Permalänk
Medlem

GimpShop

Artikeln där jag läste om GimpShop:
http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=05/09/16/155221

Sidan jag laddade ner source från:
http://freshmeat.net/projects/gimpshop/

Jag fick dock döpa om tbz filen till .tar.bz2 (jag antog att det var tar.bz2 av den dumma anledningen att det lät likt). Alal filer extraherades fint och så, men i slutet av kompileringen fick jag det här felet:

Making install in etc /bin/sh: line 0: cd: etc: No such file or directory make: *** [install-recursive] Error 1

och när jag testkörde Gimp så såg allting i princip likadant ut förrutom splashen, och jag fick den här outputen i terminalen:

kaminix@Kaminix:~/Desktop/gimp-2.2.4$ gimp executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/xsane' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/whirlpinch.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/py-slice.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/shadow_bevel.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/gimpcons.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/foggify.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/pdbbrowse.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/clothify.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/xpm' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/wmf' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/colorxhtml.py' executable not found: '/usr/lib/gimp/2.0/plug-ins/mng'

Sen efter ett cd så fick jag inget meddelande, och meddelandet var borta när jag cd-ade tillbaka till Desktop/gimp-2.2.4.

Help! Systeminfo i signaturen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag har fått känslan av att gimpshop bara finns för osx för tillfället. Isf är ju det ditt problem.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Nä det funkar på Linux också, men gimpshop är ju rätt värdelöst. Den enda skillnaden är lite namnbyten bara.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Menyerna är omstuvade och omdöpta så att folk som är vana Photoshop ska hitta lite enklare. Inget annat. Jag kör det själv på min Ubuntuburk och jag tycker det är klockrent. Gimps orginalmenyer är extremt förvirrande när man är van Photoshop.

Permalänk
Medlem

Photoshopnamn suger! men det enda jag skull vilja är att Gimp inte kör allt i separata fönster..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag kör alltid alla panelclutter-program i en separat workspace, det hjälper lite.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Photoshopnamn suger! men det enda jag skull vilja är att Gimp inte kör allt i separata fönster..

Kommer nog aldrig att hända, jag har för mig att MDI fönster slopades någon gång vid Gnome 1.4

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vet hur man gör då?

Varför kör man med Panel Clutter-grejen? Det är ju bara jobbigt. :s *subjektiv*

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

Varför kör man med Panel Clutter-grejen? Det är ju bara jobbigt. :s *subjektiv*

flexibilitet för klippochklistra-nissar kanske, jag gillar det inte riktigt iaf även om jag antar att det blir lättare att överskåda fler fönster..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Nä det funkar på Linux också, men gimpshop är ju rätt värdelöst. Den enda skillnaden är lite namnbyten bara.

Jag tycker det verkar helt klockrent. "Bara" namnbyten... nej så mycket som namnbyten skulle jag vilja säga. Detta gör att man nästan blir sugen på att gå över till GNU/Linux som arbetsstation igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Gimps orginalmenyer är extremt förvirrande när man är van Photoshop.

Photoshops menyer är helt störda när man är van vid Gimp.
Inse att de olika menysystemen finns där av en anledning.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Photoshops menyer är helt störda när man är van vid Gimp.
Inse att de olika menysystemen finns där av en anledning.

Därför är det väl bra med ett alternativ för de som är vana vid photoshops menyer?

Förstår inte fientligheten mot det här, är väl bara att skita i det om man inte känner för att använda det.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Jag är GIMP-skadad, Photoshop är bara förvirrande när man vant sig vid att slippa huvudfönster, fasta layouter och junk. Värst blir det när jag försöker göra något med ett högerklick och... Photoshop inte kan det.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
flexibilitet för klippochklistra-nissar kanske, jag gillar det inte riktigt iaf även om jag antar att det blir lättare att överskåda fler fönster..

Jag tycker PS har ett precis lättare system för det, bara att man får en grå bakgrund så att inte bakgrundsbilden jobbar sig (mycket lättare att jobba med grå bakgrund och utan ikoner imo), plus att om du förstorar ilden du jobbar med så hamnar den bakom verktygen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

kan man inte få någotslags fullskärmsläge i gimpen? (jag har för mig det, men det kan lika gärna vara ett gammalt minne från ps...?)

edit: f11. man kan dessutom välja att visa meny eller nej*.

edit2: *) hoppsan, där slank det fram ett gammal godbit inspirerad av allas vår gode vän grigori rozenblioum...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det ingen som vet hur man gör då?

Varför kör man med Panel Clutter-grejen? Det är ju bara jobbigt. :s *subjektiv*

Har du följt guiden för Ubuntu?
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=40427&highlight=...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightborn
Har du följt guiden för Ubuntu?
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=40427&highlight=...

Tack.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)