Top (samt bonusbilder på min server :D )

Permalänk
Medlem

Top (samt bonusbilder på min server :D )

CPU states: 3.1% user, 0.0% nice, 2.7% system, 0.8% interrupt, 93.4% idle Mem: 86M Active, 188M Inact, 79M Wired, 14M Cache, 47M Buf, 816K Free Swap: 743M Total, 160K Used, 743M Free

Betyder detta verkligen att endast 7% av processorn används? Jag trodde det skulle dra en del på servern när man kopierar filer från den samtidigt som den står och tankar från nätet, men jag får aldrig mer än 20-25% belastning på CPU'n. Undrar om det kan stämma. Knappast som att dra igång ett fett spel då iallafall....antar att Fluxbox är rätt snällt på resurserna. Bra för processorn med den klena tysta kylning jag satt på den. Trodde den skulle få jobba mer som server...

Iallafall, min egentliga fråga är, vad fasen betyder minnes-redovisningen? Ska man tolka det som att exakt 816KB av mina 384MB är lediga??? Eller är det så att endast 86MB används, och resten kan man ignorera?
Förstår inte manpage'ns förklaring iallafall. Står bara nåt kortfattat om att allt visar "nr of pages". Kanske inte ens är MB den visar där så att det är helt ointressanta siffror, vad vet jag

FreeBSD, men det är nog samma som på Linux.

Tja, så mycket som jag tjatat om servern och frågat här inne tidigare för att få allt att funka som jag ville, så kan ni vara värda att få kika på åbäket Observera mina buntbandade specialkylningar av CPU samt HD
Fin va?

http://seb74.no-ip.com/servern/

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Vad det betyder är (och jag kan ha fel eftersom jag är vansinnigt trött just nu):

Nej, du har inte bara 816kb ledigt av minnet. Vad det innebär är att kerneln inte allokerat de 816kb för processer. Men "ledigt minne" funkar inte riktigt likadant under BSD/Linux som under Windows.

Ja, såvitt jag kan uttyda så används inte mer än 7% av din processor. Det brukar se likadant ut på min server (Debian) - det enda som får belastningen att gå i botten är att köra Seti@home, filkopiering drar inte mer än 4-5% på min Sempron 2500+.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Snyggt trägolv och väggpanel, gammalt hus?

Permalänk
Hedersmedlem

Allt minne som inte behövs av något program för tillfället används till att snabba upp diskoperationer.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/faq/misc.htm...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt onödigt att köra grafiskt gränssnitt på en server?
Nu verkar inte en server ta lika mycket som jag alltid trott, men ändå... det drar väl ner den? :s

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Trevligt modem, mindre trevlig router

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, X på server? Varför?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Finfint bygge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det inte rätt onödigt att köra grafiskt gränssnitt på en server?
Nu verkar inte en server ta lika mycket som jag alltid trott, men ändå... det drar väl ner den? :s

Han kör det för han ville köra ett P2P program samtidigt på den. Jag kör själv Azerius på samma sätt i en Xvnc.
Somsagt inte X, utan Xvnc. Mycket smidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Snyggt trägolv och väggpanel, gammalt hus?

Jag gissar byggt 1910, Kungsholmen.

Permalänk
Medlem

Hm, man behöver inte ha X för att köra diverse bittorrent-klienter. Finns en mängd terminal-baserade.

Bittorrent, Bittornado, rtorrent etc

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ethex
Hm, man behöver inte ha X för att köra diverse bittorrent-klienter. Finns en mängd terminal-baserade.

Bittorrent, Bittornado, rtorrent etc

Jo, men det är alltid trevligt med lite grafiskt gränssnitt

Har kört rtorrent själv, men jag gick över till Azureus.

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde Azureus och gick över till BitTornado.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Jag gissar byggt 1910, Kungsholmen.

1902, och geografiskt hyfsat bra gissat också

Så om jag ska jämföra använt minne med minnesåtgång i windows så ska jag jämföra Active-värdet från Top....eller kanske 384MB minus Inact? Lite svårt att se skillnaden mellan Inactive och Free bla.
Skulle va kul att veta vilket som verkligen är använt minne, alltså det värde som när det når 384 så är det verkligen fullt i RAM och swappen måste börja användas (i praktiken används såklart swappen tidigare som i XP men ni kanske förstår vad jag är ute efter...hur mycket RAM är verkligen upptaget).

Sen står det såhär i Aphex fina länk: "In general, a low value shown for Free memory in top(1) is good, provided it is not very low." Är inte 816K ganska så "low"?

Angående routern, 604'an funkar minst sagt över förväntan än så länge. Fattar inte vad folk gnäller på. Antar att det är sviktande kvalitet på dom bara, så den kanske ryker rätt vad det är...

EDIT: Inga kommentarer om gamla grafikkortet jag fyndade?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag har ett likadant chassi som du har:D

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Jag har ett likadant chassi som du har:D

Grattis!

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

routern är ju fan sketbra! Hade dock en som gick sönder av blixten. Fick en ny på garatin. Himla bra grejer

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Bortsett från att 604:an ibland totaldör av överhettning så är det inget fel på den alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Bortsett från att 604:an ibland totaldör av överhettning så är det inget fel på den alls

Min känns aldrig särskilt varm. Köpte dessutom fina gummifötter på Elfa som höjer upp den ca 0.5cm från underlaget, vilket ger lite luft under den.
Sen ska den väl inte stå i solen eller på/nära något annat som är varmt.

Tummen upp för Elfas gummifötter iallafall. Har aldrig sett såna förr, alla möbeltassar är ju tvärtom, gjorda för att det ska glida, medans man gärna vill ha en del friktion under såna här prylar

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

total used free shared buffers cached Mem: 1027296 581664 445632 0 114136 195392 -/+ buffers/cache: 272136 755160 Swap: 264592 0 264592

Jag brukar tolka det ovan (kommandot 'free') som så att:
used: 581664, det totala som allt tar upp av RAM
free: 445632, det oanvända minnet (Ju lägre desto bättre, rätt högt i detta fal men laptopen har inte varit igång så länge)

och det till höger om -/+ buffers/cache: 272136 <- det som alla program m.m man har igång tar upp.

Rätta mig gärna om jag har fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
EDIT: Inga kommentarer om gamla grafikkortet jag fyndade?

Betalade du för det?

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Betalade du för det?

Nej, fyndade från en återvinning.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Tänkte väl... ett S3 Trio har man inte betalt för på den här sidan 2000 talet i alla fall... Dom var inte ens snabba när dom kom

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Nej men väldigt tysta och svala

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, grafikkortet i min server är ett FireGL 1000.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Äh, grafikkortet i min server är ett FireGL 1000.

GeForce 256 i huvudservern, Geforce2MX i den andra. Ingendera kör annat än textbaserat

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Äh, grafikkortet i min server är ett FireGL 1000.

Vad är det för kort? Bilder?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Äh, grafikkortet i min server är ett FireGL 1000.

komiskt, jag kör också det kortet i en server

snygg dator/server

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
GeForce 256 i huvudservern, Geforce2MX i den andra. Ingendera kör annat än textbaserat

Hade ett GF3 i min server som var igång en gång i månaden ungefär. Sen pajade fläkten och jag hittade ett RivaTNT istället. Konsoll här också, förstås

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Vad är det för kort? Bilder?

Ett gammalt CAD-kort med hela 8 MB SGRAM!

http://xevz.mine.nu/xevz/servern/IMG_0090.jpg

Där kan du se det lite halvt, orkar inte ta några bättre bilder.

vga1 at pci1 dev 0 function 0 "Texas Instruments 3DLabs Permedia 2" rev 0x01

Och för de som undrar, nej, X är inte ens installerat på burken och jag använder den mycket sällan fysiskt, endast när någonting som inte kan göras över SSH ska fixas.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ett gammalt CAD-kort med hela 8 MB SGRAM!

http://xevz.mine.nu/xevz/servern/IMG_0090.jpg

Där kan du se det lite halvt, orkar inte ta några bättre bilder.

vga1 at pci1 dev 0 function 0 "Texas Instruments 3DLabs Permedia 2" rev 0x01

Och för de som undrar, nej, X är inte ens installerat på burken och jag använder den mycket sällan fysiskt, endast när någonting som inte kan göras över SSH ska fixas.

Läcker låda

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006