Permalänk
Medlem

Problem med IP etc

Hej.

Idag ha rjag försökt få igång openbsd och PF utan att lyckas. Får det att starat etc och får IP från telia men lyckades inte få routnignen att fungera. Jag använde exempel configgen från openbsd's guide.

Sen försökte jag med Debian och Shorewall och där tappar dne dhcp addressen så fort jag rebootar(hände senare oxå med monowall) Men tillbaks till Debian och Shorewall så tappar den dhcp vid varje reboot och sen får man vänta ca 10-20 minuter innan man får tillbaks den. Sen e den borta igen vid nästa reboot, Vidare så blockas accessen till internet från en klient dator.

Vet att detta låter luddigt har suttit ett bra tag nu och testat diverse lösningar. Ska göra ett nytt försök i morgon om jag hittar någon lösning eller får något tips vad jag kan ha missat. Tänkte skippa min netgear router och låta datorn sköta routnignen oxå.

Jag har Telia 8 MB ADSL om det kan hjälpa.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

vad är det du tänkt göra lite mer exakt??

ska du ha en dator som agerar router eller
en server som bla ska agera router eller
ha din ws som router

om det är att du ska ha _en_ dator som router så kolla även på coyotelinux
www.coyotelinux.com

Permalänk
Medlem

Jag vill ha den som gateway/firewall och även ha samba på den.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Det fanns en bra guide på unix.se förut med just OpenBSD o pf, men den är nere just nu.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Jo.

Ska testa den om den kommer upp igen, fick just igång Debian & Shorewall efter en hel del letande i cfg filerna.

Var på DENY från loc --> net så där var felet.

Enda problemet jag har nu är att det är en liten fördröjning när jag ska ut på nätet på klient datorerna. Och att jag inte kan boota om datorn då jag tappar min dhcp address och måste vänta ca 20 minuter innan jag kan få tillbaks den. Det där är riktigt skumt och känns itne tillförlitligt.

Mvh Dax

Ser ut som att dhcp biten har löst sig då jag bytte till dhcpcd istället för dhcscript eller vad det nu hette.

Då är dte fördröjningen som är kvar att lösa. Och senare ge sig på OpenBSD med PF.

Mysko att shorewall är standard med att blockera locala nätet utåt.

Visa signatur

En trött jäkel.