Problem med snart hel-havererat filsystem :(

Permalänk
Medlem

Problem med snart hel-havererat filsystem :(

Hej!

Har ett mycket konstigt (?) problem. Har en server med en massa diskar i, alla har ext3 som filsystem. För ett par dagar sen så slutade servern helt plötsligt att fungera. Startar om den och märker att efter ett par minuter så blir det kernel panic. Samma sak hela tiden oavsett hur många gånger jag startar om. Ingen aning om vad felet kunde vara så jag sökte på lite på nätet.

Vad jag kom fram till så är det oftast en felande hårddisk som spökar. Kör fsck på alla diskar och det funkar bra på alla förutom en. Kopplar jag ur den disken så funkar också servern bra, inga kernel panics.
Kör fsck på disken och den hittar ett par fel, snackade om ett par trasiga inoder och liknande. Svarade ja på allt och det tog väl bort en del antar jag. Ingen superviktig data ändå.

För att vara på den säkra sidan så kör jag fsck på disken igen och nya fel hittas. Bootar om servern med Ultimate Boot Cd och kör Western Digitals diagnostikprogram, kör advance test eller vad det hette och inga fel hittas. Kör ett par gånger men felfritt varje gång.
Vad kan vara fel? Det går utmärkt att läsa från disken de få minuter servern inte får kernel panic. Har kört fsck fyra gånger nu och varje gång tjatar den om nya fel

Om jag kopierar all data på disken, tar bort partionen och formaterar om den, kan det funka bra igen då? Eller ska jag inte våga chansa?

Ytters tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH

Permalänk
Medlem

symptomen visar på att disken har havererat.

en disk som beter sig så ska man kassera omedelbart.
du bör ta kopia på det som du vill ha, och sedan kasta disken

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
symptomen visar på att disken har havererat.

en disk som beter sig så ska man kassera omedelbart.
du bör ta kopia på det som du vill ha, och sedan kasta disken

Kanske som du säger men lustigt att WD's diagnostikprogram inte hittar några fel.

Permalänk
Medlem

diagnos program till all ära. Men jag skulle inte våga lita på den disken, hårddiskar är billiga idag. Alla kan ha fel även diagnos program och andra program iom att dom inte kan tyda någonting som någon annan inte har talat om att den ska titta på, så kan ju vara fel på nån punkt och mer behövs ju itne för att få det att krakelera.

Mitt råd är ta backup på det du vill ha kvar och byt ut hårddisken.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

En kompis hade liknande problem med en Maxtor-disk, så fort man försökte accessa den så kräktes systemet ut felmeddelanden om IDE-bussen som inte upphörde förens man bootade om systemet, men Maxtors diagnosverktyg hittade just ingenting... tillslut körde han en lågnivåformatering på disken och det verkar som att den började funka igen, men det är inget jag skulle förlita mig på...

Permalänk
Medlem

Ännu mera fel... Nu är det precis samma sak fast med systemdisken. Tror knappast att två diskar stämplar in samtidigt. Den klagar att det är fel på filsystemet på systemdisken, kör fsck, den gör sitt. Kör skiten igen, nya fel, så kan man hålla på... Börjar misstänka moderkortet eller liknande.

Permalänk
Medlem

Är det två diskar ur samma batch kan det ju mycket väl vara så... tyvärr.

Permalänk
Medlem

Testa att byta PSU. Jag hade liknande skumma fel på en hårddisk vilka löstes av att byta ut mitt lågbudget PSU till ett mindre lågbudget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Är det två diskar ur samma batch kan det ju mycket väl vara så... tyvärr.

batch? Som i tillverkningsbatch eller vad menar du med batch?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Ännu mera fel... Nu är det precis samma sak fast med systemdisken. Tror knappast att två diskar stämplar in samtidigt. Den klagar att det är fel på filsystemet på systemdisken, kör fsck, den gör sitt. Kör skiten igen, nya fel, så kan man hålla på... Börjar misstänka moderkortet eller liknande.

Testa att köra dem i en annan dator. Det kan ju vara fel på moderkortet. Hade ett liknande fel tidigare där alla diskar började spotta ut fel i både Windows och Linux, medan diagnosprogrammen inte hittade någonting. Stoppade jag däremot in diskarna i en annan dator så fungerade de utmärkt. Så jag köpte ett nytt moderkort och skrotade det gamla, och nu fungerar de som sagt bra...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ska testa att byta nätdel först, såg att den bara var på 350W. Sitter 8 diskar i så det är nog på håret. Annars tror jag på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
batch? Som i tillverkningsbatch eller vad menar du med batch?

Precis.