Permalänk
Medlem

Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Kondensatorerna på ett äldre moderkort börjar ge upp
(Tre stycken)

Är det normalt att det blir rost på dom? (ser ut som det iaf)
Jag har tillgång till lödkolv m.m men är det lönt?
Är det stor pris skilldnad om man ska köpa sånna där kondensatorer?

Vad kan hända om jag inte ordnar det?

Många frågor, För att det är första gången jag skriver om kondensatorer..

Ha en bra dag

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Värt och värt. Kan tänkas vara billigare och enklare att köpa ett nytt gammalt kort. Men det är klart att man samlar imponanspoäng att ha bytt kondingar själv.

Det viktiga när man köper nya kondensatorer från t.ex. ELFA är att de har precis samma kapacitans (Farad) och samma eller högre spänning (Volt).

Spänningen handlar om hur mycket de själva tål, de som tål höga spänningar brukar också vara större.

I vissa fall kan högre kapacitans förbättra stabilitet, men det kan lika gärna skapa bizarra fenomen.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd

Se gärna också till att du skaffar kondensatorer som klarar höga temperaturer, så slipper du samma problem igen inom kort. Kondensatorer är inte dyrt så lägg några kronor extra på bra kvalitet.
Bytet är heller inte svårt då sådana här komponenter inte är ytmonterade utan går helt igenom kortet. Du bör dock investera i en tennsug för att underlätta ditt arbete.
Ofta är kondensatorer kopplade parallellt och kan man inte hitta rätt kapacitans går det att ta större komponenter och se till att summan är densamma. Dock kan det vara svårt att se om de sitter parallellt.
Ska du ge dig på detta så var VÄLDIGT noga med att sätta + och - rätt, annars smäller det ordentligt. När du startar maskinen första gången efter bytet ska du heller inte stå med ansiktet över kortet. Smäller kondingarna är risken stor att du får frätande elektrolyt i ögonen.
Går du fortfarande i gymnasiet eller liknande kan det vara en tanke att släpa iväg kortet till El-Tele eller liknande så får de ett övningsobjekt att lära sig på och du kanske får komponenterna gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Värt och värt. Kan tänkas vara billigare och enklare att köpa ett nytt gammalt kort. Men det är klart att man samlar imponanspoäng att ha bytt kondingar själv.

Det viktiga när man köper nya kondensatorer från t.ex. ELFA är att de har precis samma kapacitans (Farad) och samma eller högre spänning (Volt).

Spänningen handlar om hur mycket de själva tål, de som tål höga spänningar brukar också vara större.

I vissa fall kan högre kapacitans förbättra stabilitet, men det kan lika gärna skapa bizarra fenomen.

Vad kan hända om jag inte ordnar kondensatorerna???
Låter som om du har lite erfarenhet av sånt

"dundermuppen"
Tack för den fina informationen nu blir det att beställa hem lite saker.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Vad kan hända om jag inte ordnar kondensatorerna???
Låter som om du har lite erfarenhet av sånt

Vad som händer? Fanskapet slutar funka... förutsatt att de verkligen gått sönder. Kondingar med buktande toppar och de med rentav tupéer är definitivt trötta, men det är inte alltid det går att se. Misstänker man fel hos en konding bör man byta ut allihop som har samma specar, det kan röra sig om en serie måndagsexemplar eller rent av piratkomponenter. Eller att man klockat ihjäl dem. :p;)

Har man otur med trasiga kondingar så får man döda komponenter helt enkelt, kanske inte så skoj.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk

Nytt moderkort(EPoX-8KHA+) CPU med bra stepping samt 2st snabba minnen. Fick ganska hög stabil överklockning. Efter en tid fick jag stabilitetsproblem och blev tillslut tvungen att klocka ned. Efter ytterligare en tid tappade datorn bort halva mängden minne på ena modulen.
Några månader efter vaknade aldrig datorn igen. Denna förändring tog två till två och ett halvt år. 20 av de 30st stora kondensatorerna såg mycket suspekta ut. Fem kondensatorer hade läckt elektrolyt.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Se gärna också till att du skaffar kondensatorer som klarar höga temperaturer, så slipper du samma problem igen inom kort.

Nåja, det här problemet beror väl ändå inte på temperatur utan dåliga kondensatorer, som är ganska välkänt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Det var generella råd. Komponenter av högre kvalitet håller längre.
Dumt att spendera sin egen fritid till att göra ett halvtaskigt jobb när man kan lägga samma tid till att göra ett ordentligt jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det var generella råd. Komponenter av högre kvalitet håller längre.
Dumt att spendera sin egen fritid till att göra ett halvtaskigt jobb när man kan lägga samma tid till att göra ett ordentligt jobb.

Hur vet man att man får bra kvalite på sakerna man köper? På te.x elfa

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Avstängd

Tror att elfa bara säljer kvalitet, det syns om inte annat på deras priser om jag inte minns fel klarade de kondensatorer jag köpte sist 105 grader. Det var förresten en likadan manöver med en gammal Netfinity 3000.

Permalänk
Medlem

Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Kondensatorerna på ett äldre moderkort börjar ge upp
(Tre stycken)

Är det normalt att det blir rost på dom? (ser ut som det iaf)
Jag har tillgång till lödkolv m.m men är det lönt?
Är det stor pris skilldnad om man ska köpa sånna där kondensatorer?

Vad kan hända om jag inte ordnar det?

Många frågor, För att det är första gången jag skriver om kondensatorer..

Ha en bra dag

Det är ganska normalt, vågar jag gissa att det är ett MSIkort från början av 2000-2001?
Jag tror mig ha bytt runt 6-7 kondingar på mitt MSI k7t-turbo kort. Dom som satt där klarade 13 volt, satte dit ett par på 43 volt istället men samma induktans. Kondingarna kostade cirka 2-3 kronor styck

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det är ganska normalt, vågar jag gissa att det är ett MSIkort från början av 2000-2001?
Jag tror mig ha bytt runt 6-7 kondingar på mitt MSI k7t-turbo kort. Dom som satt där klarade 13 volt, satte dit ett par på 43 volt istället men samma induktans. Kondingarna kostade cirka 2-3 kronor styck

2-3 kronor det var inte dyrt, Kan säga att det inte är ett msi utan ett Soltek frn. Men min bror har ett msi k7t turbo =/

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
2-3 kronor det var inte dyrt, Kan säga att det inte är ett msi utan ett Soltek frn. Men min bror har ett msi k7t turbo =/

Okay, det var ju nån nyhet på swec om moderkort från den tiden som hade dåliga kondensatorer så det är väl inget att bli förvånad över om din bror även måste byta sina nån gång.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det är ganska normalt, vågar jag gissa att det är ett MSIkort från början av 2000-2001?
Jag tror mig ha bytt runt 6-7 kondingar på mitt MSI k7t-turbo kort. Dom som satt där klarade 13 volt, satte dit ett par på 43 volt istället men samma induktans. Kondingarna kostade cirka 2-3 kronor styck

Hoppas du menar kapacitans

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
2-3 kronor det var inte dyrt, Kan säga att det inte är ett msi utan ett Soltek frn. Men min bror har ett msi k7t turbo =/

Har själv ett Soltek SL-75FRN2-L liggandes & jag skall till att byta kondingar på det hade jag tänkt, någon gång, kanske... ligger i malpåse pga. att det bara startar om hela tiden & kondingarna står mycket högt upp på misstanke listan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Kondingar e inget svårt att byta men en hyffsad lödkolv. meckat en del på ett av mina gamla MSI kort.. Frågan är bara om det är värt mödan, det är kul och lärorikt, men lite bökigt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Nja.. 54:- + frakt från elfa för 13st totalt.. verkar inte överdrivet dyrt?
Tycker iofs. att det ser väldigt enkelt ut bara att löda av & sen löda på.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Det är ganska normalt, vågar jag gissa att det är ett MSIkort från början av 2000-2001?
Jag tror mig ha bytt runt 6-7 kondingar på mitt MSI k7t-turbo kort. Dom som satt där klarade 13 volt, satte dit ett par på 43 volt istället men samma induktans. Kondingarna kostade cirka 2-3 kronor styck

Lite roligt att se ens gammla trådar efter tre år och vet du vad dags att fixa kondingar på ett gammalt k7t turbo som jag fick i helgen =D

Det ska vara 2200 6.3v och hittade på ett annat moderkort 2700 6.3v kommer det å fungera eller är det för stor farad skilldnad?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad de används till. Stabilisera matningsspänning så kommer det nog fungera fint. Sedan finns det andra områden där kapacitansen verkligen spelar roll, ex tiden till dess att kondningen "laddat upp sig" som i sin tur kan trigga andra händelser.

Elfa är dyrt. Äckligt dyrt om man jämför med de andra leverantörer vi köper komponenter ifrån. Exakt likadana komponenter från samma tillverkare brukar finnas att köpa till halva, ibland en tredjedel av Elfas pris. Enstaka fall (tidskritisk utveckling, extremt udda komponenter) så handlar vi från Elfa.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Kondingar som börjare ge upp (Socket A)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har själv ett Soltek SL-75FRN2-L liggandes & jag skall till att byta kondingar på det hade jag tänkt, någon gång, kanske... ligger i malpåse pga. att det bara startar om hela tiden & kondingarna står mycket högt upp på misstanke listan.

Fick samma problem på mitt när det begav sig. Fungerade dock fortfarande.

Den dåliga kvalitén på kondingarna för några år sedan berodde väl på ett misslyckat industrispionage-försök om jag inte minns fel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

http://www.badcaps.net/ finns kvar och verkar inte ha brist på objekt att reparera

"The tale behind why the capacitor problem exists in the first place is because of a large-scale industrial espionage foul-up. Some component manufacturers decided to steal an electrolyte formula from another competitor. Little be known to them, the stolen formula was incomplete and flawed. They didn't discover this until it was too late and they had manufactured and distributed literally MILLIONS of these flawed capacitors. However, it's been going on way too long to simply blame on an industrial espionage boo-boo in my humble opinion, as this problem is still extremely common, and hasn't slowed down. Personally, I think it all boils down to shoddy components that are manufactured by shoddy component makers."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

det är jobbigt att löda loss kondningar från moderkort då de är s.k dubbla kretskort, tar lite tid, men det är relativt lätt.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.