Permalänk
Medlem

Du e dålig på kommentera på min replik tycker jag... vad var de nu du sa om Turion cpu:n ???? ....

Sen är det ju så att de flesta tester du har länkat till här på forumet har varit P-M som är duktigt överklockade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja det är det som är skrämmande... en laptop processor som presterar iklass med AMD´s flaggskepp...

Rille88... ja när det kom upp att det endast är AMD som duger till spelprocessor enbart det... när det är skillz som är den avgörande faktorn.

& nej tråden behandlar att DELL har släppt ett nytt highend system....

Men det är ju fel att testa en överklockad Pentium M mot en oklockad A64 FX-55. Kör båda i orginalhastighet eller överklocka alla maximalt.

Men sen är Pentium-M inget alternativ för en "Svensson" tycker jag. Alldeles för krångligt om man ska köra det, en adapter + mobo eller så köper man ett nytt snordyrt s.479mobo.

Sen tycker jag faktiskt att inom SweC så har faktiskt den snabbaste Pentium M blivit Intels nya flaggskep. Sen har jag inte heller sett tester mot nya FX-57.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Men sen är Pentium-M inget alternativ för en "Svensson" tycker jag. Alldeles för krångligt om man ska köra det, en adapter + mobo eller så köper man ett nytt snordyrt s.479mobo.

Det är därför Sweclockers finns.

Entusiaster, knappast svenssons...

En Pentium M som går i 185Mhz i fsb är knappast duktigt överklockad...

Edit: Ja Pentium M är Intels nya flaggskepp.. jag har totalt slutat att bygga på P4:an utan bygger enbart på antingen CeleronD om personen tvunget vill ha Intel eller AMD64 eller möjligtvis Sempron...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

[Quote]: After 21 benchmarks, 2 comparisons, and a detailed architecture analysis, the conclusion is clear. Unless battery life while performing CPU-intensive tasks is paramount, choosing a Turion-based laptop over a Dothan-based laptop is recommended. [End Quote] Tagit från laptoplogic.com

Ifall du ska göra en sån jämförelse som du precis gjorde skruvis så kan jag en turion + ett dfi mobbo o vissa dig lite resultat som nog så bra krossar dothan

Edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att Turion är s754?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det är därför Sweclockers finns.

Entusiaster, knappast svenssons...

En Pentium M som går i 185Mhz i fsb är knappast duktigt överklockad...

Exakt. Men nu diskuterade vi en prestandatjur från Dell som riktar in sig till Svenssons med stor plånbok

En Pentium M med en FSB på 185Mhz är kanske inte duktigt överklockad, jag vet faktiskt inte då jag inte har koll på Pentium M klockningar. Men det jag tycker är fult är att alla jämnför en överklockad Pentium M mot en orginalklockad FX-55.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Ja... det är en gammal cpu socket så du så oftar påpekar p-m:an är ....

Permalänk

MOrKiz:
Ingen orkar svara eftersom du "beter dig" så omoget. Jag kan säkert piska dig hårt i CS eller vad du nu spelar även på en dator med intel-processor.

skruvis:
Visst kan en Pentium M prestera bättre än A64-serien i höga klockfrekvenser, men det är ju inte ens samma kategori? Jag menar, MOrKiz har endå en liten poäng med sina argument om Turion om vi nu endå är inne på mobile-processorer. Sen att det ryktas en hel del om att det kommer komma desktop-processorer med pentium M som grund är ju bara trevligt, men de finns ju inte ännu.
För att avsluta diskussionen för min del (förhoppningsvis ) så säger jag såhär:
Ingen "out of the box" processor klår en FX 57:a i spel. Men det betyder absolut inte att intel är dåliga! Personligen skulle jag alldrig rekomendera ett intel-basserat desktopsystem till någon som vill spela de nya spelen, om vi säger att man får i övrigt ganska så motsvarande hårdvara för lika mycket pengar.

Det ska dock bli mycket intressant att se om/när det kommer nya desktop-processorer byggda på mobile-teknik. Låter som ett mycket smart drag att tänka lite mer på effektförbrukning också, inte bara prestanda.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Exakt. Men nu diskuterade vi en prestandatjur från Dell som riktar in sig till Svenssons med stor plånbok

En Pentium M med en FSB på 185Mhz är kanske inte duktigt överklockad, jag vet faktiskt inte då jag inte har koll på Pentium M klockningar. Men det jag tycker är fult är att alla jämnför en överklockad Pentium M mot en orginalklockad FX-55.

Går FX-55 i 2,8Ghz orginal? jag måste ha missat något då.

)ExecutoR( du har rätt.. jag drar ut på en europeisk UT server & lirar lite eller på sinnerz.org US server... cu m8s..

Edit2: där var relativt dött.. så så im back.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ja man kan säkert jämföra en överklockad Turion också mot en oklockad Prescott om man vill det. Undrar vilken som vinner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen orkar svara eftersom du "beter dig" så omoget. Jag kan säkert piska dig hårt i CS eller vad du nu spelar även på en dator med intel-processor.

Läs diskutionen.... jag sa att PRESTANDAN var bättre på AMD cpu:er... gör en direkt jänförelse över P4 vs AMD64 spektrumet. Det var skruvis som nämde att han kunde "piska" alla på spel. Jag talar om ren hårdvaru jämförelse. Och omogen kan du själv vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Går FX-55 i 2,8Ghz orginal? jag måste ha missat något då.

Nej. En FX-55 går i 2.6Ghz orginal och en ökning på 200Mhz är relativt lite på en FX-55:a tycker jag. Mer klarar de.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Ja man kan säkert jämföra en överklockad Turion också mot en oklockad Prescott om man vill det. Undrar vilken som vinner?

Klart man kan, då klock 2 klock så ser man vilken som är starkast så att säga... knappast prescotten...

Men gör DELL rätt som försöker ge sig in i den lukrativa spelbranchen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Klart man kan, då klock 2 klock så ser man vilken som är starkast så att säga... knappast prescotten...

Men gör DELL rätt som försöker ge sig in i den lukrativa spelbranchen?

Självklart gör de rätt. De tjänar ju pengar på det. Sen om vi, entuiaster tycker det är så bra är ju en annan sak. Dell är ju för de som saknar kunskap om datorer eller som inte orkar bry sig. Dessa vet säkert inte ens vad en FPS är.

Eller vad säger ni andra?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Men gör DELL rätt som försöker ge sig in i den lukrativa spelbranchen?

Ja bra fråga. Personligen är jag lite tveksam med tanke på cpu:n som har sagts förut i tråden.

Här är en artikel på Hexus som också är lite tveksam.

Citat:

Dell has successfully entered the market, no question, but as long as they continue to use Intel exclusively, they’ll never win the hearts and minds of serious gamers or enthusiasts. Nvidia certainly helped them by making the nForce4 chipsets compatible with Intel. It was probably the single best thing that’s happened to Intel in the last year because without SLI technology they didn’t stand a chance. Even with SLI, it’s clear that the AMD FX is the mack-daddy of all CPUs. The FX pimp slaps any of the “Extreme” alternatives in so many ways – its cooler, uses less power, therefore quieter, and faster

http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld...

Permalänk
Medlem
Citat:

Massa argument hit och dit om processorn.

Jag tycker ni missar poängen.

Självklart kommer det gå alldeles utmärkt att spela spel på den här datorn.

MEN för priset av den processorn (kanske t.o.m några hundralappar mindre) kunde man ha fått en AMD-propp som är bättre i spel.

N´est-çe pas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jag tycker ni missar poängen.

Självklart kommer det gå alldeles utmärkt att spela spel på den här datorn.

MEN för priset av den processorn (kanske t.o.m några hundralappar mindre) kunde man ha fått en AMD-propp som är bättre i spel.

N´est-çe pas?

Jag kan bara hålla med.

De är klart att en 3.2Ghz P4 funkar bra att spela med, men till det priset får man en bra AMD64

Att använda en Pentium-M processor är knappast ett alternativ om man inte överklockar den ordentligt. Men den är fortfarande för dyr för att vara prisvärd.

Den som kan bevisa att en Pentium-M är ett prisvärt alternativ mot t.ex. en 3500+ AMD64 kan ju komma med prisexempel. Systemen kan alltid klockas såklart, men det är knappast ett alternativ för Dell.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skruvis.

Ta inte illa up, men jobbar du för dell?

Jag har aldrig sett en tråd om dell där du inte har varit och försvarat dell med näbbar och klor.

Permalänk
Medlem

När man läser denna tråden så får man nästan uppfattningen att man knappt kan lira nånting med en Intel-processor^^
Hela diskussionen känns lika larvig som vanligt när det gäller Dell-datorer i sweclockers forum. Ni, om några, borde ju veta att processorn bara är EN del för att få en fungerande spelrigg.

Jag har ägt ett antal datorer genom åren, min förra var en Dell 8200 som jag var väldigt nöjd med. Alla delar var kompatibla, testade för att funka bra tillsammans. Numera äger jag ett hopplock (AMD-rigg) som också fungerar bra.
Den där gamla missuppfattningen att det bara är folk som inte kan nåt som köper Dell är fel... jag kan massor men tyckte erbjudandet jag fick på en Dell var kanon och ångrar mig inte, jag hade 3 år av problemfri datoranvändning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Llord
När man läser denna tråden så får man nästan uppfattningen att man knappt kan lira nånting med en Intel-processor^^
Hela diskussionen känns lika larvig som vanligt när det gäller Dell-datorer i sweclockers forum. Ni, om några, borde ju veta att processorn bara är EN del för att få en fungerande spelrigg.

Jag har ägt ett antal datorer genom åren, min förra var en Dell 8200 som jag var väldigt nöjd med. Alla delar var kompatibla, testade för att funka bra tillsammans. Numera äger jag ett hopplock (AMD-rigg) som också fungerar bra.
Den där gamla missuppfattningen att det bara är folk som inte kan nåt som köper Dell är fel... jag kan massor men tyckte erbjudandet jag fick på en Dell var kanon och ångrar mig inte, jag hade 3 år av problemfri datoranvändning.

Men det "vi" på SweC klagar på Dell är inte bara att de använder Intel processorer. Det många klagar på är att datorerna e låsta, på så sätt som att de har speciella BIOS där man inte kan göra något, grafikkorten har egna Dell bios.

Men jag håller med dig, Dell fungerar utmärkt, de kostar mer än en egen ihop plockad dator men istället så får du på platsen service osv osv.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Det är ju den största missuppfattingen med Dell-datorer: de har så speciella lösningar att man inte kan byta ut grejer, att de har special-hårdvara.

Sanningen är ju att det sitter helt vanlig hårdvara i Dellburkarna, det enda som skiljer är mobot och i vissa fall chassikylning. Allt går att byta eller uppgradera, själv bytte jag ljudkort, la in fler hårddiskar, bytte grafikkort osv.. hade jag velat så hade jag kunnat byta chassikylning också.

Dock är de dyra, inget snack om saken.

Permalänk

Känns lite som att köpa en ferrari med en fiat uno motor :s

Permalänk

Äsh det är ingen idé att försöka övertala honom;)

Jag hade säkert gillat DELL om det inte vore för deras dåliga reklamer, "DELLS Datorer använder Intel Pentium 4 prossesorer" "Du kan välja detta paketet med Intel Pentium 4 prossesor för bara xxxxkr"

De säger ingenting som kan ge lite info om datorn, mer än att den ha "En Intel Pentium 4 prossesor".

Som sagt, det är säkert inget större fel på DELL men jag pallar bara inte deras reklamer! Ewww...

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mud
Skruvis.

Ta inte illa up, men jobbar du för dell?

Jag har aldrig sett en tråd om dell där du inte har varit och försvarat dell med näbbar och klor.

Nope, men jag irriterar mig på dessa förutfattade meningar.. se bara detta påståendet att maskinerna är "låsta" ... överklockningsfunktioner finns inte implementerade i bioset helt enkelt samt att inte ha sådana med förenklar för supporten något oerhört, eller hur?... Det mest skrattretande jag läst här på SweC är att Dimension 8200 inte går att uppgradera.. den innehåller nästintill enbart standard hårdvaror förutom lådan samt moderkortet som inte följer ATX standarden fullt ut.. T.o.m. nätdelen är standard ATX....

I detta fallet är det synd att DELL inte valt en Pentium M 780, då en Pentium M 760 presterar bättre än en P4C 3.2Ghz... om dom nu tvunget vill bygga på Intel processorer.

Edit: Här ser man hur pinsamt dåligt P4:an presterar i spel jämfört med en desktop processor på 2Ghz...

Citat:

Pentium M 760 - 2.0 GHz (15*133) - 1 Go Dual DDR333 - Asus P4C800-E (i875)
Pentium M 760 - 2.77 GHz (15*185) - 1 Go Dual DDR400 - Asus P4C800-E (i875)
Athlon 64 FX-55 - 2.8 GHz (14*200) - 1 Go Dual DDR400 - ECS KN1 Extreme (nForce4)
Pentium 4 EE - 4.1 GHz (14*292) - 1 Go Dual DDR2-600 - Asus P5AD2-E (i925XE)
Pentium 4 - 3.2C GHz (16*200) - 1 Go Dual DDR400 - Asus P4C800-E (i875)

http://www.x86-secret.com/popups/articleswindow.php?id=123

DELLs reklam tittar jag inte på då jag tycker att den är pinsam.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ok!

Har alltid undrat då du alltid dyker upp i dessa trådar. Men du har rätt, förutfattade meningar är till för att punkteras.

Permalänk
Medlem

Skruvis då e medveten om att P-M 760 har en stock speed på 2GHz va ? Du har alltså en överklockadning på 700Mhz.. va e de 35% eller ?

Permalänk
Medlem

Ja? skrev jag något annat?

Dock så i klockad version så är inte ens fsb´n uppe i 200Mhz & ändå så presterar den så brutalt.... Valet mellan t.ex. en P4 EE & Dothan är mycket enkelt...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mud
Skruvis.

Ta inte illa up, men jobbar du för dell?

Jag har aldrig sett en tråd om dell där du inte har varit och försvarat dell med näbbar och klor.

Har försvarar Intel... det är inte samma företag som Dell. En liten notis bara.

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Har försvarar Intel... det är inte samma företag som Dell. En liten notis bara.

Godmorgon!

Permalänk

Dell är grymt bra för personer som inte kan någe. MEN för personer som oss på SweC kan jag inte fatta varför någon skulle vilja ha en dell till sig själv, Svårmeckat (och fult enligt mig) chassi, byter man eller upgraderar någon del så vägra supporten hjälpa en//garantin försvinner etc etc...

Det enda problemet för mig nu är att jag inte kan ha kvar mina förutfattade meningar över att när man möter en person med en dell burk så är det en person som inte vet vad kontrollpanelen ligger, eller ens vad ett operativsystem är. Menar, köper man en sån Dell burk så borde man veta lite om datorer iaf.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.