Konflikter mellan LJUDKORT och NÄTVERKSKORT som är helt ologiska..

Permalänk
Medlem

Konflikter mellan LJUDKORT och NÄTVERKSKORT som är helt ologiska..

ni som kommer ihåg min intressanta och spännande tråd om problem med att installera ljudkort vet säkert att det inte gick så bra.

nu provade jag att sätta kortet i den andra porten (nr 2) istället, och blev glad över att det hela helt plötsligt funkade i både Ubuntu och Windows ...men! säg den lycka som varar, när jag tryckte dit nätverkskortet i porten där ljudkortet satt från början vart det tillbaka på ruta ett igen.

min fråga till eder är därför inledningsvis:

vad menar Linux med "cannot allocate resource region 1 on 0000.02.02"

är det en IRQ-krock eller fel på porten? (låter inte logiskt iof då nätverkskortet funkar i båda) och hur löser jag den? har prövat ställa olika i BIOS till ingen uppenbar nytta..

port ett är dessvärre utesluten att nyttja då den är allt för nära grafikkortet.

/edit. varför jag postar i denna del är för att just Linux bäst identifierade konflikten och för attt det rör tråden i länken fortfarande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om alternativet finns så sätt plug & play os till no i bios.
Kanske kan hjälpa.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hegobald
sätt plug & play os till no i bios.
Kanske kan hjälpa.

det gjorde det.. tackar för det hegobald, tom den lömska xmms-spelaren funkde direkt nu!

men är detta verkligen en lösning för 2005? gillar det inte riktigt då jag misstänker att det blir andra nackdelar nu. ..? och hur kan det bli konflikt av att inte tillåta BIOS att identifiera prylarna?

börjar bli sugen på en Mac igen.. bort med BIOS!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det där "plug&play"-eriet i bios är inteh alltid vad det verkar vara. Har för mig att just det där betyder att bios inte försöker plug&play:a enheterna, utan låter OS:et sköta det istället.

Mac funkar utmärkt med den hårdvara som "följer med", men försöker man stoppa i tredjeparts-PCI-kort för det ena och det andra kan det bli precis samma elände (om inte värre).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det där "plug&play"-eriet i bios är inteh alltid vad det verkar vara. Har för mig att just det där betyder att bios inte försöker plug&play:a enheterna, utan låter OS:et sköta det istället.

Mac funkar utmärkt med den hårdvara som "följer med", men försöker man stoppa i tredjeparts-PCI-kort för det ena och det andra kan det bli precis samma elände (om inte värre).

kan verkligen Intel-folket vara så ologiska? nåja, läxan lärd "vid problem testa ändra allt i BIOS vare sig det verkar relevant eller ej"

jahapp, inget är perfekt.. men det är bara grafikkortenen som behöver andra firmaweresar på Mac va? ljudkort, styrkort sånt hur funkar det?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Absolut inga nackdelar, låt du OS:et ta hand om hårdvaran.
Ju mindre du har att göra med bios ju bättre.
T.ex varför begränsar bios diskstorlek?
Helt absurt enligt mej.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hegobald
Absolut inga nackdelar, låt du OS:et ta hand om hårdvaran.
Ju mindre du har att göra med bios ju bättre.
T.ex varför begränsar bios diskstorlek?
Helt absurt enligt mej.

jo pricis, men som det verkar nu så är BIOS-P&P avstängt när man valt P&P-OS på "nej". borde va tvärtom änna..

men nu verkar ju allt gå bra, så jag klagar inte. jäkligt mycket bättre det låter än on-boardljudet också.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint