Permalänk
Medlem

Problem med hårddisk

Hej
Jag har ett problem med en hårddisk som bara slutat fungera i debian.
Kör jag mount /dev/hdb ext2/ext3/auto så får jag (ska bara vara en stor partition över hela disken, alltså inte /dev/hdb1)

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdb, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so

dmesg | tail ger:

ide: failed opcode was: unknown ide0: reset: success hdb: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error } hdb: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC } ide: failed opcode was: unknown end_request: I/O error, dev hdb, sector 2 EXT3-fs: unable to read superblock parport0: FIFO is stuck parport0: BUSY timeout (1) in compat_write_block_pio DMA write timed out

Kör jag fdisk /dev/hdb så får jag:

Enheten innehåller varken en giltig DOS-partitionstabell eller en Sun-, SGI- eller OSF-disketikett Bygger en ny DOS-disketikett. Ändringar kommer endast att finnas i minnet till du bestämmer dig för att skriva dem. Efter det kommer naturligtvis inte det tidigare innehållet att kunna återställas. Antalet cylindrar för denna disk är satt till 238216. Det är inget fel med det, men det är större än 1024, och kan i vissa konfigurationer orsaka problem med: 1) programvara som kör under uppstart (exempelvis gamla versioner av LILO) 2) start- och partitioneringsprogramvara från andra operativsystem (exemeplvis DOS FDISK, OS/2 FDISK) Varning: ogiltiga flaggan 0x0000 i partitionstabell 4 kommer ett korrigeras vid skrivning med w

Finns det på något sätt jag kan rädda datan som finns på hårddisken?

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Testa montera /dev/hdb1 . Eller kolla om du hittar nåt med ls /dev/hdb*.
Jag får detta trots att disken bara en partion över hela disken.

$ ls /dev/hdb* /dev/hdb /dev/hdb2

Har du bytt kärna nyligen? Kan ju vara så att disken bytt namn från /dev/hdb till nått annat.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

ls /deb/hdb* ger mig en massa olika. Från /dev/hdb till /dev/hdb20

Att montera med /dev/hdb1 ger:

mount: /dev/hdb1 är ingen giltig blockenhet

Testade även lite andra enheter, men det ger mig bara ovanstående felmeddelande.

Och jo, jag har nyligen bytt kärna

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
ls /deb/hdb* ger mig en massa olika. Från /dev/hdb till /dev/hdb20

Att montera med /dev/hdb1 ger:

mount: /dev/hdb1 är ingen giltig blockenhet

Testade även lite andra enheter, men det ger mig bara ovanstående felmeddelande.

Och jo, jag har nyligen bytt kärna

Kör "cfdisk /dev/hdb" och kolla om det har skapats några partitioner eller så. Du kanske har gjort ett misstag. Skulle dock aldrig rekommendera att köra direkt mot en disk utan partitionstabell igen. OS som t.ex. Windows kan lätt förstöra sådana "exotiska" val...

Permalänk
Medlem

Har också stött på detta problem i Debian, verkar som den inte skapar /dev/xxx-enheter alltid..

Skulle hjälpa en polare me en server en gång.. ville icke fungera.. dom sista diskarna kom aldrig med.. fanns inga block-devices.. även om de hittades korrent i dmesg...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Kör "cfdisk /dev/hdb" och kolla om det har skapats några partitioner eller så. Du kanske har gjort ett misstag. Skulle dock aldrig rekommendera att köra direkt mot en disk utan partitionstabell igen. OS som t.ex. Windows kan lätt förstöra sådana "exotiska" val...

cfdisk /dev/hdb

Okänd typ av partitiontabell

Kan välja med att börja med en tom tabell j/n
väljer jag j(a) så visas detta:

cfdisk 2.12p Diskenhet: /dev/hdb Storlek: 122942324736 byte, 122,9 GB Huvuden: 16 Sektorer per spår: 63 Cylindrar: 238216 Namn Flaggor Part.-typ FS-typ [Etikett] Storlek (M B------------------------------------------------------------------------------ Pri/Log Ledigt utrymme 122942,33 [ Hjälp ] [ Ny ] [ Visa ] [Avsluta] [Enheter] [ Skriv ] Visa hjälpskärm

Kör bara linux på på denna maskin så om inte linux även kan förstöra "sådanna exotiska val" så har jag g'ärna kvar det så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Har också stött på detta problem i Debian, verkar som den inte skapar /dev/xxx-enheter alltid..

Skulle hjälpa en polare me en server en gång.. ville icke fungera.. dom sista diskarna kom aldrig med.. fanns inga block-devices.. även om de hittades korrent i dmesg...

Min dvd-brännare slutade även funka för någon månad sedan, troligtvis samtidigt som den ena hårddisken. Skulle ju varit bra om brännaren funkade, för då hade man kunnat köra en live-cd och se om man kunde få kontakt med hddn. jag kommer inte ihåg vad som fanns på hddn heller, det kanske bara var skit som kunde kastas, men man vill ju vara säker.

Får nog försöka fixa något med usb-minne. Om ingen kommer med andra förslag

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Verkar som om partitionstabellen blivit raderad, att köra direkt mot disken är inte så lyckat alltid så som Sachankara säger.
Säker på att det är rätt disk? (120 gig) Du kan ju kolla ls /dev/hd* och se vad du hittar, kan vara så att enhet bytt namn till typ /dev/hdd1 eller något sådant.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

ls /dev/hd visar en massa olika devices. Även om det inte finns någon där, liksom som brutna länkar

Den bör inte ha bytt namn, för jag ahr testat massa olika och då får jag bara ingen giltig blockenhet och då bör det ju inte finnas någon hdd där. Och 120 gb stämmer bra med den hddn som inte går att komma åt.

Går det att återskapa partitonstabellen med något program?

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

En liten fråga som kanske är utom tävlan, men varför ska du ha hela disken som ett filsystem, utan partitionstabell, istället för att ha en /dev/hdb1 som täcker hela disken? Är det nån poäng med det, förutom den kilobyte eller så som går åt till partitionstabellen?

Edit: Med t.ex. dd går det att läsa och skriva partitionstabeller, bootsektorer och annat skoj, men det är hexkonst. Man måste klura lite på vad som ligger var.

Edit igen: Första 512 byten innehåller MBR. Av dessa är det 446 bytes bootloader, 64 bytes partitionstabell, och 2 bytes ingenting. Men om du bara har /dev/hdb som en stor partition, ska du inte ha nån MBR/partitionstabell alls.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat det men gpart verkar kunna fixa trasiga partitionstabeller http://www.stud.uni-hannover.de/user/76201/gpart/

från gparts hemsida:

Citat:

In case gpart fails completely I can only point out some other similar tools which may help you. There is a tool called rescuept by Andries Brouwer which is included in the non-installed part of util-linux (you can find them on almost every Linux ftp site). Other tools are Gordon Chaffees fixdisktable and Christophe Greniers Testdisk. Good luck.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Stack: nä, det är ingen direkt poäng med det. Jag kan inte så mycketr om filsystem och partitionstabeller, men när jag såg möjligheten att göra hela disken till en stor partition eller vad man nu kallar den så tog jag möjligheten, dumt var det tydligen då det är därför det har trasslat till sig :/

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ska man vara lite pessimistisk så ser det ut som om din disk är lite paj. Såna här meddelanden

hdb: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error } hdb: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }

har jag bara fått med trasiga diskar eller med dåliga IDE-kablar. Om disken fortfarande funkar (men bara muppar sig ibland) borde en fsck kanske kunna laga superblock och annat som behövs för att det ska gå att mounta den. Att försöka återskapa partitionstabeller ska du inte ge dig på, eftersom det bara kommer skriva över mer data. Partitionstabell har man bara om man har partitioner på disken.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.