PCn och dennes OS.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Högerklick tycker jag skulle vara anledning nog att byta...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Re: Varför Mac i media?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giffox
Kan någon förklara relativt grundligt varför Mac används nästan uteslutade till mediala produktioner. Säg inte att det är svårare att få virus, stabilare, bättre minneshantering för det är inget som skulle få en så stor majoritet att välja Mac. En "välsmord" pc fungerar minst lika bra. Jag vet något om att det handlar om arvet från förr då det var lättare att färgkalibrera en macmonitor och deras GUI var före MS men jag är inte helt säker. Och skriv gärna bara om ni VET.
Tack på förhand

Sökte lite snabbt efter nåt liknande men hittade inget så om det trots allt finns en liknande tråd får ni väl ha lite överseende

Produktivitet och stil. Det är svaren.

Det är många som kommit fram till att man är helt klart mer produktiv på en Mac samt att när man sitter i designbranchen kan man inte bara sitta med en grå trist 80talsliknande pc. Utan man vill ha något fint, flashigt, som en iMac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Högerklick tycker jag skulle vara anledning nog att byta...

Du menar att man har ett bokmärke till <http://www.apple.com/swedenstore/ > under högerklick på en windowsburk?
Bra idé - men så smidigt funkar väl inte en win-burk?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

http://bilder.seedit.se/mediamac.png
Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

Hur zommade du in så till den ikonen i mac os x? och villken mac/hårdvara har du?

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Jag tänkte försöka visa lite av det "flyt" Mac OS X har jämfört med windows, som är en av anledningarna till att det är så härligt att arbeta med. Så jag spelade in ett simpelt klipp med min DV-Kamera

http://bilder.seedit.se/mediamac.png
Klicka på bilden - Kräver Quicktime 7 om du inte redan har det.

Hur byter du namn på filen sådär? Jag måste alltid trycka på "get info" för att byta namn på en fil, och det är ju omständigt.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Hur byter du namn på filen sådär? Jag måste alltid trycka på "get info" för att byta namn på en fil, och det är ju omständigt.

"Enter"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Högerklick tycker jag skulle vara anledning nog att byta...

Huh? vad pratar du om? Min 8-knappars MX 500 fungerar alldeles utmärkt att högerklicka med. Eller menar du att Högerknappen på Apple's egna mus inte duger åt dig?

http://www.apple.com/se/mightymouse/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Hur zommade du in så till den ikonen i mac os x? och villken mac/hårdvara har du?

Gå in på "System Preferences" -> "Keyboard & Mouse" ->Under Universal Access har du kommandona "Zoom in" och "Zoom out"
definiera dem till vad du vill ha dem till, sedan går du tillbaks och in på "Universal access", klicka "Zoom" till "on"

Jag har en Powerbook G4, med superdrive och 1.25 GB Ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles

Hur byter du namn på filen sådär? Jag måste alltid trycka på "get info" för att byta namn på en fil, och det är ju omständigt.

Enter
(och om du är van vid att enter öppnar filer i windows, så är det Command + O (Äpple + O) som öppnar filer på en Mac)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
...och om du är van vid att enter öppnar filer i windows, så är det Command + O (Äpple + O) som öppnar filer på en Mac

Fungerar bra med Command + Pil ner också. Command + Pil up går till föregående mapp om man håller på att bläddra efter filer.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Fungerar bra med Command + Pil ner också. Command + Pil up går till föregående mapp om man håller på att bläddra efter filer.

Tack! Det visste jag inte

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Sitter här och funderar på att köpa en bärbar, man blir inte lite sugen på en iBook ska jag helt ärligt säga. Blir i så fall första gången jag skaffar en egen mac

Har visserligen spelat lite på en mac när jag var liten, en såndär "liten" flyttbar dator med inbyggd skärm. Vid -87 om jag inte minns fel

Frågan är bara hur det fungerar med Java på OS X, tänkte nämligen ha den till att programmera lite på. C och C++ vet jag att det inte blir något problem, men hur är det med J2SE och J2EE? Och räcker det med en 12" när man ska ligga i soffan och programmera?

Permalänk

Här kan du läsa om Java för Mac OS X: http://www.apple.com/macosx/features/java/