Photoshop i linux suse9.1 med Wine

Permalänk

Photoshop i linux suse9.1 med Wine

Kommer inte riktigt i underfund med Gimp. Önskar jag kunde köra Psp CS

Vet att andra kan köra detta under linux, men vet inte hur de har lyckats.
När jag ska installera Photoshop genom Wine så får jag följande felmeddelande av installationsprogrammet:

//
Error Code: -5009 : 0x8000ffff
Error Information:
>Kernel\TextSubstitution.cpp (292)
>Ctor\ObjectWrapper.cpp (163)
>Ctor\ObjectWrapper.cpp (384)
>Kernel\Component.cpp (875)
>Kernel\CABFile.cpp (263)
\\

Sedan har jag testat att kopiera en redan installerad photoshop från windows till linux och försökt starta själva "photoshop.exe" i wine men där får jag felsvaret att *.dll filerna inte hittas, även om de ligger på rätt plats.

Vad har jag gjort för fel?
någon som vet om det finns någon slags tutorial på nätet om hur man fixar detta? Stegvis på så sätt.

Som ni kanske förstår så är jag inte speciellt haj på linux utan håller på att lär mig, vet inte ens hur man kompilerar ett program....

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Det förstås, det har jag kollat, sökt på forumet och härjat, men det är ju det att jag vill ha adobe photoshop och inte något package till gimp.

men tack ändå, så, åter igen, någon som har någon aning om detta med photoshop?

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk

Testa att använda CrossOver från http://www.codeweavers.com/ istället för Wine. Det borde funka bättre. Kan nog bli rättså stora problem med Wine.

Visa signatur

// Sebastian

Permalänk

hehe, tack håller faktids på att ladda hem det men det tar ju så förbubblans lång tid med 56k modem, 11mb ligger trial filen på... tråkigt tråkigt...

Edit:
Nu har man laddat hem å installerat crossoffice och det blir samma visa där.. det vill säga att wine verkar fungera men att den hakar upp sig på samma ställe... Någon som har tips?

Edit:
Har surfat runt på nätet och hittat detta, har testat men gjorde säkert fel eftersom de fortfarande inte går bra för mig.

Jag vet att det är fler av er där ute som vill ha psp cs på sitt linux, så jag postar uppgifterna för hur man ska göra:

OM någon skulle få detta att fungera kan väl den personen skriva här?
----

You must do these things:

IN WINDOWS
1. Intall it on windows (in the defaults folders)

2. Export the registry branch: HKLM/Software/Microsoft/Uninstall/EFB21DE7... EXPORT FULL OF IT to a text file

3. Copy the Adobe folder in a CDROM

IN LINUX
1. Copy the Adobe folder in ".wine/Program files/"

2. made changes in wine.conf:
windows version set to win2k
(in wine 20041211 you must copy a wine.conf file becouse there is no one on it. You can get one example in the docuimentation secction)

3. Copy the FULL text file (with the registry information) at the end of the system.reg file (it is in the .wine folder)

4. Change all the "/" by the others "\" (yes 2 )
Here is the example:
"InstallLocation"="C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS"
..... etc.

5. Replace your first line for this one
[SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\{EFB21DE7-8C19-4A88-BB28-A766E16493BC}]

6. click on ".wine/drive_c/Program Files/Adobe/Photoshop CS/Photoshop.exe" and have fun!

I've used Debian Sarge and wine 200412.. and wine 200407.. versions

It works very well and without bugs!. The start time is too long but thats all ...

Have fun

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200