Permalänk
Medlem

Linux och Windows - frågor

Tänkte prova Ubuntu, vill dock ha kvar Windows eftersom jag misstänker att jag kommer få problem med mitt trådlösa nätverk.

Först och främst, var hittar jag drivrutiner till mitt 11mbit D-link kort som fungerar under linux?

För det andra, det fungerar väl att köra Windows och Linux på samma HD utan några problem?

Permalänk
Medlem

Vad är det för chipset till ditt 11mbit D-link kort? Det funkar att köra på samma hdd ja. Och det kommer inte bli några problem med ditt trådlösa nätverk.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Vad är det för chipset till ditt 11mbit D-link kort? Det funkar att köra på samma hdd ja. Och det kommer inte bli några problem med ditt trådlösa nätverk.

Det är detta kort, men vilket chipset det är vet jag inte, du eller någon annan kanske vet. http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKOhST9vhL...

Annars låter det bra, får hoppas det fungerar då jag är mycket intresserad av att prova linux. Tack för svaret!

Edit: Länken verkar inte fungera. Kortet heter DWL-510, saxat från hemsidan:

"DWL-510 är ett 11Mbps trådlöst PCI kort baserat på IEEE 802.11b som med sitt konkurrenskraftiga pris och enkla handhavande lämpar sig mycket väl för både konsumenter och mindre företag. Ansluter stationära datorer antingen point-to-point, mot accesspunkt eller trådlös bredbandsrouter. DWL-510 har 64/128 bitars WEP kryptering och är WiFi kompatibelt.

Funktioner:

11Mbps trådöst PCI kort för stationär dator (IEEE 802.11b)
64/128 bitars WEP kryptering
WiFi Protected Access, WPA (Q1, 2004)
Löstagbar antenn (reverse SMA-kontakt)
Drivrutiner för Windows 98 (SE), 2000, ME, XP"

Permalänk
Medlem

Hittade detta: http://rtl8180-sa2400.sourceforge.net/
Annars kan du köra ndiswrapper som använder Windows-drivrutiner
Du lär dock behöva minska storleken på din Windows-partition med tex Partion Magic (detta kan göras i installern också tror jag, men vet inte hur säkert det är.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få några större problem med det trådlösa, jag fick igång det och jag är ändå ganska newb om vi säger så. Men jag tycker ändu du ska köra kubuntu. www.kubuntu.org

Visa signatur

Marcus Lindberg
www.marculin.se
marculin@g33k.se