Liten linux på 128mb flashkort.

Permalänk
Medlem

Liten linux på 128mb flashkort.

Haj hopp, har precis beställt en modul för att köra sd-kort via p-ata gränssnitt.

Har tänkt göra en pluttig linux installation på den.

Det som jag har tänkt att köra på burken är nån typ av x-klient, apache med php stöd och firefox "om möjligt en Mysql server".

Vad finns det för alternativ som inte är allt för tids krävande, då tid är nått jag ej har mycket av just nu tyvärr.

Skall jag ge mig på att skapa min egen linux dist, detta verkar vara mycket tidsödande då jag antar att det är en hel del som skall kompileras och installeras.

Eller kan ni rekomendera någon liten dist.

Jag har tittat på damnsmalllinux.org, men är inte riktigt vad jag är ute efter.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

X, apache, firefox, mysql får du nog inte in på 128MB tyvär

Permalänk
Medlem

damnsmallinux har ju lyckats klämma in X , firefox och en massa annat på 50mb.
Men de använde ju ej Gnome/KDE som fönsterhanterare. Dock ingen anning hur de har lyckats banta ner X så rejält.

Apache kan man ju banta ner ganska rejält, dock så är jag ej säker på mysql.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Om du petar ur X ur beräkningen får du iaf in apache, mysql och php utan problem.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

måste köra en grafisk webbrowser så kan ej räkna bort X. Det enda jag kan räkna bort är mysql.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Låter som en intressant projekt då du försöker göra en Server+Workstation i ett "emebded"-format.

Permalänk
Medlem

Det enda en användare skall kunna göra är att ha tillgång till en web browser.
Så hur mycket workstation det är vet jag icke

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Jag har kört X från två disketter en gång
Men det var bantat. Rätt rejällt. Men Dillo och Xpaint fungerade utan problem.

Kan du inte köpa ett 256 MB kort för ~350:-, eller större?

Permalänk
Medlem

DSL får in väldigt mycket saker på väldigt lite plats.
En sak att tänka på med flashminne är att det faktiskt går att "skriva sönder". Varje bit minne tål nåt i stil med 100000 skrivningar innan det riskerar att paja. Det tar ett tag att göra så många skrivningar, men med loggfiler eller annat som ändras ofta kan det mycket väl hända.
Det finns speciella filsystemgrejor för sånt som gör så att alla skrivningar "cirkulerar runt" på ledigt utrymme. T.ex. om du ändrar på en fil så skrivs inte ändringen på det block där filen låg, utan på ett annat. På så vis "nöter" man mer jämnt på kortet. Nu är det kanske inget stort problem att nåt som kostar 200 spänn bara håller i ett par år. Sen kommer man rätt långt genom att lägga ofta skrivna filer (typ logfiler och /tmp och sånt) på en ramdisk.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

stack tack för infon, har faktiskt inte tänkt på det överhuvudtaget, ytterligare en sak att kolla upp

Liten uppdatering blev en sådan här p-ata minnes modul.

http://www.globalamericaninc.com/other/dom.php

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Om man kör DSL så väljer man oftast "Frugal install" och "Toram"

detta innebär att DSL bootar från minnet rakt in i ramminnet och minimerar antalet skrivningar till minnet för det är de som kan ta slut (inte läsningar)

jag kör bla DSL från CF och USB-minnen och det funkar klockrent

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite
Jag tänkte testa dsl lite. Men jag har lite problem.
Är det såhär jag skall skriva iso'n till minnet?
dd if=/dsl.iso of=/dev/sdb
eller ska det vara sdb1?

Och hur får jag moderkortet att boota från minnet som då är kopplat till moderkortet via en kortläsare?

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av skorpion
lånar tråden lite
Jag tänkte testa dsl lite. Men jag har lite problem.
Är det såhär jag skall skriva iso'n till minnet?
dd if=/dsl.iso of=/dev/sdb
eller ska det vara sdb1?

starta från skivan, högerklicka på skrivbordet, gå in i apps /system/ install to usb pendrive

Och hur får jag moderkortet att boota från minnet som då är kopplat till moderkortet via en kortläsare?

det ställer du in i bios, "boot from usb" eller "usb-zip" eller liknande

finns inte det kan du inte boota via usb utan hjälp av floppy

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag kör en linux från scratch och sedan JFFS2 som fil system på minneskortet för att skriva jämt över hela minnet.

Kommer även skapa ett virtuelt minne för logfiler.

Håller på och tittar på smallx nu också, inte riktigt förstått hur det funkar ännu. Men får sätta upp en dator och laborera imorn.

Skall bli interesant och se vad mitt slut resultat kommer bli, kommer även bli min första helt egen komponerade dist.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!