Dual Core Opteron testade

Permalänk
Melding Plague

Dual Core Opteron testade

<font style="font-size: 10pt"><b>Dual Core Opteron testade</b></font> <small class="small">lördag 17 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/opteron-ws.html" target="_blank">X-bit labs</a> har recenserat Opteron 275. Datorn som testat har två opteron med två kärnor vardera som sitter på ett ASUS K8N-DL tillsammans med ett Quadro FX 4500. Systemet testas i program som 3dSMax, Maya, Lightwave, AutoCAD och SolidWorks men även 3dMark05. System som jämförs mot är baserade på en Athlon 64 X2 4800 , Pentium Extreme Edition 840 och en Athlon 64 FX-57.
<br />
<br />Effektiva fyra kärnor är väldigt imponerande. Inte nog med att ett sånt här system får fördelarna av en konventionell SMP-dator, den får fördelarna med dual-core-system också. Kan vara något för den som behöver väldigt bra parallell prestanda i krävande arbetsuppgifter.
<br />
<br /><i>And as for the actual conclusions, we could say the following. Despite the fact that systems similar to the one we have tested today have huge computational potential, the users may not be able to take good advantage of it all the time. The situation is much simpler with multi-processor server platforms, however. Since all server applications are multi-threaded by nature, the use of two dual-core CPUs instead of two single-core ones will almost always have a positive effect on the system performance. As for the workstations, you should have a good idea of what type of tasks this workstation is going to be used for.</i>
<br />
<br />Läs hela testet på <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/opteron-ws.html" target="_blank">X-bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

det är ju skit dyrt med dubbla processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Effektiva fyra kärnor är väldigt imponerande. Inte nog med att ett sånt här system får fördelarna av en konventionell SMP-dator, den får fördelarna med dual-core-system också.

Vad är fördelarna med en konventionell SMP-dator mot en dator med dual-core?

Permalänk
Medlem

Måste man köra server OS eller det går bra med Win XP pro för att få full effekt av de 2 (4) processorerna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@echo:
separata minneskontroller? (halvgissning, jag är inte så hemma på smp)

halva ideen med dual opteron väl är att man kan använda numa för högre minnesprestanda.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

undra hur en sån här funkar i 3dmark

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk
Medlem

Har inte 3D Mark mest att göra vilket grafikkort man använder?

Ett SLi-system med två DC-7800GTX, det hade vart intressant i 3D-Mark tror jag.

Intressant setup iaf.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

OBSERVERA: De testar inte 3dMark05 utan PcMark05.

Står fel i nyheten.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Måste man köra server OS eller det går bra med Win XP pro för att få full effekt av de 2 (4) processorerna?

De använder Win XP Pro med SP2 i testet...

Edit: Två processorer, fyra kärnor antar jag du menar skuvis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz

Edit: Två processorer, fyra kärnor antar jag du menar skuvis

Japp, så menar jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft bestämde att en dual core processor ska räknas som en processor i licensberäkningen för server operativsystemen. Tydligen som artikeln visar gäller detta även klient-OS (XP). Jag vet inte exakt men en god gissning är att XP home klarar en dual core processor då.
Det är framsynt och bra eftersom processorer kommer bli dual core (och senare mer multicore) och behöva punga ut extra för det känns otrevligt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG