(dum fråga) Hur får man reda på det interna ipt.

Permalänk
Medlem

(dum fråga) Hur får man reda på det interna ipt.

Hej, vet det är en dum fråga men är inte så jätte het på OSX, min fråga är; hur får man reda på datorns ip på nätverkt i OSX? och vad kan det vara som bråkar om man sickar filer macar emellan inom nätverk (då datorerna har samma OS)?

Permalänk

I Linux skriver du ifconfig i en terminal, och eftersom Linux och OS X är släkt på ett eller annat sätt så kanske det funkar i OS X med.

Permalänk
Medlem

hmm kanske stämmer, vad var det nu man skrev för att ansluta till en dator på nätverket i "Anslut till server"?

Permalänk
Medlem

Beror på vad för dator du ska ansluta till, antar att det är en windows dator, isåfall ska du skriva smb://iptillservern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tharkun
Beror på vad för dator du ska ansluta till, antar att det är en windows dator, isåfall ska du skriva smb://iptillservern

Nej, det är en annan Mac med samma OS, funkar smb:// ändå?

tacksam för alla snabba svar.

Permalänk
Medlem

aftp:// tror jag funkar smb är borde, inte fungera

Permalänk
Medlem

Datorns IP står i systeminställningar->nätverk och det är även där du sätter det eller ändrar till dhcp osv.

Öppna en fönster på HD:n så listas ju diskar och "network" där du kan välja de som finns, finns de inte där så är de inte öppna för kommunikation på interna nätet.

Det går säkert skriva massa jox oxå, men det är ju enklare att klicka (tycker jag ).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

ok thx tva, men om de inte vill snacka, vad kan man då göra?

palla lägga upp en ftp....

Permalänk
Medlem

nfs montera kan du väl alltid göra, min Powerbook kan det iaf.. likaså med SMB sharing. Däremot har jag inte hittat nått bra sätt att dela ut diskar med OSX.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Du har inget ip i ett nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Du har inget ip i ett nätverk.

Beror på vilken typ av nätverk du har...

Finns massa snygga NBMA nät som inte går på IP till exempel. Men för det mesta så avser folk TCP/IP baserad nätverk över Ethernet media...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Ess
ok thx tva, men om de inte vill snacka, vad kan man då göra?

Läser en 1-2-3 -instruktion:
< http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106461 >
och tittar på vad det kan vara du missat?
(Tror det är grupper och behörigheter du missat)
Eller kollar i Help på datorn.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

TACK tva!, nu börjar det ljusna.... verkar lite bättre nu. ska köra en fullständig test så fort jag fått i mig min lunch....

Och tack alla andra för den delen också!!!!